InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > White Pearl-garnalen in het aquarium

White Pearl-garnalen in het aquarium

De White Pearl is een echte blikvanger in het aquarium. Door zijn helwitte kleur valt hij goed op. Daarnaast zijn deze garnalen makkelijk te kweken.

De White Pearl-garnaal

De White Pearl is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Neocaridina cf. Zhangjiajiensis sp. White Pearl. Ook wordt hij wel Snowball Garnaal of White Spotted Pearl Shrimp genoemd. Het moge duidelijk zijn dat hij deze bijnamen te danken heeft aan zijn witte kleur.

  • Herkomst: China (meestal wordt er nakweek verkocht)
  • Lengte: 3 centimeter
  • Geslachtsonderscheid: mannetjes blijven kleiner
  • Leeftijd: 1,5 jaar

Verzorging

Houdt White Pearl-garnalen met minimaal tien exemplaren. Net als andere garnalen is het een echt groepsdier, houd je ze met te weinig dan zullen ze hun normale gedrag niet vertonen. Hoe meer, hoe beter dus!

Waterwaardes

  • Temperatuur: 18 tot 25 graden (23 a 25 is optimaal)
  • PH: 6 tot 7

De overige waterwaardes zijn niet zo van belang, zorg wel altijd voor een lage nitriet/nitraat-waarde, maar dat spreekt voor zich. Ook een lage koperwaarde (Cu) is een vereiste.

Inrichting en Beplanting

Het is aan te raden een speciaalaquarium in te richten voor garnalen, ze vormen voor de meeste vissen een fijne aanvulling op de dagelijkse maaltijd. Houdt liever niet meerdere garnalensoorten bij elkaar, omdat deze diertjes heel makkelijk onderling kruisen. Hierdoor zul je zeer zwak, vaak zelfs onvruchtbaar nageslacht produceren, en bovendien houdt je dan geen "rasgarnalen" meer over. Het aquarium hoeft niet groot te zijn, de veelverkochte Aqua40 vormt een prima onderdak voor je garnalen. Dit aquarium bevat 24 liter water, hierin kun je zo'n 100 White Pearl-garnalen onderbrengen.

Net als andere garnalen is een flinke pluk Javamos of andersoortig mos is het aquarium zeer aan te raden. Dit mos is een ideale schuilplaats voor het jongbroed. Zorg verder voor wat zuurstofplanten. Felgroene planten (Javavaren, Cabomba) dienen de voorkeur, omdat de spierwitte White Pearl-garnaal hier extra mooi op uitkomt. Om dezelfde reden kun je het beste een donkere bodem aanbrengen in het aquarium. Ook een stuk kienhout wordt zeer op prijs gesteld.

Voeding

Het favoriete voer van deze garnaal is gedroogd beukenblad. Verder zijn het alleseters, vooral groenvoer nemen ze goed op: gekookte (of geblancheerde) groentes, algen, diepvriesvoer, voedertabletten en allerhande voer dat je normaal aan aquariumvissen geeft.

Voortplanting

Na drie maanden zijn White Pearl-garnalen geslachtsrijp en dus volwassen. De kweek is vrij eenvoudig, de soort is zeer productief (zo'n 20 eieren per worp.) Per vrouwtje kun je ongeveer elke twee maanden eitjes verwachten. De eitjes zijn helwit van kleur, en de jongen zijn al vanaf hun geboorte spierwit. De draagtijd van een White Pearl-garnaal bedraagt drie tot vier weken. Het onderscheid tussen de twee geslachten is vrij makkelijk te zien: de vrouwtjes zijn groter dan de mannetjes. Buiten de zwangerschap hebben de vrouwtjes een lichtgekleurd "schild" achter op de kop, de eivoor. Dit verschijnsel doet zich ook voor bij Vuurgarnalen.

Als je meerdere garnalensoorten samen wilt houden, check dan het volgende Kruisschema

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "White Pearl-garnalen in het aquarium"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 28-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Schrijf mee!