InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Crystal Red-garnalen

Crystal Red-garnalen

Crystal Red-garnalen Van alle garnalen die geschikt zijn voor het aquarium, is de Crystal Red-garnaal toch wel de mooiste. Hij is dan ook het duurste in aanschaf. Crystal Red-garnalen zijn vrij makkelijk te houden en goed na te kweken.

De Red Crystal-garnaal

De Red Crystal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Neocaridina Serrata sp. Cristal Red. Ook wordt hij wel Crystal Red genoemd, of Rode Bijengarnaal (het is een kweekvariant van de Bijengarnaal). Deze diertjes worden tot zo'n drie centimeter lang en kunnen twee jaar oud worden, wat vrij oud is voor een garnaal. Wildvangexemplaren worden gevangen in Japan.

Verzorging

Deze mooie garnaaltjes hebben geen groot aquarium nodig, een Aqua40 voldoende. Hierin kun je tot wel 100 garnalen houden. Heel belangrijk is dat je ze met veel soortgenoten houdt, omdat ze zich anders niet op hun gemak voelen. Het kweken zal dan ook niet goed lukken. Houdt Red Crystals daarom altijd met minimaal tien soortgenoten. Houdt deze garnalen nooit met Bijengarnalen, deze zullen gaan kruisen zodat je geen raszuivere garnalen meer overhoudt. Tevens zijn deze kruisingen meestal onvruchtbaar. Je kunt Crystal Reds wel met andere garnalen houden, maar het beste is een speciaalaquarium. Met kleinblijvende, niet aggressieve vissen kun je ze eventueel wel combineren.

Waterwaardes
Temperatuur: 22 tot 26 graden
PH: 6 tot 8 (6,5 tot 7 is optimaal)

Verder zijn de waterwaardes niet zo van belang. Crystal Red-garnalen zijn wel de meest gevoelige garnalen. Ververs daarom regelmatig een deel van het water, en houdt in de gaten dat je nitriet- en koperwaarde laag blijven.

Inrichting en Beplanting
Net als andere garnalen hebben ook Red Crystals behoefte aan veel mos als bescherming voor de jonge garnaaltjes. Denk hierbij aan een flinke pluk Javamos en eventueel wat mosbollen of ander mos. Verder hebben de garnalen geen voorkeur voor speciale planten. Voeg tevens wat drijfplantjes toe. Aan te raden is het gebruik van frisgroene planten, hierop komen de kleuren van de Crystal Redgarnalen extra mooi uit. Ik heb gemerkt dat garnalen ook vaak op een stuk kienhout zitten, en het lijkt of ze daar ook van "eten." Het is aan te raden het filter af te dekken met een panty, om te voorkomen dat je jongen opgezogen worden.

Voeding
Garnalen zijn echte alleseters en tevens goede opruimers. Zelfs hun eigen schild (garnalen vervellen namelijk om te kunnen groeien) eten ze op. Verwijder deze daarom ook nooit, er zitten belangrijke voedingsstoffen in. Naast deze schilden zullen je garnalen micro-organismen, algen, en allerhande visvoer eten. Ook gekookte groenten en gedroogde bladeren van een eikenboom of beukenboom zullen goed gegeten worden. Een gevarieerd voedsel is belangrijk. Zorg er wel voor dat je voer gebruikt dat snel zinkt, garnalen eten namelijk alleen van de bodem.

Voortplanting

Na drie tot vier maanden zijn Red Crystalgarnalen volwassen en geslachtsrijp. Het vrouwtje herken je doordat haar achterlijf wat meer kromgetrokken is dan bij het mannetje. Ook is bij haar de zogenaamde eivoor te zien, deze zit op de rug, vlak achter de kop. Daarnaast is ze ook groter dan het mannetje. Wil je gaan kweken met deze garnalen, zorg dan dat je waterwaardes stabiel zijn. Zorg het liefst voor een speciaalaquarium met veel soortgenoten, anders zullen je garnalen zich niet veilig voelen en zal de kweek lastig te realiseren zijn. De eitjes zijn donkerbruin van kleur, de draagtijd bedraagt drie tot vier weken. Per keer kun je tussen de 20 en 40 eitjes verwachten. Een paar uur na de geboorte kun je de rood/witte tekening al waarnemen.

Wil je meerdere garnaalsoorten samen houden? Bekijk dan in dit Kruisschema of ze onderling kruisen.

Mocht je graag jonkies willen en heb je nog maar weinig ervaring met kweken, dan kun je wellicht beter een andere garnalensoort kiezen, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tijgergarnalen in het aquariumTijgergarnalen in het aquariumTijgergarnalen zijn echte blikvangers in het aquarium, met hun felgekleurde strepen. Ze zijn makkelijk te houden, en is…
Dieren en planten in een nano aquariumSteeds meer mensen kiezen er voor om een klein aquarium neer te zetten, een zo geheten nano aquarium. Een klein bakje wa…
Eurovisie Songfestival 2012Eurovisie Songfestival 2012Joan Franka zal ons land vertegenwoordigen tijdens het Eurovisie Songfestival 2012 dat op 22, 24 en 26 mei 2012 word geh…
Goudruggarnalen in het aquariumGoudruggarnalen in het aquariumOver Goudruggarnalen bestaat nogal wat commotie: krijgen ze die gouden kleur nou door een parasiet of niet? Of dat nou w…
Bijengarnalen in het aquariumBijengarnalen in het aquariumBijengarnalen zijn dankzij hun kleuren opvallende blikvangers in het aquarium. Net als andere garnalen zijn ze makkelijk…

Reageer op het artikel "Crystal Red-garnalen"

Reacties

Lucinda, 10-09-2011 12:08 #15
Ik wil graag beginnen met garnaaltjes in mijn aquarium ik zelf nu guppys erin kan dat wel samen en ik wil graag crystal red granalen en vuurgarnalen samen doen kan dat wel?

Ralph, 15-04-2011 15:10 #14
Wellicht een domme vraag, maar moet de zwangere garnalen nog scheiden van vissen en andere garnalen? Of kan je ze gewoon in de bak laten zonder dat het nageslacht opgegeten wordt. Reactie infoteur, 15-04-2011
Hallo Ralph, zeker geen domme vraag! Dat is afhankelijk van het soort vissen waarmee je de garnalen houdt. Zelf hield ik ze met de micro-rasbora en die zijn zo klein dat ze geen garnalen aten. Als de vissen groter zijn kan ik me voorstellen dat die het nageslacht wel opeten. Van kannibalisme door andere garnalen heb ik nooit iets gemerkt, maar ze planten zich zo ontzettend snel voort dat je daar eigenlijk sowieso niets van merkt :-)

Adrie, 11-02-2011 17:41 #13
Hallo,

ik krijg teveel garnalen nu, kan ik die er gewoon uitvangen met een schepnetje of is er een speciale manier voor?

Met Vriendelijke groet

Jack, 21-09-2010 23:43 #12
Hey Funkyfish,
het is al weer een tijd geleden dat ik wat vroeg. Maar ik heb witte bacteriën in m'n aqarium en onder andere wekelijks wel 1 garnaal die het begeeft. Ik heb een PH van 8.1 Deze wil ik dus ook nog naar beneden krijgen. Maar mijn eigenlijke vraag is: is het gebruiken van een uv lamp schadelijk voor de garnaaltjes.

Alvast bedankt voor de reactie!
Groetjes, Jack Reactie infoteur, 23-09-2010
Hoi Jack,

Dat zou niet schadelijk moeten zijn!

Succes ermee…

Hans, 02-01-2010 20:57 #11
Hallo,

ik heb een vraag. hoe kan ik de kleine garnalen herkennen? zijn ze eerst micropisch klein? want ik doe het voor het eerst maar nu heb ik op aan aantal bladeren van mijn beplanting heele kleine roode (haartjes) zitten zijn dit jongen?

met vriendelijke groet,

Hans Reactie infoteur, 03-01-2010
Hoi Hans,

Waarschijnlijk zijn dat algen, want zelf kon ik mijn baby garnaaltjes altijd goed herkennen. Ze zien er namelijk precies zo uit als hun ouders.

Succes met de kweek!

Jack, 10-09-2009 22:15 #10
Ik ben begonnen met de garnaaltjes, heb er nu 5 stuk maar heb er echter ook 2 gyrinocheilus aymonieri visjes inzitten, dit zijn goede algen eters. Maar nu is het dus mijn vraag of het verstandiger is om ze weg te doen ivb met jonkies en het welzijn van de crytal red in het algemeen? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 11-09-2009
Hoi Jack,

Voor garnalen raad ik altijd een speciaalaquarium aan, hoewel je algeneters waarschijnlijk niet veel kwaad zullen doen. Koop het liefst wel nog wat garnaaltjes bij, het zijn echte groepsdieren dus 5 is wat weinig.

Succes met de kweek!

Groeten, Funkyfish

Lars, 15-07-2009 14:57 #9
Kan je ook mos uit de tiun halen voor de garnalen, of is dat niet goed?
groeten Lars Reactie infoteur, 15-07-2009
Hoi Lars,

Nee dat kun je beter niet doen, dat mos is vervuild. Je kunt speciale mosbollen kopen of gewoon een los stukje mos, dat is helemaal niet duur en het groeit als kool.

Succes met je garnalen!

Jack, 09-06-2009 18:30 #8
Hoi, Ik ben vanplan te gaan kweken. Zou iemand mij mischien kunnen vertellen hoe je de waterwaardes meet? met welke instrumenten en waar je deze kan krijgen. alvast hartelijk dank.
MVG,
Jack Reactie infoteur, 09-06-2009
Hoi Jack,

Waterwaardes meten kan met strips of druppels (druppels zijn betrouwbaarder). Je kunt ze krijgen bij de aquariumspeciaalzaak of dierenwinkel.

Succes met kweken!

Groeten, Funkyfish

Martin, 03-02-2009 13:06 #7
Ik heb laatst een paar red crystals aangeschaft en ze bij mijn guppen gezet met als gevolg dat ik er a een tijd slecht eentje of had. De garnaaltjes waren nog wat an de kleine kant en de guppen nogal groot. Nu heb ik de guppen ingeruild voor 15 red crystals en ze schijnen het goed te doen. O ja, ik woon overigens in zuid China, de regio waar de voorouder van de red crystal nog in het wild rondzwemt (loopt). In vergelijk met de prijzen in europa, zijn de garnaaltjes hier erg goedkoop at mij natuurlijk goed uitkomt…

Ridiani, 15-11-2008 22:44 #6
Mooie site hoop er veel aan te hebben

Ridiani01 (infoteur), 15-11-2008 20:46 #5
Kunnen red crystal garnalen en vuurgarnalen bij elkaar of gaan ze kruisen? Reactie infoteur, 16-11-2008
Hoi,

Op deze URL vind je een volledig kruisingsoverzicht:

http://www.aandeanderekantvanhetglas.nl/Aan_de_andere_kant_van_het_glas/kruis_schema_.html

Tim, 21-10-2008 17:21 #4
Leuke site, alleen wil ik even opmerken dat de Crystalred garnaal een kweekvorm is voor het eerst verschenen rond 1996 in japan, gekweekt door garnalenkweker Hisayasu Suzuki. Van wildvang is dus geen sprake, ze leven niet zo in de natuur ook niet in Japan.

Michel, 07-10-2008 22:29 #3
Is hier een Red crystal expert? Ik heb een aqua 40 met sinds een week 30 red crystals. Vandaag vind ik zo'n 10 stuks dood in de bak. (niet de schilden maar de hele garnaal). Temperatuur is 25 graden, PH = 7, GH >7D, NO2=0, NO3=10, KH=6d, . Bak is dicht beplant, en heeft nog 2 coryadorussen. Ik snap er werkelijk niks van.

Gina, 14-01-2008 19:45 #2
Had wel een vraag over een de crystal red. Ik heb dus een zwangervrouwtje en denk dat ze haar eieren bijna los gaat laten ze hangen namelijk echt onder haar poten. Gebeurd dat ook dat ze haar eieren loslaat en zo ja hoelang duurt het dan nog voor ze uitkomen? Ik heb de garnaal nu apart zitten omdat ik ook vissen hou in het aquarrium. Kan deze garnaal gewoon zo in een kom of is dat slecht? Reactie infoteur, 15-01-2008
Hoi Gina,

Ik zou de garnaal niet in een kom zetten, dat is inderdaad slecht. Laat haar maar lekker zitten waar ze zit, hoewel je vissen de kleine garnaaltjes wel als voer kunnen zien. De draagtijd van een garnaal ligt meestal tussen de 3 en 4 weken, je zult het vanzelf wel zien wanneer er kleine garnaaltjes rondlopen! Als ze echt onder haar poten hangen zal het iig niet erg lang meer duren. Succes ermee!

Gerard Franken, 25-10-2007 20:53 #1
Hallo ik heb zelf al de vuurgarnalen en de glasgarnalen en deze garnalen gedijen goed bij mij in de verschillende aquaria's. Ik vind de beschrijving van de cristal red wel goed en vooral met de foto's dat is het ware beeld van de cristal red's. Ik hoop dat ik wel wat terug krijg over de mail van deze garnalen soort.
Mvg Gerard Franken. Reactie infoteur, 26-10-2007
Dankjewel Gerard! Als je nog meer informatie wilt dan hoor ik dat graag van je, en dan kan ik je die ook mailen.

Groeten, Sandra

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Reacties: 15
Schrijf mee!