InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Fructaan - oorzaak van hoefbevangenheid bij paarden

Fructaan - oorzaak van hoefbevangenheid bij paarden

Op dit moment wordt fructaan aangewezen als hoofdoorzaak van hoefbevangenheid bij paarden. Het is een soort suiker dat door een grasplant wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht.

Waarom is fructaan gevaarlijk voor paarden?

Fructaan wordt maar gedeeltelijk opgenomen door de dunne darm van het paard. Zo komt het terecht in de dikke en blinde darm, waar het voor het grootste deel verteerd wordt. Zo komen er veel suikers terecht in de blinde en dikke darm, dit leidt tot een verstoring van de normale bacteriehuishouding in de darmen. Hierdoor kunnen gifstoffen ontstaan, die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken.

Wanneer zit er veel fructaan in gras?

De plant gebruikt fructaan om te groeien. Op het moment dat bijvoorbeeld de weersomstandigheden het niet toestaan dat de plant groeit, slaat hij het fructaan op. Redenen om niet te kunnen groeien zijn onder andere vorst, te weinig voedingsstoffen in de bodem en droogte. Wanneer de plant wel weer kan groeien, neemt het fructaangehalte in de plant weer af. Het is dus op bepaalde momenten 'gevaarlijker' om gras te eten dan op andere momenten. Het fructaangehalte in het gras kan heel snel veranderen.

Geheugensteuntje

  • Wanneer de temperatuur onder of rond het vriespunt ligt, is het fructaangehalte in het gras de gehele dag hoog.
  • Bij warm en zonnig weer, is het fructaangehalte het laagst in de ochtend en nacht.
  • Bij warm en bewolkt weer, kan je je paard het beste 's middags en 's avonds laten grazen.

Fructaan in hooi en kuilgras

Als er gemaaid wordt, blijft het fructaan in het afgemaaide gras gewoon zitten. Gemaaid gras is onder de invloed van zonlicht zelfs nog in staat om fructaan aan te blijven maken. In principe is het fructaangehalte in hooi doorgaans laag, omdat er vaak met mooi, zonnig weer gehooid wordt, dus de risico's zijn klein. Wanneer je echt zeker wil zijn van een laag fructaangehalte in het hooi kun je het een uurtje in water laten weken, het meeste fructaan is er daarna wel uit. In kuilgras zit doorgaans meer fructaan, omdat kuil ook gemaakt kan worden wanneer het kouder is, omdat het niet volledig droog hoeft te zijn zoals hooi. Als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid kan het geven van kuilgras een risico vormen.

De fructaan-index

Op de website 'Paard natuurlijk' is een fructaan-index te vinden. Deze kan je gebruiken om te controleren hoe hoog het fructaan op het moment in het gras is. Hier kan je de fructaan-index vinden: De fructaan-index
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.paardendrogist.nl
  • www.hoefnatuurlijk.nl

Reageer op het artikel "Fructaan - oorzaak van hoefbevangenheid bij paarden"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 07-06-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!