InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Bloedingen bij dieren: wat voor en hoe behandelen?

Bloedingen bij dieren: wat voor en hoe behandelen?

Bloedingen zijn er in verschillende soorten en komen helaas wel eens voor bij dieren. Hieronder kunt u infromatie lezen over de verschijnselen van een slagaderlijke bloeding, haarvat bloeding en aderlijke bloeding. Ook staat erbij wat u thuis kunt doen om uw dier te helpen of klaar te maken voor een bezoek aan de dierenarts.

Slagaderlijke bloeding

Verschijnselen

Doordat de slagader direct vanuit het hart bloed in het lichaam rondpompt wordt er snel veel bloed verloren bij een slagaderlijke bloeding. Het bloed spuit er letterlijk uit met veel kracht en stootsgewijs. Andere kenmerken van een slagaderlijke bloeding bij een hond zijn: bleke/witte slijmvliezen, snelle polsslog, bewustzijnsvermindering en een onregelmatige ademhaling.

Behandeling

Als de verwonding erg klein is kan een drukverband of steriel gaasje voldoende zijn. Als de bloeding ernstig is dan zult u de slagader moeten dichtdrukken op een plek tussen de wond en het hart. De plek waar u wilt drukken moet een harde onderlaag hebben zoals bot en de ader moet tegen de oppervlakte liggen. Goede drukpunten zijn bijvoorbeeld:
  • oksels
  • binnenkant van het bekken
  • tussen de staartbeentjes
  • onderkant van de staartbasis
  • het midden van de liezen

U kunt bij een slagaderlijke bloeding ook een tourniquet aanleggen. Dit doet u als volgt:
  • Neem een stuk verband, en breng dit tot 5 á 8 centimeter boven de wond aan.
  • Sla het verband tweemaal om het gewonde lichaamsdeel en leg er een dubbele knoop in.
  • Hierop legt u een pen of een takje of een ander lang voorwerp en deze zet u vast met een dubbele knoop.
  • Draai het voorwerp een aantal keer om zodat u zoveel druk uitoefent dat het bloeden stopt.
  • Laat een tourniquet nooit langer dan een uur zitten en draai af en toe de druk eraf zodat er niks afsterft.

Alhoewel de meeste slagaderlijke bloedingen alsnog vanzelf stoppen is het toch belangrijk naar de dierenarts te gaan voor het hechten of om weefselsterf tegen te gaan.

Haarvat bloeding

Verschijnselen

De huid is geschaafd. Deze bloeding is niet diep. De aderlijke bloeding kunnen we indelen in drie groepen:
  • uitwendige bloeding - het bloed komt uit een open wond
  • onderhuidse bloeding - bloeduitstorting
  • inwendige bloeding - het dier heeft een bloeding in het lichaam, raadpleeg hierbij altijd een dierenarts

Behandeling

Ookal is de wond niet ernstig toch moet deze wel verzorgt worden tegen bacteriën. U kunt de hond uitwassen met lauw water en daarna desinfecteren met bijvoorbeeld jodium.

Aderlijke bloeding

Verschijnselen

Deze bloeding is niet zo erg als bij een slagaderlijke bloeding, maar er moet zeker wel ingegrepen worden zodat het dier niet teveel bloed zal verliezen. Bij deze bloeding stroomt er donkerrood bloed uit de wond. Het bloed komt gelijkmatig uit de wond.

Behandeling

Er is de mogelijkheid dat het bloed vanzelf stopt met bloeden. U kunt eventueel een drukverband of tourniquet aanleggen.

Raadpleeg bij twijfel altijd de dierenarts, zorg dat u niet te laat bent!
Gerelateerde artikelen
Dieren EHBO: Eerste hulp bij open wondenEen gewond dier is bang en heeft pijn. Spreek het dier rustig en zacht toe bij de eerste behandeling van zijn wonden.
Gezondheidsproblemen bij honden: Wonden en blessuresVerkeersongelukken, vechtende honden, en onverwachte verwondingen zijn de belangrijkste oorzaken van bloedende wonden bi…
Dieren EHBO: Wonden en bloedingenDoor vechtpartijen met andere dieren komen vaak bijt- en krabwonden voor, maar gelukkig zien we zelden kogelwonden of an…
Dieren EHBO:Verwondingen van de kopOmdat de kop een goede bloedvoorziening heeft, bloeden wonden in dit gebied zeer hevig. Ook kunnen wonden in dit gebied…
Dieren EHBO: BorstkasverwondingenTen gevolge van een kneuzende verwonding kan de borstkas van het dier zich vullen met bloed, lucht of andere vloeistoffe…

Reageer op het artikel "Bloedingen bij dieren: wat voor en hoe behandelen?"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 22-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!