InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Tijgergarnalen in het aquarium

Tijgergarnalen in het aquarium

Tijgergarnalen zijn echte blikvangers in het aquarium, met hun felgekleurde strepen. Ze zijn makkelijk te houden, en is daarom een ideale garnaal voor de beginner.

De Tijgergarnaal

De Tijgergarnaal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Neocaridina sp Tiger. Ze hebben de Nederlandse naam Tijgergarnaal meegekregen dankzij hun gestreepte uiterlijk. Het lijf is honingkleurig, de strepen zijn rood, blauw of zwart. Er zijn ook Tijgergarnalen die blauw zijn met zwarte strepen, maar deze zijn erg zeldzaam. De bijnaam Tijgergarnaal duidt niet op een vechtlustig karakter, deze garnaaltjes doen geen vlieg (of vis) kwaad. Tijgergarnalen zijn oorspronkelijk afkomstig uit China, waar ze waarschijnlijk in beken leven. Dit is echter niet helemaal bekend. Deze garnalen kunnen zo'n anderhalf jaar oud worden, een normale leeftijd voor een garnaal. Ze worden tot vier centimeter groot.

Houdt ze met minimaal 10 exemplaren in een aquarium met een minimum inhoud van 30 liter. Hoe meer je er houdt, hoe beter. Houdt ze echter niet met vissen, ze zullen daar erg schuw van worden. Ze laten zich dan niet vaak zien en kweken kun je wel vergeten. Houdt Tijgergarnalen ook niet met Bijengarnalen omdat ze zich onderling voortplanten. Hierdoor krijg je geen raszuivere nakomelingen die veelal niet vruchtbaar zijn.

De Tijgergarnaal kan verward worden met de Tijgergarnaal uit de Indische Oceaan (Penaeus monodon) Deze garnaal wordt voor consumptie gebruikt.

Verzorging

Waterwaardes

  • Temperatuur: 10 tot 33 graden (rond de 24 graden is optimaal)
  • PH: 6,5 tot 8

Zoals je ziet zijn Tijgergarnalen ijzersterke beestjes, die veel kunnen hebben. Ze zijn echter wel vrij vatbaar voor ziektes, dus probeer de waterwaardes constant te houden.

Inrichting en beplanting

Zorg voor veel beplanting maar behoudt tevens veel vrije zwemruimte. Ook houden ze van een stuk kienhout in het aquarium. Zorg voor een lichte stroming in het water. Wat mos is ook belangrijk, net als bij andere garnalen.

Voeding

Ook Tijgergarnalen zijn, net als andere garnalen, echte alleseters: algen, micro-organismen, vlokvoer, granulaat, voedertabletten, gekookte of geblancheerde groenten en gedroogde beukenbladeren staan allemaal op het menu.

Voortplanting

De kweek is bij Tijgergarnalen niet makkelijk. Het water mag absoluut niet zuur zijn, en het water moet regelmatig ververst worden. Het is aan te raden om het water dat je ververst, te verversen met water dat wat kouder is dan het huidige aquariumwater. Na drie a vier maanden zijn de garnalen geslachtsrijp. De draagtijd is drie tot vier weken. Als je Tijgergarnalen zich goed voortplanten kun je elke twee maanden 20 tot 40 jongen verwachten. Zodra de jongen ongeveer 5 millimeter groot zijn, krijgen ze hun strepen. De jongen groeien vrij langzaam.

Houdt je meerdere garnalensoorten samen check dan een kruisschema.

Er zijn ook diverse andere garnalen die makkelijk te kweken en makkelijk te houden zijn, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal of de Crystal Red garnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
White Pearl-garnalen in het aquariumDe White Pearl is een echte blikvanger in het aquarium. Door zijn helwitte kleur valt hij goed op. Daarnaast zijn deze g…
Regenbooggarnalen in het aquariumDe Regenbooggarnaal is een van de vele garnalensoorten die de laatste jaren erg populair zijn in de aquariumwereld. Geen…
Goudruggarnalen in het aquariumOver Goudruggarnalen bestaat nogal wat commotie: krijgen ze die gouden kleur nou door een parasiet of niet? Of dat nou w…
Crystal Red-garnalenVan alle garnalen die geschikt zijn voor het aquarium, is de Crystal Red-garnaal toch wel de mooiste. Hij is dan ook het…
Hommelgarnalen in het aquariumDe Hommelgarnaal is een van de vele garnalensoorten die makkelijk te houden zijn in een aquarium. Hommelgarnalen worden…

Reageer op het artikel "Tijgergarnalen in het aquarium"

Reactie

Willem, 29-01-2008 08:25 #1
Hoi, ik heb uw informatie over de garnalen gelezen. Maar de wetenschappelijke namen van de Caridina soorten zijn verouderd. De huidige gebruiksnamen kunt u lezen op http://www.whartman.nl/database/index.htm Reactie infoteur, 29-01-2008
Dankuwel voor de toevoeging!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Reacties: 1
Schrijf mee!