InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Fructaan en paarden

Fructaan en paarden

Jarenlang dacht men dat eiwitten in het gras een oorzaak was voor hoefbevangenheid bij paarden en pony's. Dit is achterhaald en door onderzoek is gebleken dat niet de eiwitten in het gras gevaarlijk zijn, maar fructaan. In dit artikel probeer ik zo goed mogelijk te omschrijven wat fructaan is.

Wat is fructaan?

Fructaan is een wateroplosbaar koolhydraat dat word aangemaakt door gras. Fructaan komt niet alleen voor in gras, zo zit het ook in uien, asperges, prei en nog veel meer. Omdat het mijn doel is om paardeneigenaren te informeren, zal ik uitsluitend vertellen over het fructaan in gras.Fructaan is dus eigenlijk een natuurlijke suiker. Het gras slaat de fructaan op totdat het de ideale omstandigheden heeft om te groeien. Zo zal het gras bij een te lage temperatuur, te weinig water en te weinig voedingsstoffen het fructaan opslaan. Wanneer één van deze zich aanvult, dus wanneer de temperatuur hoog genoeg is, wanneer het gaat regenen of wanneer er voedingsstoffen bij komen zal het gras groeien. Je kan dus zeggen dat wanneer het gras fructaan produceert en dit opslaat is het fructaangehalte hoog. Zodra het gras weer kan groeien word het fructaan verbruikt en is het fructaangehalte laag.

Wanneer is het fructaangehalte het hoogst?

Het fructaangehalte is het hoogst in het voorjaar en in het late najaar. Maar ieder seizoen kent een hoog fructaangehalte, het ligt geheel aan de weersomstandigheden en of het gras hierdoor kan groeien of niet. Wat je vaak bij paarden ziet is dat deze er het meest last van hebben in het voorjaar, of najaar. Wat ook meespeelt is de lengte van het gras, in weilanden die zeer kort zijn is bekend dat het fructaan hierin word opgeslagen. Het fructaangehalte is daarom in deze weilanden erg hoog en vormen ook een groot risico voor hoefbevangenheid. Planten gebruiken hun fructaan om zich te beschermen tegen vrieskou, ook dan is het fructaangehalte erg hoog. Het wil dus niet zeggen dat je je paard in het voor en najaar niet mag laten grazen, het gaat puur om de weersomstandigheden en of het gras nu lang is of wat korter dat maakt dus niet uit. Gemilimeterd gras is echter wel gevaarlijk!

Komt hoefbevangenheid alleen door fructaan?

Nee! Zeker niet! Hoefbevangenheid komt niet alleen door het fructaan in het gras, maar kan vele oorzaken hebben. Omdat er over het gras nogal wat onduidelijkheid bestaat bij de mensen (waaronder ook stalhouders) heb ik ervoor gekozen om dit stuk alleen te schrijven over het fructaan in het gras.

Fructaan in hooi, kan dat?

Er kan zeker fructaan voorkomen in hooi, echter word er over het algemeen zo bemest dat dit niet het geval is. Omdat fructaan oplosbaar is in water, zou je het hooi kunnen weken in water voor +- 1 uur.

Makkelijk! Een fructaanindex!

De fructaanindex is slechts een richtlijn! Het heeft ook alles te maken met grassoort, voedingsstoffen etc. Je dient uiteindelijk zelf te beoordelen of het fructaangehalte hoog is of niet. Er zijn veel fructaanindexen te vinden op internet.
© 2011 - 2019 Delmar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.paardnatuurlijk.nl

Reageer op het artikel "Fructaan en paarden"

Infoteur: Delmar
Gepubliceerd: 12-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!