InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Kanker bij huisdieren tijdig herkennen: Waar let je op?

Kanker bij huisdieren tijdig herkennen: Waar let je op?

We houden heel veel van onze huisdieren en daarom is het ook vreselijk erg dat onze hond of kat kanker kan ontwikkelen net als wij zelf. Net als bij ons het geval is, is ook bij dieren tijdige waakzaamheid geboden. Wat zijn nu precies redenen voor ongerustheid? Waar let je op? Het is belangrijk om de belangrijkste tekenen en symptomen van kanker bij huisdieren te herkennen, zodat je op tijd naar de dierenarts kunt gaan en jouw kat of hond misschien kan redden door tijdige behandeling. Hoewel kanker op elke leeftijd kan toeslaan bij jouw huisdier, is het meestal een ziekte die wat oudere katten en honden treft. Kanker is helaas de belangrijkste doodsoorzaak onder huisdieren, die ouder zijn dan tien jaar. In dit artikel worden handvatten gegeven om kanker bij huisdieren tijdig te kunnen herkennen. Zorg ervoor dat je contact zoekt met de dierenarts, wanneer je bij jouw huisdier één van de hier beschreven symptomen herkent. Er zijn gelukkig duidelijke waarschuwingssignalen die aangeven dat er iets aan de hand zou kunnen zijn.

Wat zijn de waarschuwingssignalen, waar je op moet letten?

  • Wel eten maar toch gewicht verliezen
  • Gezwellen of pijnlijke plekken, die niet genezen
  • Ontstekingen, die niet overgaan (huis, ogen, oren etc)
  • Een vreemde geur
  • Sterke vermoeidheid
  • Niet willen spelen of oefenen
  • Afscheiding of bloed
  • Moeite met kauwen of slikken
  • Niet meer willen eten
  • Continue misselijkheid of diarree
  • Koorts
  • Lethargie of depressie
  • Moeite of tegenzin bij poepen of plassen

Wat moet je doen als je één of meerdere van deze symptomen herkent bij jouw huisdier?

In dit geval is het raadzaam om met jouw huisdier naar de dierenarts te gaan. Laat minimaal fysiek onderzoek verrichten door de dierenarts en vraag om een bloed- en urinetest. Dit zijn relatief goedkope onderzoeken, die eenvoudig kunnen worden uitgevoerd. Wanneer deze onderzoeken reden geven tot verder zoeken, behoren ook bij dieren röntgenfoto's en scans tot de mogelijkheden.

Wanneer er sprake is van een gezwel is het raadzaam om ook een biopsie te laten uitvoeren. Een biopsie is een kleine sample van het verdachte weefsel, die in het laboratorium nader kan worden onderzocht om vast te stellen of er sprake is van een goedaardig gezwel of een kwaadaardige tumor.

Wat als inderdaad blijkt dat er sprake is van kanker?

Zorg in ieder geval voor aangepaste voeding. Huisdieren met kanker hebben ander en speciaal voedsel nodig. Op Internet is veel te vinden over welke diëten voor je kat of hond je in dat geval kunt toepassen.

Het huisdier kan net zoals bij mensen worden behandeld via chemotherapie, bestraling of een operatie. De arts zal zijn of haar oordeel geven over of deze behandelingen toepasbaar zijn bij het type kanker, waarvan sprake is. Wanneer de situatie te ernstig is, het type kanker moeilijk behandelbaar is, of de kanker al te ver is gevorderd, kan de arts adviseren om het dier te laten inslapen. Dat is vreselijk maar wil ook zeggen dat jouw hond of kat heel erg lijdt en dat telt natuurlijk in eerste instantie.

Kan ik kanker bij mijn hond of kat voorkomen of had ik het kunnen voorkomen?

Je kunt nooit echt voorkomen dat je huisdier kanker ontwikkelt.

Wel kun je er alles aan doen om jouw hond of kat goed te verzorgen. Dat betekent dat je jouw huisdier het liefst vers voedsel geeft, dat je het voldoende laat bewegen en dat je het koestert in liefde. Meer kun je niet doen.
Gerelateerde artikelen
Symptomen van kanker bij honden herkennenSymptomen van kanker bij honden herkennenHoe kun je symptomen van kanker bij honden herkennen? Op welke symptomen moet je letten? Kanker bij honden klinkt als ee…
Tetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus kan ook honden treffen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie 'clostridium tetani'. Die gedijt onder meer…
Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Kanker is een levensbedreigende ziekte en het is dan ook echt van belang om zelf waakzaam te zijn op tekenen, die er op…
Kanker (in de bek) bij het huisdierKanker (in de bek) bij het huisdierHelaas ontkomen onze huisdieren ook niet aan kanker. Kanker in de mond is er een waar je niet veel over hoort, maar waar…
Petnostics: hou de gezondheid van je kat of hond in het oogPetnostics: hou de gezondheid van je kat of hond in het oogEen bezoek aan de dierenarts kost je als huisbaasje snel veel geld en tijd. Met de Petnostics mobiele app kan je makkeli…
Bronnen en referenties
  • Every Day Petcare- Natural Solutions
  • Pet Cancer Awareness Organisation

Reageer op het artikel "Kanker bij huisdieren tijdig herkennen: Waar let je op?"

Reactie

Pagie, 10-08-2009 12:53 #1
Wij hebben net onze puppy labrador (vierenhalf jaar jong) moeten laten inslapen. Vreselijk moeilijk maar rationeel gezien wel de enige oplossing; puur uit liefde voor ons allessie en onszelf. Wij blijven achter in de wetenschap dat we voor vijftien jaar plezier met elkaar gehad en dat we het ooit, als het ons gegund is, weer op precies dezelfde manier zouden doen.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!