InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hartwormen bij honden

Hartwormen bij honden

Hartwormen bij honden De hartworm of dirofilaria immitis kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken bij honden. Besmetting met hartworm komt voornamelijk voor in Zuid-Europese landen als Portugal, Spanje en Italië. Maar ook in de Noord-Europese landen komt de ziekte tegenwoordig steeds vaker voor. Het is een ziekte waar zeker rekening mee moet worden gehouden.

Besmetting

De besmetting met hartworm wordt overgebracht door muskieten en dus niet direct van hond op hond. Wanneer een hond, die besmet is met hartwormen, gestoken wordt door een mug, dan zuigt deze mug microscopische kleine wormpjes, die ook wel microfilarien worden genoemd, naar binnen. Deze wormpjes groeien door in de maag van de mug. Wanneer de mug vervolgens een andere hond steekt, brengt de mug deze wormpjes binnen in het lichaam van deze hond. De wormen gaan zich een weg banen door het lichaam van de hond totdat ze in een bloedvat terechtkomen. Via het bloed komen ze in het hart of in de longslagader terecht waar ze zich vastzetten en verder uitgroeien tot volwassen wormen en nieuwe microfilarien voortbrengen. Wanneer er zich veel wormen in het hart van de hond gevestigd hebben, kan de hond klachten krijgen.

Symptomen

De symptomen komen vaak pas in een laat stadium naar voren. Soms pas één jaar tot drie jaar na de besmetting. De volgende symptomen kunnen duiden op hartwormen:
  • hoest die heviger wordt bij inspanning van het dier
  • bloed ophoesten
  • verslechtering van het uithoudingsvermogen
  • lusteloosheid.
  • vermageren
  • last van flauwtes

Diagnose

De diagnose kan gesteld worden aan de hand van een bloedonderzoek door de dierenarts. Bij dit bloedonderzoek kijkt de dierenarts of er stoffen in het bloed zitten die door de wormen worden geproduceerd.

Behandeling

Meestal kan de hond die besmet is met hartwormen behandeld worden. Maar de behandeling van hartwormen is niet altijd even eenvoudig. De behandeling van hartwormen is erop gericht om de wormen te doden en dit geeft een groot risico op embolieën, omdat stukjes dode worm vast kunnen komen te zitten in de longvaten. Tijdens de behandeling is dan ook zeker 5 weken hokrust vereist.

Op de eerste plaats krijgt de hond een immiticide vaccinatie in de spieren om de volwassen wormen te doden. In de twee weken die hierop volgen gaan de wormen dood. Vooral in deze periode is absolute rust noodzakelijk. Vervolgens krijgt de hond na drie weken medicijnen toegediend om de mircrofilarien te doden. Na zeven weken kan er bloedonderzoek gedaan worden om te bekijken of de behandeling effect heeft gehad en de hond ook daadwerkelijk hartwormen vrij is.

Bij oude honden en bij honden waarbij de ziekte al in een zeer vergevorderd stadium is, kan behandeling soms niet meer mogelijk zijn.

Preventie

Zoals voor alle ziektes geldt, is voorkomen beter dan genezen. Er zijn twee manieren waarop je, je een hond kan beschermen tegen hartwormen namelijk door middel van een pipetje in de nek van het merk Stronghold of met Milbemax tabletten. Vooral wanneer je, je hond mee op vakantie neemt naar gebieden waar de hartworm veel voorkomt is dit zeker aan te raden.

Pipet van Stronghold

Dit middel dien je voordat je op vakantie gaat toe door middel van een pipetje in de nek van de hond. Vervolgens doe je dit nog een keer tot één maand nadat je terug bent van vakantie. Stronghold beschermt niet alleen tegen hartwormen, maar ook tegen spoelwormen, vlooien, teken en mijten.

Tabletten van Milbemax

Een maand voor de vakantie geef je, je hond een tablet, vervolgens een tablet op de dag dat je op vakantie gaat en daarna een tablet als je terugkomt van vakantie. Is de vakantie langer dan een maand, dan geef je, je hond iedere maand een tablet.

Jaarlijks bloedonderzoek

Ben je naar een risicogebied geweest of woon je misschien wel in een risicogebied, dan is het verstandig om jaarlijks een bloedonderzoek te doen bij je hond.
Gerelateerde artikelen
Voorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hondVoorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hondVoorkom besmetting met de levensgevaarlijke hartworm van uw hond of kat. Omdat hartwormen zich in het hart en de longsla…
Dieren: veel voorkomende hartafwijkingenEr zijn veel verschillende hart problemen bij huisdieren. In dit artikel kunt u lezen over de harziektes; klepafwijkinge…
Huisdier besmet met hartwormHuisdier besmet met hartwormHartworm is een rondwormsoort die bij zoogdieren voorkomt. Exacte aantallen zijn niet bekend, maar in Nederland of eigen…
Gezondheidsproblemen bij honden: Bloed en bloedsomloopHartafwijkingen komen bij honden vaker voor dan bij welk huisdier dan ook. Het meest algemeen is schade aan de hartklepp…
Niesende hond, uitputting en hartfalen door hartworm hondNiesende hond, uitputting en hartfalen door hartworm hondIndien een hond door steekmuggen oftewel muskieten wordt gestoken, dan is er een kans dat het wormen oploopt. In ons lan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hartwormen bij honden"

Reacties

Veronique Emsens, 17-10-2011 13:03 #2
Als vrijwilligster voor "Spaanse honden in Nood" ben ik dringend op zoek naar het medicijn Immitricine ter behandeling van hortworm bij de hondjes in het asiel. Blijkbaar is het in Spanje niet meer te verkrijgen. Kunnen jullie mij hiermee helpen? Is heel erg dringend! Heel erg bedankt op voorhand.

Vijgeboom, 16-04-2010 13:17 #1
Ik ben woonachtig in Spanje, hoe lang moet ik mijn hond hartworm tabletten geven en vanaf welke maand?

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 05-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!