InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Gezondheidsproblemen bij de hond: Voortplantingsstelsel man

Gezondheidsproblemen bij de hond: Voortplantingsstelsel man

Gezondheidsproblemen bij de hond: Voortplantingsstelsel man Mannelijke honden zullen vaker last krijgen van ziektes van het voortplantingsstelsel. De meeste van deze ziektes komen vooral voor bij honden die nog niet gecastreerd zijn. Bij hen ontstaan er eerder problemen door de hormonen. Gelukkig is het probleem in de meeste gevallen op te lossen door de hond te castreren.

Cryptorchidie

De testikels liggen in het begin in de onderbuik, net achter de nieren. Ze dalen geleidelijk in waarbij ze via een opening in de lies onder de huid komen te liggen, in het scrotum. Hier is de temperatuur een paar graden kouder dan in de onderbuik, deze temperatuur is nodig voor het goed functioneren. Een paar weken na de geboorte hebben de meeste mannelijke honden al twee ingedaalde testikels. Bij sommige honden is dit op een leeftijd van zes maanden nog steeds niet gebeurd. Ongeveer 1.5% van de mannetjes honden heeft last van het niet indalen van testikels. Het wordt afgeraden om te fokken met honden die hier last van hebben, het kan namelijk erfelijk zijn! Het niet indalen van testikels is zeer nadelig omdat er bij een relatief groot gedeelte van de niet ingedaalde testikels zich tumoren ontwikkelen, vaak al op zeer jonge leeftijd.

Symptomen

In de meeste gevallen zullen er geen symptomen waargenomen kunnen worden bij de hond. Het wordt vaak door de dierenarts ontdekt bij de jaarlijkse inentingen dat een van de testikels niet is ingedaald. Bij een klein percentage van de honden kan het zijn dat de niet ingedaalde testikel zorgt voor een draaiing van de zaadstreng, in dit geval zal de hond last krijgen van hevige buikkrampen.

Behandeling

Door het grote risico op kwaadaardige tumoren is het belangrijk dat de honden worden gecastreerd, de niet ingedaalde testikel en de wel ingedaalde testikel zullen dan allebei verwijderd worden.

Aandoeningen aan de prostaat

Er zijn een aantal verschillende aandoeningen aan de prostaat die bijna dezelfde symptomen hebben.

Symptomen

  • Er kan een zwelling optreden van de prostaat waardoor de plasbuis geblokkeerd wordt. Hierdoor zal het moeilijker worden voor de hond om zijn blaas goed te kunnen legen, hij zal vaak gaan persen bij het plassen.
  • Er kan een verkleuring van de urine optreden.
  • In sommige gevallen raakt het rectum van de hond ook bekneld doordat de prostaat opgezwollen is. Hierdoor zal er een verstopping optreden.

Diagnose

Een diagnose wordt vaak gesteld aan de hand van een urine- bloedonderzoek en een kweekje van prostaatweefsel dat door middel van een katheter wordt weggenomen. In sommige gevallen kunnen röntgenonderzoek en echoscopie ook erg handig zijn.

Behandeling

Een hond met een prostaatinfectie heeft in de meeste gevallen een langdurige antibioticakuur nodig. Wanneer de infectie een hormoongerelateerde oorzaak heeft is castratie vaak de oplossing. Een castratie zorgt ervoor dat de infectie niet snel meer terugkomt. Wanneer cystes of tumoren de oorzaak zijn van de infectie moeten deze verwijderd worden.

Anale carcinomen

Soms ontstaan er tumoren in de steek rond de anus. Bij niet gecastreerde reuen zijn deze vaak hormonaal. in 80% van de gevallen zin de tumoren rond de anus goedaardig

Symptomen

Vaak zijn de tumoren rond de anus tumoren die zich niet verder verspreiden. Toch moeten ze in sommige gevallen verwijderd worden omdat ze het rectum blokkeren en er hierdoor een verstopping ontstaat.

Diagnose

Een diagnose kan worden gesteld door een biopt te nemen van het weefsel.

Behandeling

De behandeling zal per geval verschillen. Er wordt gekeken naar de grote van de tumoren, naar de aard van de tumoren en naar de groei van de tumoren. Een kwaadaardige tumor zal altijd snel verwijderd worden. Een goedaardige tumor zal men vaak laten zitten zolang deze niet heel snel groeien en niks blokkeren.
Gerelateerde artikelen
Voortplantingsstelsel; overzicht voortplantingsstelselsHet voortplantingsstelsel van de mens is niet nodig voor de overleving van het individu. Het voortplantingsstelsel van d…
Organen en orgaanstelselsHet lichaam bestaat uit cellen. De cel is de functionele eenheid van het lichaam. Een aantal cellen met de dezelfde stru…
Voortplantingsstelsel; hormonen en voortplantingDe voortplantingshormonen gonadotrofine Releasing Hormone (GnRH), follikel stimulerend hormoon (FSH), luteïniserend horm…
Alles over anaalklieren van de hondAlles over anaalklieren van de hondAnaalklieren zijn 2 kleine kliertjes rondom de anus met daarin een stinkende vloeistof. Maar waarvoor dienen deze kliert…
Slome hond met dikke buik, veel drinken en gaten in de vachtSlome hond met dikke buik, veel drinken en gaten in de vachtIndien er teveel cortisol wordt aangemaakt, zal uw hond een te dikke buik hebben. Bovendien zorgt het ervoor dat uw huis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HebiPics, Pixabay
  • http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ziekten-hond/cryptorchidie
  • http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ziekten-hond/peri-anaalkliertumoren
  • http://www.rashondenwijzer.nl/aandoeningen/anaalkliercarcinoom-kwaadaardige-kanker-van-de-anaalklier

Reageer op het artikel "Gezondheidsproblemen bij de hond: Voortplantingsstelsel man"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 11-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!