InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gezondheidsproblemen bij honden: Wonden en blessures

Gezondheidsproblemen bij honden: Wonden en blessures

Verkeersongelukken, vechtende honden, en onverwachte verwondingen zijn de belangrijkste oorzaken van bloedende wonden bij honden. Een gewonde hond kan aanzienlijke pijn hebben en moet met zorg behandeld worden om ongemak en gevaar van bijten door de hond te beperken.

Gesloten wonden bij honden

Onderschat gesloten wonden niet. Omdat de huid nog intact is, lijkt er weinig interne schade te zijn, maar ingrijpende inwendige verwondingen en breuken kunnen aanwezig zijn. De volle strekking van de inwendige blessures kan pas dagen later aan het licht komen. Dus zelfs als de wonden beperkt lijken, vraag steeds uw dierenarts om raad.

Gesloten wonden gaan typisch gepaard met enkele of alle van de volgende symptomen: zwellingen, pijn, verkleuringen door bloeduitstortingen in de huid, verhoogde temperatuur op bepaalde plekken en oppervlakkige schade, zoals ontstoken pekken. Pas koude kompressen toe om de gesloten wonden te behandelen en vraag uw dierenarts om advies.

Open wonden bij honden

Ernstige open wonden vereisen urgente aandacht van de dierenarts, maar zelfs het bloeden van een kleine wond moet onmiddellijk worden gestelpt. Open wonden gaan gepaard met enkele of alle van de volgende symptomen: doorboorde huid, soms alleen een steekwond, pijn, bloeden, en veelvuldig likken of aandacht voor een bepaalde plek.

Om een wond te behandelen moet deze eerst worden uitgespoeld met 3% waterstofperoxide, lauw zout water en schoon water uit fles of kraan. Gebruik pincet of vingers om duidelijk vuil, steentjes, splinters en andere zaken uit de wond te verwijderen. Trek binnengedrongen voorwerpen, zoals pijlen, stukken hout of metaal, niet uit de wond, omdat dat niet te stoppen bloedingen kan veroorzaken. Als er haar in de wond zit, smeer dan wat in wateroplosbare gelei op een schaar en knip het haar weg, het kleeft aan de schaar. Gebruik geen vaseline.

Spalken en verbanden bij honden

Als uw hond bloedt, verbind dan de wond om deze droog te houden en voor verdere verwonding te beschermen, waaronder schade door bijten en likken van de hond. Verband geeft ook een voortdurende zachte druk, die pijn en bloedingen onderdrukt en voorkomt dat zich een zwelling onder de huid vormt.

Als u een botbreuk vermoedt, breng dan een spalk aan om pijn te verminderen en verdere verwondingen tijdens transport te voorkomen. Probeer nooit om beenbreuken recht te trekken, spalk ze zoals ze zijn en pak het been ruim in watten in (wikkel het verband om het been) of scheur repen deken of laken af. Meewikkelen van een opgerolde krant of tijdschrift kan voor stevigheid zorgen.

Tourniquets bij honden

Een tourniquet mag alleen gebruikt worden bij overvloedig en levensbedreigend bloeden. Onjuist ofte lang gebruik snijdt de bloedsomloop af en kan tot afsterven van het hele been leiden. Om een tourniquet aan te brengen, wikkelt u een das of reep laken boven de wond met behulp van een los te maken knoop. Steek dan een pen, potlood of stok in de knoop en draai deze tot het bloeden stopt. Houd deze knoop niet langer dan tien minuten op zijn plaats. Draai hem elke paar minuten los, terwijl u uw hond naar de dierenarts vervoert. Gebruik ook geen tourniquet als uw hond door een giftige slang is gebeten, omdat het de ontsteking versterkt. Zorg er voor dat het gebeten lichaamdeel niet beweegt en leg er een ijskompres op zodat de plaatselijke bloedvaten samentrekken terwijl u naar de dierenarts snelt.
Gerelateerde artikelen
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…
Honden die ziekten kunnen ruikenIn Nederland is een hond die aan de geur van patiënten darmbacteriën opspeurt die hen ziek kunnen maken. Deze ziekenhuis…
Bronnen en referenties
  • Bron: Hondenvraagbaak

Reageer op het artikel "Gezondheidsproblemen bij honden: Wonden en blessures"

Reacties

Nathalie, 19-07-2008 15:58 #2
Mijn hond is gewond geraakt bij een gevecht, in het begin leek de wond niet ernstig maar naar een paar dagen werdt zijn wang, nek opgezet en zar er duidelijk een ontsteking. We hebben de pus uit de wond geknepen en de wond gespoeld met Whisky. De ontsteking lijkt nu weg te zijn, maar de wond ziet er raar uit. Wat moet ik doen, ben radeloos. En heeft u enig idee wat een dierenarts hiervoor gaat kosten.

Esther van der Sluijs, 16-03-2008 16:39 #1
Ik werk in een dierenasiel. Een hond in het asiel is gewond geraakt. Hij heeft een grote wond voor op zijn romp, de wond is gehecht maar nu komt er teveel lucht en bacteriën in zijn lijf. de hond is zo opgeblazen als een ballon.

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 06-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!