InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Verse voeding voor hond of kat

Verse voeding voor hond of kat

Verse voeding voor hond of kat Verse voeding voor jezelf is altijd het beste en dus ook voor je huisdier. Als extra te serveren, ter afwisseling met de normale voeding of helemaal in plaats van de normale voeding. Beetje meer werk, maar goed voor hond of kat. Behalve dat het grootste gedeelte van de mensen brokken geeft waar alle voedingsstoffen in verwerkt zijn, is het goed je te realiseren wat vers eten voorzetten wil zeggen voor je huisdier. Zolang het een bewust proces is en je weet wat je doet, is er echter geen probleem.

Wat geef je eigenlijk?

Als je besluit om je kat of hond nog beter voer te geven en de viervoeter iets lekkers vers voor te zetten, is het goed om te beseffen dat niet in alle verse voeding – hoe lekker de kat of hond het ook vindt – voldoende voedingstoffen zit. Als je het als extra of af en toe als afwisseling voor de normale maaltijd geeft, is er niets aan de hand. Echter, als je besluit dat je kat of hond altijd vers eten moet krijgen, is het goed te bekijken wat er voor voedzame stoffen in zitten en welke je kat of hond dan nog ontbeert.

Op zich hoeft het geen probleem te zijn, want wat de kat of hond mist kun je aanvullen middels preparaten. Echter, er als vanzelfsprekend vanuit gaan dat je hond of kat alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt, is niet terecht. Bij twijfel is het goed om met de dierenarts te overleggen of en zo ja, wat er toegevoegd moet worden.

Bron: Eigen hond - AnnastaalBron: Eigen hond - Annastaal

Rauw vlees

Anders wordt het als je op rauw vlees over gaat. Niet direct slecht, maar er zijn wel risico’s aan verbonden en deze moet je je als eigenaar realiseren. De meeste mensen die rauw vlees willen geven doen dit vanuit de overweging dat het dichter bij de natuur staat. En hoewel dit op zich misschien wel klopt, eet de grote wilde kat zijn/haar prooi na deze gedood te hebben en dat is toch net even ander dan ons rauw vlees. Behalve dat het gestel van de wilde dieren toch net even anders is, dan die van onze huis viervoeters.

Hoe vers het ook is, de kans op besmet rauw vlees is altijd aanwezig. Als je alle hygiëne voorzorgsmaatregelen neemt, dan perk je dat risico in, maar dan heb je nog steeds het risico dat je je dier te kort doet qua voedingsstoffen. Ook bij rauw vlees moet je – eventueel in overleg je dierenarts of andere specialist – bekijken wat er eventueel aan ontbreekt. Zodra je dit aan het rauwe vlees toevoegt is de maaltijd weer compleet.

De mens

Wat bij rauw vlees verder van belang is, is het gegeven dat je als mens besmet kunt raken en ziek kunt worden. Ziek worden van bijvoorbeeld de bekende Salmonella bacterie, want het is bekend dat de hond die rauw vlees te eten krijgt (ook als de hygiëne regels nageleefd zijn) Salmonella bij zich kan dragen.

Gezonde volwassen dieren lopen weinig risico, maar scheiden deze bacteriën via de ontlasting wel uit en kunnen deze, bij het schoon likken, weer binnen krijgen. Als de hond daarna de vacht ook weer schoonlikt kan de bacterie in de vacht zitten. Als mens zit je ook met enige regelmaat aan de vacht van je huisdier, en als je niet direct je handen goed wast kan je als mens deze besmetting oplopen. Bij kinderen zal dit nog gemakkelijker gaan.

Tot slot

Voordat je een besluit neemt, is het goed alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen. De risico’s, zeker bij rauw vlees, zijn reëel en de vraag is of je het risico voor dier en mens wilt lopen. Aangezien de betere brokken de exacte samenstelling voor het dier bevatten, is het behalve een veilige keuze ook een waarvan je zeker weet dat je je huisdier geen tekort doet. Immers, rauw vlees is in de natuur misschien wel goed, maar onze huisdieren staan – of we het leuk vinden of niet – niet echt heel dicht bij de natuur zoals wij deze kennen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hans Bertels, dierenarts
  • Afbeelding bron 1: Eigen hond - Annastaal

Reageer op het artikel "Verse voeding voor hond of kat"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-09-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!