InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Voorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hond

Voorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hond

Voorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hond Voorkom besmetting met de levensgevaarlijke hartworm van uw hond of kat. Omdat hartwormen zich in het hart en de longslagaderen van het huisdier vestigen, alwaar zij de hartfunctie aantasten en uiteindelijk de dood veroorzaken, zijn hartwormen de meest levensbedreigende wormen voor honden en katten. Volwassen wormen hebben een lengte van circa 10 tot 30 cm en een diameter van ongeveer 1 mm. Een gruwelijk verschijnsel.

Overdracht en levenscyclus van de hartworm

Hartwormen(Dirofilaria immitis) worden op katten en honden overgedragen door muskieten. Wanneer een met larven besmette muskiet een kat of hond steekt, geeft hij de wormlarven door, die zich vervolgens langzaam door het lichaam verplaatsen totdat ze uiteindelijk, in circa drie tot vier maanden tijd, hun eindbestemming in het dierenlichaam hebben bereikt, namelijk de long- en hartslagaderen. Vervolgens groeien ze daar na nog eens circa 3 maanden uit tot een volwassen worm (macrofilariae). Waarna ze op hun beurt larven beginnen te produceren (microfilariae). Deze larven zien kans gedurende 2 jaar te overleven in de bloedsomloop van hond of kat. Als de wormen volwassen zijn, bedraagt hun lengte 10 tot 30 cm en hebben zij een diameter van circa 1 mm.

Wanneer een muskiet op enig moment een met larven en wormen besmette hond of kat bijt, pikt hij deze larven op en kan de besmetting zo wederom doorgeven aan andere katten en honden.

Ziektebeeld

De eerste signalen bestaan uit vermoeidheid en af en toe hoesten. Daarna wordt de hoest chronisch en ontstaat een moeilijke ademhaling (vooral gedurende en na lichaamsbeweging), een lichte bloedarmoede en lusteloosheid. In vergevorderde gevallen kan het dier zelfs al na een lichte inspanning ineenzakken. De meeste honden ontwikkelen uiteindelijk een ernstig tekortschieten van de hartfunctie.

Zuiderlijke vakantielanden

Honden (en ook katten) die de komende zomerperiode op vakantie naar Zuid-Europa mee mogen, hebben een reële kans op besmetting met de levensgevaarlijke hartworm. Veel diereneigenaren zijn daarvan niet op de hoogte, laat staan dat ze weten dat ze hun huisdier hiertegen betrekkelijk eenvoudig kunnen beschermen. Er is namelijk bij de dierenarts een zogenaamd spot-on middel beschikbaar dat infectie met de hartwormlarven tegengaat en derhalve ook de gevaarlijke gevolgen van besmetting. Huisdieren lopen daardoor geen enkel risico meer.

Preventieve behandeling vooraf

Weliswaar is in ons land de kans op besmetting met hartworm nagenoeg nul, maar daarentegen is in vakantiestreken beneden de lijn Parijs-Milaan het gevaar wel groot. De larven van de hartworm die de besmetting veroorzaken, kunnen maar tot een korte tijd na de infectie geëlimineerd worden. Daarom is het wel erg belangrijk om katten en honden reeds voor de vakantie te beschermen. Ingrijpen in een te laat stadium kan leiden tot bloedstolsels of zelfs een infarct! Treed daarom in overleg met de dierenarts als u met het dier naar zuidelijke landen gaat.

Maandelijks druppelen in de nek van het dier

Het effectieve middel tegen hartworm, heeft als werkzame stof selamectine. De vloeistof moet vanaf de dag van vertrek tot één maand na terugkeer slechts één maal per maand op de huid in de nek van de hond of kat gedruppeld worden. Het doodt op die manier de hartwormlarven die reeds het dierenlichaam zijn binnengedrongen voordat ze tot volwassen wormen van 30cm kunnen uitgroeien. Een aangename bijkomstigheid is, dat het middel ook doeltreffend is tegen vlooien. Uw huisdier kan nu op veilige manier mee op reis. Op vakantie is dat een geruststellend idee voor de eigenaar van hond of kat.

Voor meer informatie gelieve u contact op te nemen met de dierenarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beatriz57, Pixabay
  • Tijdschrift

Reageer op het artikel "Voorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hond"

Reactie

Georgina, 12-06-2013 10:47 #1
Onze boxer Jet, draagt een witte band voor vlooien, teken en ander en andere insecten. Beschermt deze ook voor de hartworm? Reactie infoteur, 12-06-2013
U overvraagt mij.
Wellicht weet men het hier: http://honden.startpagina.nl/prikbord/

Infoteur: Robbie
Laatste update: 27-03-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenproblemen
Reacties: 1
Schrijf mee!