InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Vergiftiging door Jakobskruiskruid bij paarden

Vergiftiging door Jakobskruiskruid bij paarden

Jakobskruiskruid is een plantensoort die in Nederland voor vergiftigingen bij paarden kan zorgen. Paarden herkennen het kruid doorgaans wel in verse toestand, in de wei. In hooi herkennen ze het kruid niet meer, terwijl het dan nog wel giftig is, daar schuilt dan ook het gevaar.

Twee varianten

Jakobskruiskruidvergiftiging kent twee varianten, de acute en de chronische. De acute variant, die overigens zelden voorkomt, wordt getypeerd door een plotselinge dood als gevolg van levernecrose en bloedingen in de slijmvliezen van de ingewanden van het paard. De variant die doorgaans voorkomt is de chronische. Dit ontstaat doordat het paard frequent kleine hoeveelheden Jakobskruidkruid binnen krijgt. Na consumptie van circa 1 tot 10% van het lichaamsgewicht zal het paard doorgaans sterven, dit komt doordat het gif opgeslagen wordt in de lever, totdat er dus teveel van is en de lever verwoest wordt. De symptomen die ik in de volgende alinea beschrijf zijn dan ook de symptomen van een chronische vergiftiging. Na consumptie van circa 1 tot 10% van het lichaamsgewicht zal het paard doorgaans sterven, dit komt doordat het gif opgeslagen wordt in de lever, totdat er dus teveel van is en de lever verwoest wordt.

Symptomen

De klinische symptomen zijn vaak pas zichtbaar wanneer de lever van het paard al voor een groot deel niet meer functioneert. Het paard kan dus al enkele weken ziek zijn voordat men doorheeft dat het niet goed met het paard gaat.

  • Conditie- en gewichtsverlies
  • Overgevoeligheid voor licht
  • Verminderde eetlust
  • Doffe vacht
  • Geelzucht

Wanneer het paard al erg ver heen is, in het terminale stadium, wordt hij erg zwak, beweegt amper meer. Hierin zijn wel varianten want er zijn ook gevallen bekend van terminale paarden die juist dwangmatig bleven lopen, sommige paarden werden zelfs agressief. In de laatste fase van de ziekte kan het paard stuiptrekken, in coma raken en overlijden. De meeste paarden overlijden tussen enkele dagen en enkele maanden nadat de ziekte zich openbaarde.

Jakobskruidkruid bestrijden

  • Uit de grond trekken
  • Verdelgen door middel van bespuiten met MCPA
  • Afmaaien (2x per jaar, voordat de plant bloeit)
  • Eruit halen met de 'Ragfork', speciaal voor het verwijderen van Jakobskruiskruid

Voorkom dat Jakobskruiskruid gegeten wordt!

Als de plant gewoon in de wei groeit zal je paard hem niet opeten. Het gevaarlijke is wel dat de plant vertrapt kan worden, waarna hij uitdroogt en gewoon opgegeten zal worden. Hetzelfde geldt voor afmaaien of uit de grond trekken ervan. Als je dit doet; verwijder de resten dan goed, anders kan je paard het opeten! Wat ruwvoer betreft; vraag degene die je hooi of kuilvoer levert of hij er absoluut zeker van is dat er geen Jakobskruiskruid in het hooi zit. Het beste is natuurlijk zelf voor het maaien het weiland te controleren zodat je met je eigen ogen hebt gezien wat er in staat.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vergiftiging door Jakobskruiskruid bij paarden"

Reactie

Bibiana (infoteur), 09-11-2009 14:06 #1
Moet gezegd worden dat het paard meerdere dagen achter elkaar enkele kilo's jakobskuiskruid moet eten, wil het de lever beschadigen. Van een enkel hapje af en toe wordt het paard niet ziekt en de lever kan het goed verwerken. Vergelijk het met alcohol die je af en toe drinkt of iedere dag liters alcohol. Verder leuk artikel :D

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 11-05-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!