InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Pissebed: een diertje dat behoort tot de kreeftachtigen

Pissebed: een diertje dat behoort tot de kreeftachtigen

Pissebed: een diertje dat behoort tot de kreeftachtigen De pissebed behoort net zoals insecten, hooiwagens en de spinnen tot de geleedpotigen. Ze worden ook wel keldermotten genoemd. Hun naaste verwanten zijn de kreeften. Hoewel een pissebed zich heeft aangepast aan het leven op het land, hebben ze wel een vochtige omgeving nodig om te overleven. Het prehistorische diertje is vrij schuw en rolt zich meestal op in een bolletje bij aanraking. Meestal zijn pissebedden donkergrijs of bruin.

De pissebed

De pissebed is nogal plat van vorm en een meestal grijs gekleurd diertje met 7 paar poten. De rug bestaat uit over elkaar liggende schubben die eruit zien als een pantser. Dit is zijn verdediging tegen vijanden. De kleur is meestal donkergrijs of bruin. Bij aanraking hebben pissebedden de neiging om zich op te rollen in een balletje. Bij de kop bevinden zich tussen de ogen twee lange voelsprieten.Ze hebben kieuwen op de achterpoten die altijd vochtig moeten blijven zodat ze kunnen ademen. Ze leven van rottend organisch materiaal. Pissebedden zijn vrij schuw. Je kunt ze vinden onder een steen of stuk hout dat al lang in de tuin ligt. Pissenbedden zijn er prehistorisch uit, dat zijn ze ook. Ze zijn nauwelijks veranderd.

Soorten pissebedden

Op één plek zijn soms meerdere soorten pissebedden te vinden. Zo zijn er glimmende en altijd iets gevlekte Kelderpissebedden. Op dezelfde plek kun je ook bijvoorbeeld de Ruwe Pissebed vinden. Deze wordt ook wel de "gewone pissebed" genoemd. Deze is meestal donkergrijs, hoewel ze ook bestaan in een gelig, roze of helblauw kleurtje.
Zo heb je ook de Mospissebed, ook een gewone pissebed. Deze is er in nog meer kleurvarianten dan de Kelderpissebed, zoals: gelig, bruinig, roodachtig of zelfs groenachtig. De Mospissebed lijkt erg op de Kelderpissebed, maar de basiskleur is bruin en niet grijs. De levenswijze van deze twee soorten pissebedden verschillen niet veel van elkaar.

Voortplanting

De pissebed plant zich voort door middel van eieren. Het vrouwtje paart meerdere keren per jaar met meerdere mannetjes. De eitjes zijn heel klein en amper te zien met het blote oog. Naarmate het vrouwtje groter is zal het aantal eitjes dat ze bij zich draagt toenemen. De eitjes worden door het vrouwtje meegdragen op het lichaam in een soort broedbuideltje. Dit zakje is gebuld met een beschermende vloeistof. Na ongeveer vier weken komen uit deze eitjes de larven. Deze lijken op de volwassen exemplaren, maar ze zijn wit van kleur en slechts een paar millimeter groot. Ze beginnen in het vroege voorjaar met voortplanten en ze blijven zich voortdurend vermenigvuldigen. Behalve als het te warm is. In dat geval zullen ze zich niet voortplanten.

Het leefgebied

Pissebedden komen over de hele wereld voor en behoren tot een van de meest succesvolle ordes van de kreefachtigen.
Overdag zijn pissebedden niet zo vaak te zien. Meestal worden ze 's avonds, maar vooral 's nachts actief. Ze zijn vooral te vinden onder gevallen bladeren, onder puin, stenen of bloempotten in de tuin. Ze zoeken donkere en vochtige plekken op. Het liefst leven ze in groepjes.

Voedsel

De belangrijkste voedselbron van de pissebed wordt gevormd door het uitkouwen van humusgrond. Dit bevat plantaardig rottend materiaal. De bijna verteerde humus in de grond bevat voldoende voedingsstoffen voor dit diertje. Ze eten het afval in de natuur op. Mochten ze geen humeuze aarde kunnen vinden dan eten ze van de vlezige plantendelen van levende planten. Als er sprake is van een langere droge periode zullen ze ook bij extreme honger dode dieren eten of zelfs hun eigen uitwerpselen. De pissebed wordt ongeveer één tot anderhalf jaar oud, mits ze een plek kunnen vinden om te overwinteren. In een compostbak is de pissebed erg welkom. Zij dragen bij aan een omzetting van het composteerbare materiaal.

Zijn pissebedden schadelijk?

Pissebedden zullen nooit grote schade aanrichten in de tuin. Je kunt het wel eens zien als er afgestorven plantendelen zijn. De bloempotten zullen ze niet beschadigen. Als je van de pissebedden af wilt komen kun je het beste de bloempot optillen en de pissebedden met een stoffer en blik opvegen. Dit moet je wel geregeld herhalen. Onder een bloempot zal de pissebed geen overlast bezorgen. Ze laten zich niet tot nauwelijks zien. Mochten ze op plaatsen zitten waar ze niet gewenst zijn zoals in huis zijn er (milieuvriendelijke) middelen te koop zoals bijvoorbeeld pissebeddenlijmvallen en ongediertesprays. De natuurlijke vijand van de pissebed is de egel. De egel is ook een avond- en nachtdier en scharrelt dan zijn voedsel bij elkaar. Daarnaast worden ze ook graag gegeten door kikkers, padden en spitsmuizen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles wat je nog niet wist over de landpissebedAlles wat je nog niet wist over de landpissebedEen pissebed heeft iedereen wel al eens gezien. Het is een klein grijs diertje met een pantser op de rug. Je vindt ze me…
Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit?Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit?Het prehistorisch roofdier Giganotosaurus bezit een naam die doet vermoeden dat hij de grootste carnivoor ooit was. Maar…
Het gordeldier, prehistorisch diertjeHet gordeldier, prehistorisch diertjeWie het gordeldier ziet, denkt gelijk aan een prehistorisch dier. En daar lijkt hij ook wel wat van weg te hebben: in de…
Pissebedden in huis? Wat kun je er tegen doenPissebedden in huis? Wat kun je er tegen doenPissebedden, kleine kriebelende grauwe beestjes. Je vind ze, meestal in grote groepen, op donkere vochtige plaatsen in d…
Kelder waterdicht makenAls je last hebt van vochtproblemen in de kelder door optrekkend vocht dan kun je daar iets aan doen. Vochtbestrijding k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pissebed: een diertje dat behoort tot de kreeftachtigen"

Reactie

Dagmar, 11-09-2015 17:57 #1
Waarom zou een mens van pissebedden af willen? Die horen in je tuin, deal with it of ga op een flat wonen! Bekijk ze eens goed, ze zijn echt kei mooi. Ik zette ze in mijn ouderlijk (vrij vochtig) huis steeds bij mij op de slaapkamer omdat ik ze zo koddig vond. Ook niet helemaal normaal, maar dood maken is wel het andere uiterste. Zijn er niet ook 1,5m grote versies van de pissebed op de zeebodem?

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 10-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Reacties: 1
Schrijf mee!