InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Honden & Voeding - Wat mogen honden eten en wat niet?

Honden & Voeding - Wat mogen honden eten en wat niet?

Honden & Voeding - Wat mogen honden eten en wat niet? Wat is giftig voor honden? Veel mensen zijn benieuwd wat honden mogen eten. Veel honden eten van alles: thuis krijgen ze bijvoorbeeld restjes van het (avond)eten, maar ook tijdens het uitlaten kun je diverse dingen tegenkomen wat niet goed is voor je hond. Honden mogen niet alles eten, sommige dingen zijn schadelijk of zelfs giftig voor ze. Welke groenten en fruit mogen honden eten? En zijn brokken wel goed voor honden? Is vers vlees niet veel beter? Is het erg als mijn hond kattenbrokjes eet?

Met de pot mee eten

Voor een hond is het niet gezond om met de pot mee te eten. In het eten wat mensen eten, zit vaak niet genoeg voedingsstoffen of voedingsstoffen waar honden niet tegen kunnen. Het spreekt voor zich dat veel fastfood zoals pizza, patat, kroket, broodje hamburger niet goed is voor honden. Er kan van alles inzitten, zoals ui, waar honden niet tegen kunnen. Een veel gehoord argument is ‘ja, maar de hond van mijn oma at ook gewoon met de pot mee en die is wel zestien jaar oud geworden hoor!’ Dit neemt niet weg dat het een feit is dat veel dingen niet goed zijn voor honden. Sommige voedingsstoffen kunnen honden niet verteren waardoor het in het lichaam rond blijft circuleren. Het wordt niet afgebroken en op lange termijn vergiftigt dit de hond. Veel honden krijgen last van maagklachten en darmklachten, last van ontlasting en nog meer. Het beste is gewoon voeding voor honden, zo weet je zeker dat je hond de juiste en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. De meeste hondenbrokken zijn niet natuurlijk voor honden, rauw vlees wel.

Diner

Diner is kleurrijke voeding voor honden waarbij je warm water toevoegt, waardoor de brokken wat zachter worden. Naast de brokken, zit er ook andere voeding bij. Denk bijvoorbeeld aan groenten. Diner is vooral populair bij honden die niet zo veel van brokken houden, niet goed kunnen kauwen en de moeilijke eters. Let goed op waar je de brokken haalt, en lees de ingrediëntenlijst goed door. Bij veel merken zit maar 4% vlees verwerkt in de brokken. Honden zijn carnivoren en hebben behoeften aan een groter percentage vlees. De brokken zijn vaak voor een groot deel gevuld met granen, wat veel honden niet goed kunnen verteren. Bij de meeste populaire brokken is dit niet het geval en zit er een laag percentage vlees in de brok. Let daarnaast goed op de toegevoegde kleur- en geurstoffen, omdat dit niet goed is voor de hond. Wanneer diner te snel wordt gegeven, het nog niet goed geweekt is en in een te grote hoeveelheid gegeven wordt kan de hond een maagtorsie krijgen.

Blikvoer

Blikvoer of natvoer is erg geliefd bij veel honden. Het meeste blikvoer is niet gezond. Het bestaat voor een groot deel uit water en ‘dierlijke bijproducten’, waarvan niet duidelijk is wát dit precies is. Zembla heeft hier een uitzending over gemaakt wat op televisie is geweest. Hieruit bleek dat dierlijk bijproduct vleesafval is, wat van alles kan betekenen omdat je niet weet waar het vlees vandaan komt. Veel merken doen erg geheimzinnig over wat dierlijk bijproduct is en waar zij hun vlees vandaan halen. Door de kleur-, geur-. en smaakstoffen wordt het aantrekkelijk voor de hond gemaakt om te eten. Tandsteen wordt voor een groot deel veroorzaakt door het voeren van blikvoer. Af en toe kan het voeren van blikvoer geen kwaad, maar het is niet goed om het dagelijks te geven. De kwaliteit kan per merk verschillen. Neem de ingrediëntenlijst eens door en vergelijk merken met elkaar.

Brokken

Het grootste percentage honden krijgen brokken. Brokken zijn gemakkelijk, je hoeft er niet veel moeite voor te doen om het ‘klaar te maken’ en het is gemakkelijk te bewaren. Wanneer je een goed merk brok hebt, kan brok goed zijn voor de hond. Brokken zijn niet zo gezond als men denkt, er zitten in sommige merken zelfs stoffen die giftig zijn. Vaak zit er een laag percentage vlees (vaak 4% of minder) in de brok verwerkt. Aangezien honden carnivoren zijn, lopen zij hierdoor voedingsstoffen mis. Daarnaast kan niet elke hond tegen de granen die in de brok zitten. Er zijn veel honden die allergisch zijn voor granen, waardoor ze geen brok kunnen eten. Hierdoor krijgen zij bijvoorbeeld jeuk, waardoor ze hun huid kapot maken. Aan granen hebben honden niets, ze halen er geen voedingsstoffen uit en het is voor de brokfabrikant goedkoop vulmiddel.

Rauw vers vlees

Vers vlees is in opkomst. Steeds meer eigenaren stappen over op vers vlees. Honden zijn carnivoren, waardoor zij veel vlees nodig hebben om aan alle dagelijkse voedingsstoffen te komen. Daarnaast worden er geen schadelijke stoffen of kleur- geur- of smaakstoffen toegevoegd aan rauw vlees, waardoor je je als eigenaar geen zorgen hoeft te maken over wat je hond eet. Als eigenaar stel je zelf de maaltijd samen, maar je kunt ook kant- en klare maaltijden kopen bij webwinkels of dierenwinkels. Bang voor ziektes door rauw vlees hoef je niet te zijn, de hondenmaag kan hier tegen en verteert het vlees goed.
Bekende soorten van rauw vers vlees zijn:
  • KVV: kant en klaar vers vlees;
  • BARF: Bones and Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food;
  • NRV: Natuurlijke rauwe voeding.

Groenten

Vooral wanneer je rauw vlees geeft, maar ook wanneer je brok geeft waar weinig groenten in zitten, zijn groenten essentieel om te voeren aan je hond. Er zitten belangrijke voedingsstoffen in, waaronder vetzuren, mineralen en vitamines. Honden zijn niét in staat om zelf de plantencellen af te breken van groenten. Hierdoor is het belangrijk om de groenten eerste te koken of te pureren voordat je het voert. Dit is belangrijk omdat honden anders de voedingsstoffen mislopen die in de groenten zit: zij kunnen dit namelijk niet uit de groenten halen wanneer plantencellen nog heel zijn. Gebruik hiervoor een blender, keukenmachine of sapcentrifuge.

Dit mogen honden wel eten

Groenten

  • Alfalfa
  • Andijvie
  • Alle sla soorten (eikenblad, lollo rosso, botersla, veldsla)
  • Asperges
  • Aardpeer (weinig, honden kunnen maagpijn en darmkoliek hiervan krijgen)
  • Aardappelen (rauwe aardappel is giftig voor honden, geef het altijd gekookt)
  • Bospeen
  • Biet
  • Bleekselderij
  • Bloemkool
  • Broccoli (Sommige honden schijnen broccoli niet zo goed te kunnen verdragen. Te veel broccoli kan klachten veroorzaken.)
  • Broccolispruiten
  • Boerenkool
  • Chinese kool
  • Courgette
  • Fenegriek
  • Groene kool
  • Gember
  • Koolraap
  • Koolrabi
  • Knolselderij
  • Knoflook, niet te veel omdat het anders bloedarmoede kan veroorzaken
  • Komkommer
  • Luzernespruiten
  • Linzenspruiten
  • Lamsoor
  • Landkers
  • Postelein
  • Peterselie
  • Paksoi
  • Paardenbloem
  • Paksoi
  • Pastinaak
  • Pompoen
  • Peultjes
  • Rode kool
  • Radijs
  • Radijsspruiten
  • Raapstelen
  • Spruiten
  • Spinazie (niet te veel)
  • Snijbiet
  • Sperziebonen
  • Snijbonen
  • Schorseneren
  • Taugé
  • Tuinkers
  • Venkel
  • Waterkers
  • Witlof
  • Witte kool
  • Wortels
  • Zeekraal
  • Zoete bataat

Fruit

  • Appel
  • Aardbei
  • Abrikozen
  • Ananas
  • Banaan
  • Bessen
  • Frambozen
  • Grapefruit
  • Kiwi
  • Mango
  • Meloen
  • Mandarijn
  • Papaja
  • Perziken
  • Peer
  • Pruimen
  • Sinaasappel

Zaden en noten

Wanneer je noten en zaden geeft, geef ze dan rauw, niet gebrand, gefrituurd, gerookt enzovoorts.
  • Amandel
  • Hazelnoten
  • Pompoenzaad
  • Pijnboom
  • Paranoten
  • Pecannoten
  • Pepita's
  • Sesamzaad
  • Walnoten
  • Zonnebloempitten

Dit mogen honden niet eten

Groenten

  • Prei
  • Ui
  • Avocado
  • Rauwe aardappel
  • Champignons en paddenstoelen
  • Groenten uit de nachtschadefamilie (tomaat, paprika, aubergine), kunnen soms zorgen voor jeuk of diarree. Daarnaast wordt nachtschade niet door elke hond goed verdragen
  • Geef niet te veel koolsoorten. Dit is niet goed voor de schildklier en geeft darmgassen

Fruit

  • Druiven
  • Krenten
  • Rozijnen
  • Klokhuis van een appel, hierdoor kan blauwzuur ontstaan
  • Pitten van steenvruchten (onder andere abrikoos, perziken)

Zaden en noten

  • Macadamianoten
  • Pinda's zijn moeilijk te verteren
  • Geef alle noten rauw, bak ze niet, frituur ze niet en rook ze niet
  • Geef alleen noten zonder zout

Overige voeding

  • Zout, dit is uiterst giftig en mag nooit gegeven worden om te braken
  • Melk, kaas, yoghurt en andere voeding waar lactose in zit
  • Kattenbrokjes, omdat dit te zout is voor honden
  • Varkensvlees, honden kunnen de ziekte van Aujeszky krijgen
  • Bifiworstjes, vanwege varkensvlees
  • Granen en brood, veel honden hebben een granen allergie
  • Vlees wat zout is (runderrookvlees, leverworst)
  • Chocolade en ander snoep
  • De meeste planten zijn giftig
  • Slakken zijn giftig wanneer honden ze opeten
  • Paracetamol en andere menselijke medicijnen
  • Paardenpoep is giftig wanneer het paard ontwormd is

Lees verder

© 2012 - 2017 Dazzeltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De juiste voeding voor je hondDe juiste voeding voor je hondNet als voor de mens, is ook voor onze honden een natuurlijke dieet één van de belangrijkste stappen op weg naar een lan…
Gebrek aan eetlust bij een hondHonden die te dik zijn eten vaak te graag, echter een hond die maar iedere keer kleine beetjes eet en zonder veel enthou…
Gezonde voeding voor de hondGezonde voeding voor de hondVoorbij zijn de tijden dat honden de resten werden voorgezet, of dat ze zelf hun kostje bij elkaar moesten zien te schar…
Ui is levensgevaarlijk voor je hondUi is levensgevaarlijk voor je hondWaarschijnlijk heb je wel eens gehoord chocolade giftig is voor je hond. Maar wist je ook dat je hond ook vergiftiging o…
Bronnen en referenties
  • http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/groente-en-fruit/
  • http://www.petnanny.nl/hondenschool/hondenvoeding.php

Reageer op het artikel "Honden & Voeding - Wat mogen honden eten en wat niet?"

Reacties

Nicole Rosenberg, 11-10-2017 09:42 #78
Mogen honden bruine of kidneybonen? Dit mis ik in uw lijsten.

Lies, 10-10-2017 12:47 #77
Is het goed om mijn honden elke avond een paar plakjes varkenslever te geven?

Ricardo, 09-09-2017 16:01 #76
Ik vroeg me af of mijn hond citroen mag eten?

Liesbeth, 10-08-2017 20:35 #75
Mogen hond en kat mosselen?

David Martine, 13-06-2017 11:57 #74
Hallo

ik heb een vraagje.ik heb thuis een jack-russel 8jaar oud en een chiwawa 8maand oud mogen ze alle dagen rijst eten met gekookt vlees

alvast bedankt groetjes Reactie infoteur, 13-06-2017
Daar halen honden helaas niet genoeg voedingsstoffen uit. Je kunt rijst wel geven in combinatie met rauw vlees speciaal voor honden. Per 2-3 weken wordt aangeraden om minstens 3 diersoorten te voeren en het aan te vullen met 1x vis en een rauw ei zodat de hond genoeg voedingsstoffen eruit haalt.

Leyla, 27-05-2017 11:39 #73
Hallo, wij hebben onze honden met dit warme weer wilde zalm gegeven, kan dit kwaad? Welke soorten vlees/vis mag je je hond geven? Kun je daar ook eens een lijstje van maken? En ik moet mijn honden nu ook van die diepvries worst geven. Ik heb er geen ervaring mee… Iemand ervaring of tips om te delen hoe dat ik dat moet doen/ of geven? Oja ik heb drie chihuahua's. En ik vind deze websitte heel handig, ik kijk er heel vaak op om te weten wat ik mijn hondjes mag geven. Ik ben gestart met hondenpsychiater en nu moet ik mijn hondjes ook ander eten geven dus ik weet echt niet hoe of wat iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt.

Nanda Dol, 22-04-2017 09:36 #72
Hallo allemaal,
Ik heb een hond die heeft beschimmeld brood gegeten in het park, wat moet ik doen?

Nuberg, 17-01-2017 15:26 #71
Ik lees hier dat een hond advocado mag eten.
Op de website van mijn dierenarts staat echter dat dit zeer giftig is en dat de hond er dood aan kan gaan.
Wat is waarheid?

Nadia, 09-12-2016 21:19 #70
Hallo,

Even een klein vraagje: een vriend heeft konijn gemaakt en de klaargemaakte kop meegegeven voor onze hond. Het is een mix American Stafford - Rotweiler die wel gewoon is om op botten te kauwen.

Kan ik hem de kop geven? Of is ook de kop te gevaarlijk?

Bedankt.

Nadia

Mia Duncker, 20-11-2016 23:03 #69
Hallo,
Het is mij niet duidelijk of het fruit wat een hond mag eten, ook gekookt moet worden?
vr. gr.
Mia duncker

Ferry, 18-10-2016 19:18 #68
Onze hond Tarzan (kruising Jack Russel / dwergschnauzer) krijgt al 17 jaar lang brokken van de boerenbont, hij heeft zijn hele leven daarbij pizza, Grieks, chocolade, kaas en borrelnoten gehad, de dierenarts heeft nog nooit zo'n gezonde hond gezien. Vacht glanst, elke dag vrolijk en perfect op gewicht 9,5 kg. Alles is met liefde gegeven en we hopen hem nog een aantal jaar als beste kameraad te hebben.

Steffenie, 27-09-2016 22:57 #67
Mijn hond heeft de bladeren van avocado planten gegeten. Is dat schadelijk?
Groetjes Steffenie

Ineke, 17-09-2016 19:08 #66
Hoe zit het met erwten, en andere peulvruchten? En hoe zit het met eieren? Rauw, of gekookt? Onze hond krijgt vaak rijst, ipv andere granen, beter?

Groetjes van Ineke

Evy, 11-09-2016 17:07 #65
Honden mogen geen krenten eten lees ik op de website, maar zijn dat de krenten van de "krentenboom" of Amelanchier lamarckii? Zijn de vruchten van deze boom schadelijk?

Betty Verdonk, 09-09-2016 21:23 #64
Onze 10 jarige Cesky Fousek poept sinds ongeveer een maand meer dan 5 keer per dag. Soms 2 keer binnen 10 minuten. Ontlasting is niet dun of vreemd.

Annet, 09-08-2016 15:15 #63
Onze 12 jarige hond eet liever puppie brokken van Bosch biologisch, is dit slecht voor haar of maakt het niks uit, senior brokken ook Bosch bio laat ze staan, doen we er puppie brokken bij, worden de puppie brokken opgegeten en de senior laat ze liggen.

Vriendelijke groeten AM Baas

Wil, 23-07-2016 23:13 #62
In dit artikel wordt gezegd dat in varkensvlees de ziekte van Auzjevsky kan zitten. Mijn zeer ervaren en geïnspireerde dierenarts zegt dat dat alleen bij rauw varkensvlees het geval is en dat honden en katten wel gaar varkensvlees mogen hebben.

Dns, 14-07-2016 10:28 #61
Hoi
Mijn hond, ruim een jaar, goldendoodle, heeft een paar rode bietjes bij zijn vlees gegeten… kan dit kwaad? Het lijkt of hij meer moet plassen…
Bedankt.

Klari, 09-07-2016 21:13 #60
Mijn vlinderhondje lust graag kruisbessen. Het staat niet in de lijst, mag dit wel?

Anne, 04-05-2016 13:40 #59
Mijn Golden Retriever (8 maand) had Giardia en sinds ze yoghurt eet (wat ze graag eet en vrij veel) heeft ze een mooie vaste stoelgang. Ze eet ook graag kaas. Ik merk geen negatieve effecten. Moet ik daar nu mee stoppen? Hebben alle honden een probleem met lactose en hoe merk je dat dan? Verminderen zal ik zeker doen na het lezen van dit artikel.

Shirley, 02-05-2016 01:03 #58
Mijn hond eet graag druiven en heeft nog last van haar maag. Mag ze wel druiven eten soms of helemaal niet? (Als ze druiven krijgt dan krijgt ze er niet veel)

Met vriendelijke groet, Shirley Reactie infoteur, 02-05-2016
Druiven zijn giftig, dus je kan ze beter helemaal niet geven.

Kim, 16-04-2016 10:17 #57
Hallo,
ik heb een hond samen met mijn vriend. Nou geeft mijn vriend hem elke morgen een sneetje brood maar ze reageert er niet allergisch op, is het dan nog steeds schadelijk voor haar?

A. Woensdregt, 04-04-2016 18:59 #56
Ik heb een vraag: hoe zit het met kokosolie om honden door het voer te geven?
Dit kom ik niet tegen in de wel / niet lijst.
Graag jullie reactie

Mvg A. Woensdregt Reactie infoteur, 05-04-2016
Kokosolie is erg goed voor honden, voornamelijk voor hun vacht.
Je kunt gerust een paar keer per week een eetlepel geven.
Hier kun je er meer over lezen: http://www.dogsnaturallymagazine.com/the-health-benefits-of-coconut-oil/

Jokaza (infoteur), 19-02-2016 19:32 #55
Honden mogen wel chocolade en kattenbrokken eten!
Chocolade wordt afgeraden wegens het mangaan dat in chocolade zit.
Maar check eens je zak hondenbrok? Daarin wordt mangaan toegevoegd!
Dit is de reden dat er zoveel honden zijn met epilepsie!
En mits een hond geen nierfalen heeft mag een hond wel kattenbrok eten. Het eiwit gehalte in kattenbrok ligt vele malen hoger dan in hondenbrok en is dus heel goed voor de hond. Mijn dierenarts heeft het aangeraden voor mijn zogende teef

Esmée, 17-02-2016 11:25 #54
Ik heb een labrador van 8 jaar. Iedereen die ik tegen kom denk dat het een jonge hond is. Ze is energiek, slank, gespierd, geen grijze haar te bekennen, glimt ontzettend en stinkt absoluut niet. Ze krijgt in de ochtend brokken en in de avond verse voeding (bijv. rijst met wortel en kip). Brood krijgt ze af en toe als een extra'tje of bijvoorbeeld 1 lepeltje yoghurt. Met verjaardagen enzo zijn we niet zo moeilijk dan is het voor haar ook feest dan mag ze rustig een plakje worst of een stukje kaas of een toastje of een bitterbal (ze heeft nooit ergens last van). In het weekend krijgt ze regelmatig een ei'tje. Ze is gelukkig nog maar 1 keer ziek geweest en dat was na 1 avond over, ze had waarschijnlijk iets van straat gegeten. Ze is overigens dol op noten, mandarijnen en bananen!

Judith, 01-02-2016 23:14 #53
O help mijn hond at altijd pinda's en droge worst als lekkernij. Als voer kreeg hij droge brok. Eens diepvries vlees gegeven daar is hij 3 dagen ziek van geweest. Het was een rare hond. Hij is 15 jaar geworden en is 14,5 jaar top fit geweest. Toch krijgt onze nieuwe hond geen worst en pinda's meer.

Dagmar, 29-01-2016 21:06 #52
Volgens mij mogen honden absoluut geen hazelnoten. Dierenartsen adviseren dit voor zover ik weet. Ook moet je met honden met allergieën oppassen voor bepaalde merken vers vlees. Er zitten bij een boel namelijk alsnog oliën toegevoegd waar ze niet tegen kunnen.

Anika, 11-01-2016 21:38 #51
Nu kan ik die 'granen' niet plaatsen. Kijk eens op de achterkant van diverse zakken hondenbrokken en je ziet dat 40 - 60% granen bevat.

Dino Kaplan, 01-01-2016 16:44 #50
Wij hebben kruising van 2 teckel/jack-russell uit het zelfde nest, en zijn 14 jaar oud, de een van laatste tijd erg met eten bezig ontwormt en heeft ook geen een bekende ziekte, maar hele dag zuurt en jankt voor eten hoewel al genoeg eten krijgt. weet ik niet wat moet ik doen, komt door de ouderdom? vaak heb ik gezien de oudere honden inderdaad gefiksieert alleen voor eten.
Help me a.u.b
Groetjes
Dino!

Petra, 17-12-2015 13:07 #49
Ik heb een lieve Australische Labradoodle van 20 weken. Bij de fokker kreeg ze Royal Canin en ook de DA zegt dat dit prima is. Ik wil graag overstappen op vers vlees of op geperste brokken. Kan dit nu al of moet ik wachten tot ze een jaar is? Ze is nl niet echt dol op de brokken en haalt de voorgeschreven hoeveelheid haast nooit.

Christina, 11-12-2015 22:49 #48
Mijn hond is een "wilde" hond welke wij 12 jaar geleden bij ons hebben genomen. Ze is een kruising tussen een buldog en en stefford. Ze is gesteraliseerd en iets dikker geworden. Ze eet altijd brokken met een klein beetje blikvoer er door heen. Ze drinkt altijd water. Nu blijkt dat de melk ook lekker vindt en nu krijgt ze een beetje na haar eten (net als de poes). Ze wordt ineens erg mager en je kan haar ribben tellen en ziet haar ruggengraat door de huid terwijl ze altijd behoorlijk flink was.
Kan dat aan het eten liggen of is het de leeftijd (14 jaar). Moet ik me zorgen maken? Reactie infoteur, 12-12-2015
Je kunt het beste advies vragen bij je dierenarts. Zelf heb ik de ervaring met een kat die opeens erg mager werd, die verschillende ontstekingen had, waaronder een ontsteking in haar darmen en nieren. Hier is ze bovenop gekomen en nu gaat het weer erg goed met haar, ondanks dat ze op leeftijd is. Een dierenarts kan dit het beste beoordelen.

Jo, 09-09-2015 22:05 #47
Mijn puppy vanmiddag zure appels gegeten welke van de boom gevallen zijn. Hij eet zijn voerbak nu niet leeg en zijn maag is flink opgezet en voelt hard aan. Hij geeft niet over, maar is wel flink sloom. Zijn maagstreek doet niet pijn als we erover heen aaien of er wat op drukken. Ik lees overal dat het een kanteling van de maag kan zijn, maar dan moet hij wel braakneigingen hebben. Weet iemand wat het wel kan zijn en wat ik hieraan kan doen?

Rex, 23-08-2015 10:44 #46
Mijn oudere hond van 14 eet buiten van de berkenblaadjes, is dit schadelijk?

Maud, 20-08-2015 19:30 #45
Dank voor de info. Heb nog wel n vraagje. Mijn hond krijgt smorgens brokken en savonds blikvoer gemengd met extra groente (omdat ze de neiging heeft om aan te komen en altijd wil en kan eten, alleen zetten wij de rem erop) alleen zij krijgt van ons ook tuinbonen, erwtjes en maïs. Kan dat kwaad? Verder is ze ook gek op rettich. En bij een klokhuis van een peer of appel zijn toch alleen de pitjes giftig? Zonder pitjes mag een klokhuis toch wel? Alvast dank voor antwoorden.

Breselow Christa, 05-08-2015 11:17 #44
Mijn dank voor deze super info. Mag mijn hond lamvlees eten, varkenslever of het hart, rijst of paté?

Joanna, 14-07-2015 14:03 #43
Ik zie in de lijst dat leverworst en bifi worstjes niet goed zijn voor de hond doordat er varkensvlees in zit. Varkensvlees is niet goed omdat ze dan de ziekte van Aujeszky kunnen krijgen. Maar volgens mij kunnen ze toch de ziekte van Aujeszky krijgen als ze rauw varkensvlees eten? In leverworst kan het voorkomen dat er rauw varkensvlees in zit ligt eraan waar gekocht en hoe bereid maar meestal toch bewerkt. Dus inpricipe zou je gewoon op de verpakking kunnen kijken hoe het bereid word of anders bij de slager navragen. En wat betreft Bifi worstjes dat is altijd bewerkt vlees. Ik vind dit dus erg verwarrend.

Jesske, 11-07-2015 15:22 #42
Watermeloen Zie ik Er Niet Tussen Staan mag dit of moet het helemaal ontpit worden?

9. Juli 2015, 09-07-2015 04:55 #41
Mijn hond eet af en toe vijgenbladeren van de boom achter in de tuin omdat ze last schijnt te hebben van haar maag. Ze doet dit ter vervanging van gras eten. Kan het kwaad voor haar?

Nina Rexhäuser, 27-05-2015 00:00 #40
Ik heb n witte boxer teef die helemaal gèk is op mijn 100% pure sesam-oliecrème. White Tahina uit Egypte. Mag zij dit wel hebben? Ze is ook gèk op 100% pure cocos-oliepasta, daarvan weet ik dat het zeer gezond is, voor mens èn dier. Ze krijgt om de dag zo`n 15 á 20 gr. cocos-olie. Ik smeer het ook op haar vacht.
Ze krijgt gluten-vrije hondenbrokken en 2 x per week rauwe runder pens of ander rundervlees. Ze eet ook avocado! Reactie infoteur, 27-05-2015
Sesamzaad mogen honden hebben, ik vermoed dat sesam-olie niet schadelijk is voor honden. Kokosolie is erg goed voor honden, het heeft veel positieve effecten op de huid, vacht maar ook voor organen. Elke dag twee theelepeltjes kokosolie schijnt erg goed te zijn. Let bij avocado op dat de hond geen schil of pit binnenkrijgt.

Eduardo, 19-05-2015 20:35 #39
Kan een beetje zoetzure saus van de chinees met hondenbrokken kwaad?

Joke Sikken, 05-05-2015 10:30 #38
Mijn hond eet de bladeren van mijn vijg. Kan dat kwaad?

Janey, 28-04-2015 13:03 #37
Mijn hond eet sinds kort hondenstront. Vreselijk! Hebben jullie een idee hoe ik haar daar vanaf kan houden?

Tamara, 15-04-2015 12:17 #36
Ik hoorde van mijn buurvrouw dat het goed is om de hond 1 rauw ei per week te geven, omdat hij nogal aan het verharen is.
is dit goed voor de hond?
vriendelijke groetjes
Tamara Reactie infoteur, 16-04-2015
Rauw ei is inderdaad goed voor de hond, vaker dan één keer per week mag ook. Ook de schil is goed voor de hond, je kan dit eventueel nog fijnmalen, maar de meeste honden hebben geen probleem met het eten van een hele eierschil.

Liekens Marc, 11-04-2015 16:14 #35
Mijn golden retriever heeft nierfalen, zeer erg, hij zou enkel nog het niersparend dieet mogen eten van de dierenarts, maar dit lust hij niet.
wat kan ik eventueel bijvoegen van saus of vlees dat niet te schadelijk is voor zijn niertjes zodat hij toch deze dieetbrokken zou lusten? Reactie infoteur, 11-04-2015
Als ik jou was zou ik contact opnemen met de dierenarts en het aan de dierenarts vragen, zeker omdat hij alleen maar niersparend dieet mag krijgen. Je zou eventueel ook op www.barfplaats.nl je vraag kunnen stellen. Misschien dat er meer mensen zijn die hetzelfde probleem hebben.

Roween, 08-04-2015 13:16 #34
Een klein beetje smeerleverworst in een snackhoudertje smeren mag dit wel voor mijn pup? Reactie infoteur, 08-04-2015
Als de smeerleverworst van varkensvlees gemaakt is, is dit niet aan te raden omdat honden geen varkensvlees mogen eten. Je hebt ook speciale worst, Rodi, wat je aan honden kan geven. Misschien dat dat een oplossing is.

Sylvia Verbaandert, 22-12-2014 01:00 #33
Om het kort te houden… onze lieve schat heeft een glutenallergie, nu geef ik hem als snoepje tussen de middag een wortel. Nou hoor ik weer dat wortel juist slecht is voor de hond. Terwijl ik op Google echt alles afgelezen heb wat ie mag hebben. Heb ook alles opgeschreven. Nu is mijn vraag? mag hij worteltjes eten of niet? Reactie infoteur, 07-04-2015
Worteltjes mag een hond prima eten, hier is niets schadelijks aan. Je kunt het ook af en toe als beloningsbrokjes gebruiken als je hond er gek op is. Wanneer je een grote winterpeen geeft is dit ook nog eens goed voor de tanden, al halen ze er verder geen voedingsstoffen uit. Honden kunnen groente en fruit alleen verteren wanneer het gekookt of gepureerd is.

Sanne, 18-12-2014 10:41 #32
De dierenarts heeft mij juist aanbevolen om onze pup een klein beetje biologische yoghurt door de brok te geven. Dit helpt tegen diarree en tegen poep eten. Laatste tijd at onze pup haar brok erg weinig en sinds we er een beetje yoghurt bij doen eet ze weer haar aanbevolen porties. Reactie infoteur, 07-04-2015
Een klein beetje yoghurt kan niet heel veel kwaad, maar hou wel in je achterhoofd dat er lactose in yoghurt zit. Kijk hoe de hond er op reageert en geef kleine beetjes.

Iris, 01-11-2014 12:41 #31
Onze hond heeft in de zomervakantie best wel veel druiven gegeten… Ze vond het wel heel lekker. Mijn vader zij dat druiven geen kwaad konden… Reactie infoteur, 07-04-2015
Je kunt het beste je hond geen druiven geven, honden kunnen daar niet goed tegen en het is zelfs giftig voor honden. Je hond heeft geluk als hij er niets aan over houdt. Hou het altijd goed in de gaten wanneer je hond druiven of rozijnen heeft gegeten.

Debby, 23-07-2014 13:49 #30
Iemand die ik ken geeft haar hond 2 kiwi's per dag met wat yoghurt. Mag dit en is dit wel goed voor de hond? Het gaat om een beagle… Reactie infoteur, 07-04-2015
Honden mogen kiwi eten. In yoghurt zit lactose waar honden niet goed tegen kunnen. Je kunt het het beste niet te veel geven, maar af en toe kan niet zo heel veel kwaad. Mocht je opmerken dat de hond zich anders gaat gedragen nadat hij yoghurt gegeten heeft kun je het beste contact opnemen met de dierenarts.

Karine, 10-07-2014 11:37 #29
Wat te doen als je hond toch iets verkeerd gegeten heeft? Gaat dat ongemak weg na een paar dagen? Reactie infoteur, 07-04-2015
Dit ligt heel erg aan wat de hond gegeten heeft en de hoeveelheid hiervan. Stel dat het erg veel pure chocolade is, dan is het aan te raden om contact op te nemen met de dierenarts. Bij twijfel kun je altijd advies vragen aan de dierenarts, die kan de situatie vaak goed inschatten.

Monique, 17-06-2014 19:36 #28
Mag mijn labrador gekookte couscous eten? Niet gekruid of iets. Reactie infoteur, 08-04-2015
Couscous kan je geven aan je hond, maar er zitten geen toegevoegde ingrediënten in waar je hond iets aan heeft. Te vaak geven zou ik niet doen, aangezien het niet 'normale' hondenvoeding is. Maar mocht je hond per ongeluk couscous gegeten hebben, dan kan dit niet veel kwaad.

Joke, 09-05-2014 14:35 #27
Redactie,

Onze hond krijgt elke dag een heel klein stukje kaas…
Op de training, word ook aanbevolen om stukjes kaas of worst mee te nemen…

Mijn vraag is dan: waarom is het dan slecht voor de hond, er zijn dus verschillende meningen.
De dierenarts vind ook, dat het wel mag…
En betreft brokken, ik doe het niet om er makkelijk van af te komen, dat is van jullie kant een verkeerde conclussie.
Cavom geef ik 5x per dag en versvlees in het weekend…
Ben ik goed bezig? Ik hoop het wel… Reactie infoteur, 08-04-2015
Kaas kun je geven, zolang je het met mate geeft. Dus niet te veel. Ook moet je goed uitkijken welke kaas je geeft, want sommige kazen zijn erg zout. Kies daarom voor een kaas die zo min mogelijk zout is. Met worst moet je uitkijken dat het geen varkensvlees is.

Welmoedj, 17-04-2014 15:45 #26
In de voedingslijst lees ik veel over wat de hond wel en niet mag eten. Mijn hond krijgt alleen vlees en af en toe er wat gepureerde groente uit de "wel" lijst doorheen. Over vis staat er helaas niets. Ik weet dus eigenlijk niet of vis wel of niet mag. Verse vis lijkt me, natuurlijk in orde, maar dan wel bij voorkeur voor graatloos, lijkt me). Alhoewel in de natuur graatloos en vers niet voorkomt :). Graag advies. Reactie infoteur, 19-04-2014
Hallo Welmoed,

vis kan inderdaad gegeven worden aan je hond, ook met graat en vers is geen probleem.
Hier staat meer informatie: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/vis/

Groetjes, Dazzeltje

Jaap, 14-04-2014 08:16 #25
Onze chi-tsu eet bijna helemaal niets meer, geen brokken en geen blikvoer. Wat kan ik haar wel geven wat ze echt lekker vind, ik weet het niet meer. Ze is levendig genoeg en ik ben naar de dierenarts geweest, die heeft geconstateerd dat ze niets mankeert maar waarom eet ze dan niet? Ik hoop dat jullie een oplossing weten. Reactie infoteur, 08-04-2015
Gaat het inmiddels al beter met de Shih tzu? Wat je eventueel kan proberen is om vers vlees te geven. Dit is gezond voor honden en de meeste honden vinden dit ook erg lekker.

Roos, 17-03-2014 18:47 #24
Ik heb mijn hondje net een restje spaghetti gegeven hoop niet dat heel ernstig is? En ik geef m'n hondje bijna iedere dag wel een plakje worst of plakje kaas😳 Reactie infoteur, 10-04-2015
Spaghetti van zichzelf is niet schadelijk voor je hond, maar vaak wel wat er in de saus zit. Let erop dat er geen ui in zit of tomaat. Met worst kan je beter geen varkensvlees geven en let erop dat de kaas die je geeft niet te zout is.

Jessica, 13-03-2014 15:16 #23
Hallo Redactie,

Ten eerste vind ik het super goed van jullie dat jullie vers vlees bemoedigen! Natuurlijk zouden alle honden en katten vers moeten eten. Ook is het fijn dat jullie aangeven wat wel en niet gegeven mag worden. Helaas is dit voor de lezers (onder andere mezelf) best onduidelijk omdat sommige producten vermeld staan bij niet eten en wel eten. Ook klopt niet alles wat erin staat. Yogurt is b.v juist erg goed voor de darmen omdat er goede bactiëren inzitten en op deze manier een prima probiotica is. En honden zijn wel degelijk vatbaar voor salmonella, honden met een zeer lage weerstand kunnen uiteindelijk overlijden aan salmonella. Wel is het zo dat als honden op vers zitten de salmonella in de maag voor een groot deel al verdwijnt (zure ph-waarde). Eventuele resten van salmonella worden onschadelijk gemaakt door de andere bacteriën in de darmen. Ook zullen de ziekteklachten veel minder zijn bij een salmonella infectie.

Ga zo door met jullie site!

Groeten Jessica Reactie infoteur, 11-04-2015
Bedankt voor je aanvullingen!

Heidi, 20-02-2014 18:57 #22
Ik geef mijn hond om de dag optimel, dit werd mij aangeraden door meerdere hondenbezitters omdat ze opdat moment last had van diarree en ze vind het heerlijk. Ontlasting is goed en na mijn idee reageert ze hier goed op. Ook geef ik elke dag 2 knoflookbonbons, ik snap dat knoflook slecht is als je er teveel van geeft maar als je dit met mate doet schijnt het weer te helpen tegen teken en vlooien. Druiven heb ik mijn vorige hond gewoon gegeven, niet wetende dat dit zeer slecht is voor de hond, maar ook hier heeft ze nooit last van gehad. Mijn mening is denk ik let op wat je geeft en als ze per ongeluk toch iets binnen krijgen wat ze niet mogen hebben houd het in de gaten en raak niet meteen in paniek omdat ze iets hebben gegeten wat niet mocht, vaak loopt het met een sisser af en gebeurt er niets. Reactie infoteur, 11-04-2015
Yoghurt is inderdaad goed voor de darmen, maar geef er niet te veel van. Geef het met mate en kijk hoe je hond hierop reageert. Knoflookbonbons kan je ook gewoon geven. Te veel knoflook is schadelijk, als je de aanbevolen hoeveelheid aanhoudt wat op de verpakking staat, zit je wel goed. Dit gaat ook per kilo lichaamsgewicht van de hond. Druiven zijn wel erg slecht voor honden en giftig. Gelukkig heeft je hond hier geen last van gehad.

Ray, 19-02-2014 11:34 #21
Wat kun je doen als je hond een allergie voor gisten heeft? Reactie infoteur, 20-02-2014
Overstappen op vers vlees zou een optie kunnen zijn. Kijk op www.Barfplaats.nl voor meer informatie.

Mvg, Dazzeltje

Anneke, 14-02-2014 13:07 #20
Geachte heer, mevrouw,

De hond van mijn dochter, beagle, eet de ontlasting van andere honden op kan dit kwaad? Reactie infoteur, 14-02-2014
Hallo Anneke,

dit kan kwaad, als er iets in de ontlasting zit van de andere hond. Denk bijvoorbeeld aan allerlei stoffen die in ongezonde hondenbrokken kunnen zitten. Daarnaast kan een hond sneller ziek worden als de andere hond (van de ontlasting) ziek is.
Het zou kunnen dat de hond die poep eet, stoffen te kort komt. Ook kan het komen doordat de hond aandacht krijgt als hij poep eet. Een positieve manier om dit af te leren, is door iets heel lekkers mee te nemen en op het moment dat de hond opzoek gaat naar poep, een apart geluidje te maken en de hond iets lekkers te geven. Als je dit vaker doet, zal de hond elke keer als hij poep ruikt, naar de eigenaar gaan omdat hij iets lekkers geeft. Mocht u facebook hebben, kunt u ook bij deze groep uw vraag kwijt: https://www.facebook.com/groups/623352014393712/

Met vriendelijke groeten,
Dazzeltje

Stephanie, 06-02-2014 23:37 #19
Mijn hondjes eten elke morgen een stukje van mn boterham met choco. en als ik aardappelen schil. krijgen ze een stukje rauwe patat. ze leven nog hoor. en zijn kerngezond. volgens mij hangt het af van hond tot hond Reactie infoteur, 08-04-2015
Het hangt inderdaad af van hond tot hond wat een hond aankan, af en toe iets ongezond eten hoeft niet meteen ernstige gevolgen te hebben, maar wanneer je hond elke dag ongezonde voeding binnen krijgt stapelt dit zich op in het lichaam. Rauwe aardappel en chocopasta is ernstig giftig voor honden, pas daar erg mee op.

Cibo, 22-01-2014 19:48 #18
Ik heb een vraagje
Ik heb gelezen dat een rauw ei goed is voor een hond.
Als wij een rauw ei eten hebben we kans op salmonella, hebben zei dan geen kans op salmonella?

M.v.g Cibo Reactie infoteur, 23-01-2014
Hallo Cibo,

honden zijn inderdaad niet vatbaar voor Salmonella. Je kunt ze dan ook gerust een rauw ei geven, zelfs met schil, dat is ook erg goed voor ze (geen gekookte schil).

Mvg,
Dazzeltje

Nicoll, 21-01-2014 14:05 #17
Hallo,
ik heb een vraag over asperges. Mag een hond asperges uit glas hebben?

M.v.g. Nicoll Reactie infoteur, 11-04-2015
Honden mogen asperges eten, waarschijnlijk ook gewoon asperges in glas, tenzij er dingen aan toegevoegd zijn die honden niet mogen hebben. Kijk daarvoor even naar de ingrediëntenlijst.

Quincy, 01-01-2014 14:35 #16
Sorry hoor, maar bifi-worsten mag wel die geef ik mijn hondje 3 keer per week. Reactie infoteur, 08-04-2015
Bifiworstjes zijn niet gezond voor honden omdat daar varkensvlees in zit. Honden kunnen daardoor de ziekte van Aujeszky krijgen. Let daarom goed op wat je hond eet en wat je je hond geeft. Bifiworstjes zal ik niet geven aan een hond.

Robert, 11-12-2013 21:32 #15
Mijn hond gaat verschrikkelijk ruften van manderijnen. Kan dat geen kwaad? Reactie infoteur, 11-04-2015
Ik zou het dan niet te veel geven, aangezien er dan door de mandarijnen darmgassen ontstaan en dit ook onprettig kan zijn voor de hond zelf (en zijn omgeving). Verder kunnen honden gewoon mandarijn eten, maar let op je hond. De ene hond reageert er anders op dan de andere.

Natacha, 21-11-2013 16:16 #14
Ik heb een vraag. Mag mijn hond vis eten? Zo ja welke soorten vis mag hij dan? Hij is een pup van 3 en een halve maand. Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag. Reactie infoteur, 21-11-2013
Hallo Natacha,

ja hoor, dat mag! Vis is zelfs erg gezond voor honden, je moet het alleen niet elke dag geven. Je kunt er hier meer over lezen: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/vis

Met vriendelijke groeten,
Dazzeltje

Marion, 15-10-2013 19:40 #13
Ik heb een opmerking, waarom schrijft de ene site dat tomaten wel gegeven mogen worden, en jullie niet, ook melk, kaas en yoghurt. We moesten zelfs kaas meenemen toen wij met haar op cursus zaten. Ik vind jullie bevinding niet terecht. Die is erg verwarrend. Reactie infoteur, 16-10-2013
Hallo Marion,

melk, kaas en yoghurt bevat lactose, waar veel honden niet tegen kunnen als het veel gegeven wordt. Daarnaast bevat kaas ook veel zout, wat erg slecht is. Je zou beter kunnen kijken naar bijvoorbeeld Rodi worst als beloning voor cursus. Ik heb nog even gekeken naar de tomaat, de tomaat zelf is niet giftig, maar wel de groene delen van de tomatenplant, die bevatten solanine. Zowel voor de mens als voor honden zijn deze giftig.

Mvg,
Dazzeltje

Jac, 02-10-2013 22:15 #12
Zoals met alles in het leven, gebruik je gezonde verstand. Niet te gauw in paniek raken of je hond wel of niet iets mag hebben. Elke hond is anders en verdraagt sommige producten wel of niet goed. De mijne is een kerngezonde grote hond van negen jaar en eet gewoon zijn Hopa brokken met granen elke dag heel smakelijk op. Restjes van onze maaltijden erdoor worden met instemmend geknor verorberd. Van sommige dingen ging hij kotsen of ruften, dus die krijgt hij dan ook niet meer. Je moet het een beetje uitproberen, eigenlijk net als met kinderen. En in de vrije natuur vreet hij alles op wat hij kan vinden, van beschimmeld brood tot dode muizen. Niet dat ik daar nou zo blij mee ben, maar ja… het is een beest hè? En ja, hij is nog nooit ziek geweest. Als ie last van zijn maag heeft, vreet ie gras, dat doen veel honden. Reactie infoteur, 11-04-2015
Elke hond is inderdaad anders, daarom is het ook goed om per hond te kijken. Maar bepaalde dingen zoals rozijnen en druiven zou ik toch wel echt vermijden. Er zijn honden die goed op granen reageren, maar sommigen ook niet. En vaak merk je niets op een kort termijn, maar komen er pas problemen op een langer termijn.

Paula Wildenberg, 25-09-2013 20:58 #11
Ik kom geen ananas tegen in dit artikel, terwijl ik vandaag gehoord heb dat in ananas een bepaald stofje zit dat het buiten vreten van de hond tegen gaat, klopt dit? Reactie infoteur, 26-09-2013
Hallo Paula, ananas staat wel in het artikel, u heeft er denk ik overheen gelezen.
Vaak wordt gezegd dat ananas en eierkoeken kunnen helpen, maar dit verschilt per hond. Sommige honden missen wat voedingsstoffen, maar andere honden eten buiten gedragsmatig. De honden die het gedragsmatig eten, kunnen dit bijvoorbeeld doen uit verveling of omdat ze aandacht krijgen als ze buiten eten. Wat een oplossing kan zijn is kleine speurspelletjes voor de hond, ga bijvoorbeeld koekjes verstoppen in een boom en laat je hond dit zoeken. Dit stimuleert ook het speuren en houdt je hond actief. Je kunt op www.hersenwerkvoorhonden.nl nog meer tips vinden, en er is ook een facebookpagina van met veel tips!

J. de Korte, 22-09-2013 19:12 #10
Als granen zo slecht zijn voor honden (mijn hond kan er ook niet zo goed tegen) waarom zitten er dan in heel veel producten deze granen verwerkt? Ik begrijp natuurlijk wel dat dit een goedkoper is voor de fabrikanten, maar als het zo slecht is zouden de fabrikanten dit niet mogen gebruiken omdat ze daarmee ongezond hondenvoer produceren. Reactie infoteur, 26-09-2013
Hallo J., granen zijn goedkoop om te gebruiken, goedkoper dan vlees. Eigenlijk is het heel logisch, want als je er granen in stopt als fabrikant, dan verdien je er meer aan. Het jammere is dat veel honden de dupe zijn, omdat de eigenaren vaak niet weten dat dit slecht is voor de hond.

Saskia, 02-09-2013 09:42 #9
Ik geef mijn honden altijd hart, daarnaast staan er altijd brokken, maar die eten ze amper. Volgens mijn DA is hart slecht en brokken goed, bij jullie is het net andersom, wat is waar? Reactie infoteur, 26-09-2013
Hallo Saskia, veel dierenartsen worden gesponsord door verschillende merken van hondenbrok. Dit is ook de reden dat veel dierenartsen brok aanbevelen en met argumenten komen waarom vlees slecht is. Vaak zijn die argumenten makkelijk te ontkrachten. Op www.barfplaats.nl kun je meer informatie vinden.

Senta, 02-08-2013 21:01 #8
Ik lees bij de reactie dat sommige honden niet tegen lactose kunnen en hierom sommige producten bij 'mag niet' staan… dit vind ik heeel onduidelijk dit zou dan inhouden dat dat een allergische reactie van sommige honden is ma niet alle ik lees dit om te weten wat ALLE honden niet mogen. bovendien zie ik bij de reactie's staan rauw ei met schil te geven goed is maar let hier mee op schil is namelijk heel scherp en hierdoor kan hij zijn darmen kapot maken beter is dan het rauwe ei te geven (dit is heel goed voor de vacht en geeft het een glans in de vacht) en de schil fijn te malen en dit door het eten te geven (eierschil is goed voor de botten dit is namelijk puur kalk). Reactie infoteur, 11-04-2015
Honden kunnen lactose niet verteren, daarom is het niet goed voor honden. De ene hond reageert hier beter op dan de andere. Inderdaad een goede tip voor de rauwe eierschil: fijnmalen is inderdaad goed. Rauw ei kan je gewoon geven.

Sofie, 29-07-2013 16:17 #7
Mijn hond at perongeluk een hele perzikpit, kan dat kwaad? Reactie infoteur, 07-04-2015
Een perzikpit is niet goed voor een hond, zelfs giftig.
Let er goed op dat de hond het in het vervolgens niet op kan eten.

Nel Donker, 19-06-2013 22:44 #6
Wij hadden vroeger een herdershond en hij at gewoon met de pot mee en brood met worst, hij is 16 jaar geworden en dan nog door een ongeval overleden dus… Reactie infoteur, 10-04-2015
Dan heb je daar veel geluk mee gehad, sommige honden kunnen het beter aan dan andere honden. Let altijd goed op de hond en hoe de hond erop reageert.

Sigrid, 18-06-2013 07:51 #5
Wat gebeurt er als je hond een kilo zouten drop heeft gegeten? Reactie infoteur, 19-06-2013
Hallo Sigrid,

ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met je dierenarts.

Mvg, Dazzeltje

Naomi, 10-04-2013 02:27 #4
In grote lijnen klopt dit, alleen: knoflook mag wel met mate, 1 a 2 keer per week 1 teentje voor een kleine hond en 2 voor een grote hond is geen probleem, houd vlooien en teken weg! of schapenvet bonbons met knoflook 1x daags. Wat aan "wel" kan worden toegevoegd is karnemelk, ook 1 a 2 keer per week als extra, goed tegen vlooien en teken e.d. kan eerst verdund worden in water om de hond te laten wennen, dan langzamerhand steeds meer karnemelk en minder water. Reactie infoteur, 10-04-2013
Hallo Naomi,

bedankt voor je reactie. Ik heb karnemelk er niet bij genoemd, omdat dit een melkproduct is en ook lactose bevat. De meeste honden kunnen niet goed tegen lactose.

Met vriendelijke groeten,
Dazzeltje

Marjan van T. Veen, 28-11-2012 13:41 #3
Jullie schrijven dat paprika wel gegeten mag worden maar in het lijstje niet geven staat ook paprika. Bij niet eten staat ook rode biet. In alle brokken en zelfs in carnibest zit bietenpulp?
Mijn hond is een lastige eter. Sinds zij uit het nest is eet zij biologisch geitenvlees.
Moeilijk verkrijgbaar maar daarnaast geef ik brokken van Kynofit. Dit zijn speciaal voor mijn hond gemaakte brokjes zonder graan kleur, geur en smaakstoffen. Zij mag namelijk geen graan hebben vanwege haar lever en nieren. Je kunt in pricipe zelf het voer samenstellen. Geweldig! Reactie infoteur, 07-04-2015
Bedankt voor het opmerken, het is inderdaad niet aan te raden om paprika te geven aan je hond. Bieten mogen honden wel eten. Kynofit klinkt als een erg goed merk, graanvrij en zonder kleur- geur- of smaakstoffen!

C. Kuster, 21-07-2012 10:12 #2
Ik heb gelezen wat een hond wel of niet mag eten dat is veel, maar ik mis wat
onze hond krijgt af en toe een stukje gekookt ei mag dat wel? Reactie infoteur, 21-07-2012
Gekookt ei mag, maar je kunt beter rauw ei geven, met schil en al.
Gekookte schil is niet goed voor honden, maar rauwe schil wel.

Groetjes, Dazzeltje

Pegasus, 23-04-2012 23:15 #1
Chocolade is zelfs vergif voor een hond. Er zit een stof in die het hart op hol doet slaan en het dier totaal doet verkrampen. Helaas is er weinig aan te doen als dit het geval is. Laten braken is al geen optie meer wat deze stof wordt al heel snel in het bloed opgenomen. Geef een hond dus absoluut geen chocolade. Reactie infoteur, 07-04-2015
Chocolade is inderdaad giftig voor een hond, dit ligt ook aan het soort chocolade (puur, melk) en de hoeveelheid chocolade per kilo lichaamsgewicht van een hond. Laten braken is geen optie, omdat je dit niet kunt als eigenaar (zout achterin de bek doen kan dodelijk zijn). Ga daarom meteen naar de dierenarts.

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Voer huisdieren
Reacties: 78
Schrijf mee!