InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Hartwormen bij de hond

Hartwormen bij de hond

Hartwormen bij de hond Hartwormen zijn parasieten die flinke schade bij je hond kunnen veroorzaken. Er zijn twee verschillende soorten hartwormen: de Amerikaanse hartworm en de Europese hartworm. Allebei deze parasieten infecteren het lichaam van je hond op een andere manier, de ene via het bloed van een mug en de andere via het slijm van een slak.

Amerikaanse hartworm

De Latijnse naam voor de Amerikaanse hartworm is Dirofilaria immitis. Deze hartworm komt vooral veel voor in Noord- en Zuid-Amerika en in grote delen van Zuid-Europa. Deze worm wordt verspreid door geïnfecteerde muggen. Via een muggenbeet komt de parasiet in het lichaam terecht, vanaf hier reist hij door naar de rechter hartkamer en de longslagaders. In deze gebieden komt de parasiet tot rijping en veroorzaakt hij schade aan het hart en aan de bloedvaten. Volwassen wormen scheiden kleine larfjes uit in het bloed. Deze circuleren door de bloedbaan heen en worden vervolgens opgezogen door een mug. Vanaf hier begint het proces weer opnieuw, de mug zal weer een andere hond infecteren.

Symptomen

  • Een hond kan tekenen vertonen van een hartziekte zoals verzwakking, hijgen en zeer veel hoesten. Opgehoest materiaal kan bloed bevatten.
  • Een hond kan ook tekenen vertonen van bloedarmoede zoals bleekheid en algehele verzwakking.
  • Er kan ook sprake zijn van de symptomen van een gedeeltelijke blokkade van de longslagaders. Een hond kan dan last hebben van een hoge bloeddruk en een gezwollen met vocht gevulde onderbuik.

Diagnose

Met een bloedtest kan de aanwezigheid van wormen en van hun larven in het bloed worden aangetoond. Door middel van echocardiografie, röntgenonderzoek en in sommige gevallen een ECG kan worden uitgezocht in welk stadium de ziekte zich bevindt.

Behandeling

Een behandeling is erg lastig aangezien het plotseling doden van een groot aantal wormen kan leiden tot een shock situatie of zelfs de dood. Ook kunnen longembolieën voorkomen. Om deze tot een minimum te beperken zijn er verschillende behandelingen mogelijk. Een van de opties is een behandeling tegen congestief hartfalen. Het beste is echter om preventieve middelen te gebruiken. Een keer per maand ontwormen met een goed ontwormingsmiddel voorkomt dat er een besmetting met de Amerikaanse hartworm plaatsvindt.

De Europese hart- en longworm

Deze worm komt voor over de hele wereld. In de Verenigde Staten en Engeland echter maar in kleine hoeveelheden. Deze parasitaire worm leeft in de longslagader en de rechter hartkamer, hier veroorzaakt hij flinke schade. De larven van deze worm verlaten het lichaam via de ontlasting. De larven verblijven vervolgens een tijdje in een slak. Als een andere hond vervolgens een besmette slak opeet of in contact komt met het slijm van de hond raakt deze ook weer besmet. De levenscyclus van deze worm begint dan weer opnieuw.

Symptomen

De meeste honden vertonen weinig symptomen. De symptomen die er zijn lijken op de symptomen van de Amerikaanse hartwom. De schade die de larve veroorzaakt terwijl hij door het lichaam reist kan zorgen voor neurologische aandoeningen zoals een verlamming. Ook kunnen er soms plotselinge bloedingen optreden waarvoor geen verklaring kan worden gevonden.

Diagnose

Door middel van een ontlastingsonderzoek kan de aanwezigheid van geïnfecteerde larven worden aangetoond. Ook een bloedtest kan nuttig zijn omdat hier volwassen wormen in aanwezig kunnen zijn.

Behandeling

Er zullen antiparasitaire middelen nodig zijn om de wormen te doden. Ook is het net als bij de Amerikaanse hartworm zeer verstandig om je hond preventief te behandelen met een ontwormingsmiddel.
Gerelateerde artikelen
Voorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hondVoorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hondVoorkom besmetting met de levensgevaarlijke hartworm van uw hond of kat. Omdat hartwormen zich in het hart en de longsla…
Dieren: veel voorkomende hartafwijkingenEr zijn veel verschillende hart problemen bij huisdieren. In dit artikel kunt u lezen over de harziektes; klepafwijkinge…
Hartwormen bij hondenHartwormen bij hondenDe hartworm of dirofilaria immitis kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken bij honden. Besmetting met hartworm kom…
Ui is levensgevaarlijk voor je hondUi is levensgevaarlijk voor je hondWaarschijnlijk heb je wel eens gehoord chocolade giftig is voor je hond. Maar wist je ook dat je hond ook vergiftiging o…
Met de hond op vakantie in EuropaGezellig de hond mee in de auto en rijden maar. Dit gaat niet zomaar, waar moet je rekening mee houden? Wees goed voorbe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Savanna , Pixabay
  • http://www.dierendokters.com/honden/ziekten/hartworm
  • http://www.mcvoordieren.nl/hartworm

Reageer op het artikel "Hartwormen bij de hond"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 01-07-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!