InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Gezondheidsproblemen bij de hond: Darmwormen

Gezondheidsproblemen bij de hond: Darmwormen

Wormen en gerelateerde ziektes zijn veel voorkomende problemen bij honden. Gelukkig worden maar weinig honden ernstig ziek wanneer zij last hebben van wormen. Er zijn zelfs honden waar je helemaal niks aan merkt. Het is wel belangrijk dat honden die besmet zijn behandeld worden, een worminfectie is namelijk zeer besmettelijk voor mens en dier.

Lintworm

Er zijn veel verschillende soorten lintwormen. Sommige lintwormen zijn ook gevaarlijk voor mensen. De meeste lintwormen komen in bijna alle landen voor. Dit is ook de reden waarom je moet kunnen aantonen dat je hond een ontwormingsmiddel heeft gehad voordat je sommige landen in mag. Een lintworm bevestigt zich aan de darmwand door middel van een soort zuignapjes. Een lintworm heeft altijd een tussengastheer nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Bij bepaalde wormsoorten zijn dit vlooien en bij andere soorten zijn dit schapen, runderen of kleine knaagdieren.

Symptomen

De meeste lintwormbesmettingen bij honden verlopen geheel zonder symptomen. Er zijn echter een paar dingen die in sommige gevallen zullen voorkomen.
  • Overgeven en diarree
  • Kleine zakjes uit de anus van je hond die lijken op rijstkorrels. Dit zijn segmenten van de worm.
  • Na een lange besmetting kan de vacht doffer worden.

Behandeling

Behandel je hond minstens een keer per drie maanden met een effectief ontwormingsmiddel.

Rondworm

Er zijn veel verschillende soorten rondwormen die voorkomen bij honden, toch is een besmetting gemakkelijk te voorkomen met een ontwormingsmiddel. Veel honden die niet goed ontwormd zijn dragen wormeneitjes met zich mee, deze eitjes kunnen bij mensen en andere honden terechtkomen wanneer zij elkaar aanraken. Bij kinderen kunnen rondwormen ernstige schade aanrichten aan organen. in het lichaam van zwangere teven zijn vaak meer wormen aanwezig dan wanneer zij niet zwanger zijn. Deze wormen kunnen schade aanrichten aan de jonge pups.

Symptomen

  • Braken en diarree
  • Het uitpoepen van wormen die lijken op spaghetti.

Behandeling

Door je hond elke maand te ontwormen kan een besmetting voorkomen worden en kan je de huidige wormen bestrijden.

Mijnworm

De mijnworm wordt ook wel de haakworm genoemd. Deze worm wordt maar ongeveer een centimeter lang. Mijnwormen zoals de Anclyostoma en de Uncinaria komen veel voor in de Verenigde Staten en op het vaste land van Europa. Ook deze wormen kunnen een mens besmetten. Een besmetting van mijnwormen ontstaat wanneer een hond aarde eet waar eitjes in voorkomen. Ook kunnen er tijdens het spelen eitjes in zijn vacht terechtgekomen zijn, deze kan hij binnenkrijgen wanneer hij over zijn vacht likt om zich schoon te maken.

Symptomen

  • De schade die de wormen aanrichtten kan leiden tot diarree en gewichtsverlies.
  • Bloedverlies of bloedarmoede
  • Darmbloedingen

Behandeling

Niet alle ontwormingsmiddelen werken goed tegen de mijnworm. Je moet een breedspectrum ontwormingsmiddel gebruiken om een besmetting te voorkomen.

Zweepwormen

Zweepwormen komen net als de mijnwormen veel voor in de Verenigde Staten en op het vaste land van Europa. De worm wordt 4 tot 8 centimeter groot en leeft in de dikke darm van een hond. De zweepworm gebruikt zijn mond als een soort zwaard waarmee hij zich ingraaft in de darmwand. De besmetting vindt plaats doordat honden in aanraking komen met aarde waar de eitjes zich in bevinden. Deze wormen zorgen regelmatig voor ernstige darmwandschade bij honden. Bij een milde besmetting van deze worm zullen er helemaal geen symptomen optreden.

Symptomen

  • Diarree die in sommige gevallen met bloed gepaard gaat.
  • Overgeven
  • Gewichtsverlies

Diagnose

Een diagnose is vaak lastig te stellen omdat de eitjes van de zweepworm niet vaak samen met de ontlasting naar buiten komen. In de meeste gevallen is er om deze reden meer dan een ontlasting onderzoek nodig.
Gerelateerde artikelen
Last van wormen?Een besmetting met wormen komt vaak voor en meestal bij kinderen. Maar ook volwassenen kunnen wormen krijgen. Hoe kom je…
Uw hond: wormen en vlooien bestrijdenUw hond: wormen en vlooien bestrijdenWormen en andere parasieten bij uw hond? Een hond, een kleine puppy, pup of katten zijn gevoelig voor parasieten. Parasi…
Zweepworm: TrichurisZweepworm: TrichurisDe zweepworm, een darmparasiet, komt bij de mens vooral in de tropen veel voor. Bij honden, katten en varkens ziet men d…
Hond eet gras: oorzaak en gevolgHond eet gras: oorzaak en gevolgHond eet gras: wat is de oorzaak en het gevolg hiervan? Een hond eet nooit zomaar gras, dit heeft verschillende oorzaken…
Bronnen en referenties
  • http://www.dierenkliniekstevinstraat.nl/level3pages.php?f=ilse001&pageid=9900
  • http://www.huisdierendokter.nl/inzweepworm.html
  • http://wormbestrijding.nl/wormbestrijding-bij-honden/wormen-bij-de-hond/lintwormen-hond/
  • http://www.huisdierendokter.nl/inlintworm.html

Reageer op het artikel "Gezondheidsproblemen bij de hond: Darmwormen"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 06-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!