InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Neurologische infectieziektes bij de hond

Neurologische infectieziektes bij de hond

Neurologische infectieziektes bij de hond Rabiës, distemper en tetanus zijn allemaal neurologische infectieziektes die voor kunnen komen bij de hond. Gelukkig zijn er steeds minder honden die last hebben van deze ziektes omdat ze er tegen kunnen worden ingeënt. Als je hond toch last heeft van een van deze ziektes is het aan te raden om gelijk langs de dierenarts te gaan!

Tetanus

Deze ziekte komt tegenwoordig niet heel vaak meer voor omdat veel honden ertegen worden ingeënt. De tetanusbacterie kan schade veroorzaken bij niet ingeënte honden wanneer hij vanaf de grond in een diepe wond terechtkomt. Het gif van deze bacterie kan zich door het lichaam verspreiden en kan ervoor zorgen dat er spasmen en verlammingen optreden.

Symptomen

  • Het gezicht van de hond kan verlamd raken. Het lijkt erop dat je hond constant bezorgd kijkt omdat alle spieren constant aangespannen zijn.
  • Vervolgens kan het gebeuren dat de ademhalingsspieren verlammen, dit kan als gevolg een zeer snelle dood hebben.

Diagnose

Er is geen specifieke manier om de diagnose te stellen. Vaak is het redelijk duidelijk te zien aan de ziekteverschijnselen van de hond.

Behandeling

Een behandeling van de hond tegen tetanus hoeft niet in alle gevallen succesvol te zijn. Het beste is om de hond rustig te houden in een donkere ruimte. Een infuus kan nodig zijn of soms zelfs een rechtstreekse toediening van voedsel via een sonde naar de maag. De ademhaling kan worden ondersteund door middel van een speciale ventilator. Wanneer de hond iets minder extreem ziek is zal er tegengif worden toegediend.

Rabiës

In sommige landen komt deze ziekte onder de honden heel erg veel voor. Tegenwoordig is het minder voorkomend in Europa, Australië en Japan. Deze infectie wordt overgebracht via het speeksel van een dier dat besmet is. De ziekte is ook overdraagbaar op de mens, een mens die gebeten wordt door een hond met rabiës kan deze ziekte ook krijgen. Van dit virus worden pas een aantal maanden nadat je gebeten bent de symptomen zichtbaar. In sommige landen is er een quarantaine periode wanneer je dieren in wil voeren om de import van besmette dieren te beperken.

Symptomen

  • Koorts
  • Verwijding van de pupillen
  • Rode ogen
  • Gedragsveranderingen
  • Extreem veel kwijlen

Vervolg

Een diagnose is in de meeste gevallen erg makkelijk de stellen omdat de symptomen van deze ziekte zeer duidelijk zijn. Een behandeling is vaak niet mogelijk en in de meeste gevallen zal een hond met rabiës moeten worden ingeslapen. Een optie is om uit voorzorg je hond in te laten enten, dit is echter geen honderd procent garantie dat je hond niet ziek wordt! Het vermindert de kans alleen.

Distemper

Distemper wordt ook wel de hondenziekte genoemd. Distemper is een ziekte waar honden vroeger zeer vaak last van hadden. Tegenwoordig komt het steeds minder vaak voor omdat honden ertegen worden ingeënt. Besmetting met deze ziekte vindt plaats via de lucht, urine of speeksel.

Symptomen

  • Klachten van het maag- en darmstelsel, je hond zal last hebben van diarree en gaan braken.
  • Er zullen een aantal neurologische verschijnselen op kunnen treden zoals blindheid, verlies van coördinatie en functie uitval.
  • Bij zwangere teven zal er in de meeste gevallen een miskraam optreden.
  • Een hond kan last hebben van koorts, overdreven veel hoesten en afscheiding uit de neus.
  • Er kan een verdikking van de voetzoolkussens optreden

Diagnose

Een diagnose van deze ziekte kan worden gesteld aan de hand van het nemen van een bloedmonster.

Behandeling

Een goede behandeling voor deze ziekte is er eigenlijk niet. De meeste honden zullen overlijden wanneer ze last hebben van deze ziekte. De honden die overleven zullen vaak altijd nog last blijven houden van een aantal neurologische problemen.
Gerelateerde artikelen
Tetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus kan ook honden treffen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie 'clostridium tetani'. Die gedijt onder meer…
Hondenziekte: een levensbedreigende ziekte bij de hondHondenziekte: een levensbedreigende ziekte bij de hondJe hond heeft tranende ogen, een loopneus en hoest. Symptomen die in eerste instantie wellicht aan een onschuldige verko…
Uw puppy en hond moet u goed inenten in 2019Uw puppy en hond moet u goed inenten in 2019U moet uw puppy en hond in 2019 goed laten inenten door de dierenarts. Let op ziektes als de hondenziekte, de besmetteli…
Gebeten door een hond, kat, paard, aap of ander zoogdierWanneer je gebeten wordt door een zoogdier, is de wond niet de enigste zorg. Dieren kunnen verschillende ziektes overdra…
Hondenbeet kan levensgevaarlijk zijnHondenbeet kan levensgevaarlijk zijnHet is van het grootste belang dat bij een hondenbeet gelijk de juiste Eerste Hulp wordt gegeven. Overigens zijn zowel d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LenaSevcikova, Pixabay
  • http://www.atlasanimalproject.nl/ziektes/ziektes-2/hondenziekte-distemper
  • http://www.huisdierennieuws.nl/gezondheid/tetanus-bij-honden-infectie-en-symptomen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsdolheid
  • https://dierenziekenhuizen.nl/honden/infecties-bij-honden/rabies-hond/

Reageer op het artikel "Neurologische infectieziektes bij de hond"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 30-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!