InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit?

Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit?

Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit? Het prehistorisch roofdier Giganotosaurus bezit een naam die doet vermoeden dat hij de grootste carnivoor ooit was. Maar is deze dinosaurus wel de grootste dino die ooit op aarde heeft rondgelopen? Wanneer leefde deze enorme dinosaurus? Waar is deze dino gevonden? Bestaat er een compleet skelet van de Giganotosaurus?

Prehistorisch roofdier

De dinosaurus Giganotosaurus is een prehistorisch roofdier. Een kolossaal vleesetend roofdier met indrukwekkende scherpe tanden, dat op zijn achterpoten liep. Totdat de dinosaurussen uitstierven, waren de dinosaurussen oppermatig op aarde. Ook de Giganotosaurus was een dinosaurus met een grote angstfactor.

Geslacht therapoden

De Giganotosaurus was een geslacht van een enorm grote therapod. Een therapod dinosaurus is een dinosaurus die enkele overeenkomende kenmerken vertoont, zoals:
  • Vleesetende dinosaurus, een carnivoor,
  • Een enorm groot beest was,
  • Tijdens de tijdperken Jura en Krijt leefden en
  • Op zijn enorm krachtige achterpoten liep.

Tijdperk

Wanneer leefde deze Giganotosaurus? De Giganotosaurus leefde tijdens het dinosaurus tijdperk in het Krijt.

Giga

De naam van deze dinosaurus, Giganotosaurus, doet vermoeden dat dit de grootste dinosaurus ooit op aarde was. Zijn naam mag dan kolossaal klinken, maar de Giganotosaurus was niet de grootste dinosaurus op aarde. Hij was ongeveer even groot als de T-Rex: 12 meter lang. De grootste dinosaurus ooit was de Spinosaurus.

Fossiel

Waar kwam de Giganotosaurus voor? Tijdens het dinosaurus tijdperk, heersten de dinosaurussen over het supercontinent Pangaea, waaruit onze huidige continenten zijn ontstaan. Tijdens het Krijt zijn de continenten uit elkaar gevallen, waardoor unieke dinosaurussoorten konden ontstaan. Fossielen van de Giganotosaurus zijn gevonden in Argentinië. Van de Giganotosaurus is geen compleet skelet gevonden.

Ontdekt

Wanneer is de Giganotosaurus ontdekt? De ontdekking van de Giganotosaurus vond pas in het jaar 1993 in Argentinië plaats.

Giganotosaurus

De Giganotosaurus was een rechtopstaand carnivoor en een angstaanjagende jager. Hij at – vermoedelijk – met middenformaat dinosaurussen zoals bijvoorbeeld de Andesaurus. Hoe groot was de Giganotosaurus? Enkele indrukwekkende maten van de Giganotosaurus:
  • Hoogte: 4,5 meter,
  • Lengte: 12 meter,
  • Gewicht: 8 ton,
  • Kopgrootte: 1,8 meter.
Gerelateerde artikelen
Dinosaurus Mapusaurus jaagt in groepenDe Dinosaurus Mapusaurus is een enorm groot vleesetend prehistorisch roofdier dat in tegenstelling tot andere Dino´s in…
T–Rex, de bekendste dinosaurus onder de dinosaurussenDe Tyrannosaurus Rex (T Rex) is mede dankzij Hollywood films als Jurassic Park, de bekendste dinosaurus onder de dino´s.…
De moeilijke naam dinosaurus: CarcharodontosaurusDe moeilijke naam dinosaurus: CarcharodontosaurusDe dinosaurus Carcharodontosaurus dankt zijn naam aan zijn dodelijke en gekartelde tanden. De tanden van deze dino lijke…
Dinosaurus Spinosaurus, de grootste dino ooit op aardeDinosaurus Spinosaurus, de grootste dino ooit op aardeDinosaurussen zijn uitgestorven prehistorische roofdieren, ze blijven tot de verbeelding spreken. Sommige dinosaurussen…
Verklaring uitsterven dinosaurussen: klimaatverandering?Verklaring uitsterven dinosaurussen: klimaatverandering?Het eind van de dinosaurus tijdperk was drastisch: alle dinosaurussen stierven uit. Maar waarom? Wat was de reden? Vermo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Giganotosaurus
  • http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i001597.html
  • http://www.dinosaurus.net/genera/GGG/giganotosaurus.htm
  • http://www.prehistoriclife.nl/Giganotosaurus.html

Reageer op het artikel "Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit?"

Reactie

Max, 11-12-2016 10:23 #1
Ik wil graag dat er ook wat van voedsel bij komt.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 27-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Reacties: 1
Schrijf mee!