InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Hoefbevangenheid bij paarden

Hoefbevangenheid bij paarden

Hoefbevangenheid is een aandoening die men regelmatig vaststelt bij paarden. We bespreken de oorzaken, symptomen en behandeling van deze ernstige aandoening.

Hoefbevangenheid

Hoefbevangenheid wordt vastgesteld als de plaatjes in de verbinding tussen de hoornschoen en het hoefbeen van het paard ontsteken. Naar aanleiding van deze ontsteking ontstaat een zwelling waarvoor eigenlijk geen plaats is, en die dus voor ernstige pijn zorgt. Men stelt hoefbevangenheid meestal vast in de voorbenen van het paard. Over de oorzaken van deze aandoening zijn de meningen sterk verdeeld.

Oorzaken

Over de meest voorkomende oorzaak van hoefbevangenheid zijn de meningen verdeeld. Aangenomen wordt dat hoefbevangenheid vaak ontstaat ten gevolge van een te hoge inname van fructaan, meestal via voorjaarsgras. Het gras wordt blootgesteld aan veel zonneschijn maar tegelijk lage temperaturen, waardoor er teveel energie opgenomen wordt die omgezet wordt in fructanen. Als een paard teveel van dit gras eet stijgt het suikergehalte aanzienlijk. Hierdoor komen endotoxinen in de bloedbaan terecht, alsook een teveel aan melkzuur.

Hoefbevangenheid kan nog andere oorzaken hebben, zoals onder andere insuline-resistentie. Dit komt meestal voor bij paarden die sterk overgewicht hebben. Ook een plots vermeerderde hoeveelheid aan krachtvoer kan leiden tot hoefbevangenheid, bijvoorbeeld als het paard uitbreekt en naar hartelust uit de voerderton kan eten. Men neemt aan dat ook overbelasting van het paard tot hoefbevangenheid kan leiden.

Opmerklijk is dat hoefbevangenheid vaker voorkomt bij pony's dan bij paarden.

Symptomen van hoefbevangenheid

Een hoefbevangen paard heeft veel pijn in de hoeven en zal amper nog willen bewegen. Opvallend is ook dat de voorhoeven zoveel mogelijk ontlast worden en dat het paard gaat 'hangen' op de achterhand. Als het paard toch in beweging komt zal men zien dat de voet niet meer over de teen rolt en dat het paard bijgevolg zijn voeten veel hoger zal opheffen en vervolgens ver voor zich uit zal zetten, met de achterkant van de voet eerst.

Behandeling

Hoefbevangenheid kan behandeld worden, mits een snel en accuraat optreden van dierenarts en hoefsmid. Als er niet snel genoeg behandeld wordt kan het paard een verkeerde beenstand gaan aannemen. Een dierenarts kan de voorzijde van de hoornschoen gedeeltelijk of zelfs volledig verwijderen waardoor de druk, en daarmee ook de pijn, afneemt. Vervolgens zal aangepast beslag ervoor zorgen dat herstel mogelijk is.

Als de hoefbevangenheid de oorzaak is van een overdosis aan gras of brokken, hoeft geen verder onderzoek gedaan worden. Geduld en ervoor zorgen dat het paard niet meer zo veel of zo rijk kan eten is dan voldoende. Heeft de hoefbevangenheid echter een op het eerste zicht onduidelijke oorzaak, dan is het aangewezen samen met een dierenarts op zoek te gaan naar de aanleiding van de hoefbevangenheid om herhaling te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoefbevangenheid

Reageer op het artikel "Hoefbevangenheid bij paarden"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 20-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!