InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Dieetvoeding voor de kat: nierdieet

Dieetvoeding voor de kat: nierdieet

Voor onze huisdieren zijn er inmiddels vele soorten dieetvoer te verkrijgen. In de speciaalzaak, maar ook bij de dierenarts staan tig verschillende zakken met brokken, cupjes paté, zakjes brokken in gelei en meer. Bij de dierenarts zijn ook nog eens de dieetvoeders op recept te krijgen. Wat maakt het nierdieet voer nu zo bijzonder, waarom is juist dit voer zo goed voor uw zieke kat?

Nieraandoeningen

In de nieren wordt urine geproduceerd door vocht uit de bloedvaten te filteren. Tijdens dit filteren worden schadelijke stoffen afgevoerd en nuttige stoffen geresorbeerd in het bloed. Door de productie van urine hebben de nieren een belangrijke taak in het handhaven van de zout-water balans en de zuur-base balans in het lichaam. Ook produceren ze verschillende hormonen en bij veel dieren ook vitamine D.

Nierinsufficiëntie

Bij veel oudere dieren wordt chronische nierfalen gezien. Dit is vaak al langer aanwezig zonder dat de eigenaar iets aan de kat merkt. Een dier begint pas symptomen te vertonen op het moment dat nog maar zo'n 30% van het nierweefsel functioneert.
De meest voorkomende symptomen zijn een slechte eetlust, gewichtsverlies, braken, diarree, veel drinken en plassen, uitdroging en een slechte vacht. Nierfalen is een progressieve ziekte, de nieren zullen nooit meer herstellen en het is belangrijk het verloop van de ziekte zoveel mogelijk te vertragen.

Nierdieet

Als na onderzoek van een dierenarts blijkt dat uw kat nierinsufficiëntie heeft zullen er waarschijnlijk medicijnen worden voorgeschreven. Naast de medicatie wordt er ook speciale dieetvoeding aangeraden. Het is afhankelijk van uw dierenarts welke merken er verkrijgbaar zijn op uw praktijk. Een aantal bekendere nierdiëten zijn Royal Canin Renal, Hill's k/d (kidney diet), Saneypet Renal Feline, Specific FKD en Trovet Renal.

Wat zit erin en wat doet het?

De precieze ingrediënten zullen per fabrikant verschillen. Ook zit er verschil tussen droog en natvoer, maar hieronder is een lijst met de belangrijkste kenmerken van een nierdieet.

Minder fosfor

Fosfor wordt door de nieren uitgescheiden, door de verminderde functie gaat dit niet meer optimaal. Bij een verhoogde concentratie van fosfor in het bloed zal dit neerslaan in de filters van de nieren waardoor deze nog verder achteruitgaan. Door een verlaagd gehalte in het voer wordt dus de verdere afname van de nierfunctie geremd.

Minder eiwit

De nieren filteren een afvalproduct van eiwit uit het bloed, ureum. Als dit niet voldoende gebeurd zal de kat zich zeer ziek voelen, ureum veroorzaakt de meeste symptomen van nieraandoeningen. Minder eiwit in de voeding beteken minder ureum en de kat zal zich duidelijk beter voelen en weer meer eetlust krijgen. Katten kunnen niet zonder eiwit in de voeding dus de eiwitten die nog wel in het voer zitten zijn van een hele goede kwaliteit (hoge biologische waarde) waardoor er zoveel mogelijk van gebruikt kan worden in het lichaam en er weinig afvalstoffen overblijven.

Minder zout

Net als bij mensen met nierproblemen is het belangrijk dat de kat weinig natrium binnenkrijgt. Te veel natrium verhoogd de kans op een hogere bloeddruk, zeker met slecht werkende nieren. Een hoge bloeddruk is vervolgens weer schadelijk voor de filters in de nieren, waardoor de functie nog meer achteruit gaat.

Meer energie

Zieke dieren hebben weinig eetlust, het voer wat ze binnenkrijgen moet dus voldoende energie bevatten. Dat wordt bereikt door meer vetten toe te voegen. Vet geeft ruim twee keer zoveel energie per gram als koolhydraten of eiwitten. Ook wordt het voer smakelijker door het vet.

Omega 3 vetzuren

Onder andere EPA (eicopenteenzuur) en DHA (docosahexeenzuur) worden toegevoegd aan het nierdieet. Deze vetzuren zitten met name in visolie en algen. Ze verminderen ontstekingsreacties en verlagen de bloeddruk waardoor ze het nierfalen vertragen.

FOS

Fructo-Oligo-Sacchariden zijn onverteerbare koolhydraten die de darm ondersteunen en een positief effect hebben op de darmflora. Ze zitten bijvoorbeeld in bietenpulp, soja, granen, psyllium en cichorei. Door de verhoogde ureum concentraties in het bloed raakt de darmwand beschadigd, FOS helpen de darmcellen herstellen en vernieuwen.

Zeoliet

Zeolieten zijn mineralen die veel water kunnen opnemen. Ze ondersteunen de darmen en beschermen deze door een laagje op de darmwand te vormen. Ook wordt water gebonden door de mineralen waardoor diarree verminderd wordt.

Antioxidanten

Taurine, vitamine C, polyfenolen en flavenolen worden onder andere aan het voer toegevoegd als antioxidant. Ze beschermen het lichaam tegen vrije radicalen. Daarnaast verbeteren flavenolen ook de doorbloeding in de nieren.

Droog of nat?

Dieetvoer is er in veel verschillende soorten te verkrijgen. Simpele droge brokjes, verschillende smaken vleesbrokjes in gelei en cupjes met paté, maar wat is nu het beste voor de kat? Eigenlijk maakt dit niet zo veel uit, het is net wat de voorkeur van de eigenaar en de kat heeft. Het belangrijkste is dat de kat eet. Is de kat nog erg ziek en eet hij slecht, begin dan met natvoer, dit vinden ze vaak lekkerder. De hoeveelheid voer hangt af van het gewicht van uw kat en het merk voer dat u heeft. Alle fabrikanten hebben een richtlijn op de verpakking staan en de meeste praktijken kunnen u een voerbeker met de hoeveelheden voor het droogvoer meegeven.
© 2011 - 2019 Sasje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Katten met suikerziekteKatten met suikerziekteEen kat met suikerziekte is serieus ziek. Of u deze kat nu behandeld met insuline of niet. Hieronder een beschrijving ho…
Diabetes katten behandelen met SteviaDiabetes katten behandelen met SteviaEen onbehandelde kat met suikerziekte verandert ten positieve als u Stevia toevoegt aan zijn dieet. Afhankelijk van hoe…
Vermageren / gewicht verliezen voor honden en kattenOvergewicht bij honden en katten is verantwoordelijk voor nare ziekten zoals diabetes, hartproblemen, nierinsufficiëntie…
Hoogste berg van NederlandHoogste berg van NederlandWat is de hoogste berg van Nederland? Vroeger was dit een makkelijk te beantwoorden vraag. De Vaalserberg was met 321 de…
De symptomen van blaasgruis bij een katerDe symptomen van blaasgruis bij een katerBlaasgruis is een veel voorkomend probleem bij katers. Met een beetje pech keert het probleem terug en merk je dat je st…
Bronnen en referenties
  • www.royalcanin.nl

Reageer op het artikel "Dieetvoeding voor de kat: nierdieet"

Reactie

Marijke, 13-06-2015 21:58 #1
Het maakt wel degelijk uit of je natvoer of droogvoer geeft. Een kat heeft een lage dorstprikkel (itt een hond) en kan uitgedroogd raken zonder dorst te voelen. Daardoor krijgen katten op droogvoer in de meeste gevallen te weinig vocht binnen (60% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid; dat is ca 40 ml per kg lichaamsgewicht. Dus een gezonde kat van 5 kilo heeft 200 ml vocht nodig, dat betekent bij alleen droogvoer ca. 185 ml drinken per dag, dus het bakje helemaal leeg. De meeste katten halen nog niet eens 100 ml.). Mogelijk speelt het chronisch vochttekort veroorzaakt door een dieet van alleen droogvoer zelfs een rol bij het ontstaan van nierfalen. Het is in elk geval opvallend dat met de toenemende populariteit van droogvoer het aantal katten met nierfalen ook explosief is toegenomen. Een kat op 100% natvoer krijgt in de meeste gevallen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vocht via het voer binnen (250 gram natvoer bevat gemiddeld ca. 200 kcal en ca. 200 ml vocht)
Een kat met nierfalen drinkt weliswaar meer dan een gezonde kat, maar het lichaam heeft ook meer vocht nodig; dus per saldo is het nog steeds te weinig. Een kat op natvoer krijgt gemiddeld 60 tot 80 ml méér vocht binnen. Voor een nierpatient is dat van levensbelang. Kat met nierfalen knappen vaak ontzettend op van een onderhuids vochtinfuus. Dit is zo'n 150 ml. Dus 60 tot 80 ml vocht méér per dag is echt niet iets om je schouders over op te halen.
Diervoederfabrikanten verkopen het liefst droogvoer omdat het veel winstgevender is, dus wordt dit onderwerp systematisch verzwegen, je moet echt goed zoeken naar info over hoeveel vocht een kat nodig heeft. Het is een bekend feit dat katten een lage dorstprikkel hebben, toch weten niet veel mensen dit. Iedereen met een binnenkat kan zelf meten hoeveel zijn kat drinkt. Het feit dat je een kat vaak ziet drinken zegt nog niets: katten drinken heel inefficient dus een na een flinke tijd drinken hebben ze maar weinig binnen. Voeg je daarentegen een smaak toe aan water, beschouwen ze het als eten en gaan meteen hun tong anders gebruiken: efficienter. Dus een bakje tonijnwater is in no time opgelebberd terwijl ze over gewoon water veeel langer doen. Dat komt omdat een kat in een natuurlijke setting zijn vocht voornamelijk uit de voeding haalt.

Infoteur: Sasje
Gepubliceerd: 18-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!