InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Kleine mantelmeeuw, Larus fuscus

Kleine mantelmeeuw, Larus fuscus

Kleine mantelmeeuw, Larus fuscus De kleine mantelmeeuw, Larus fuscus, is een veel voorkomende meeuwensoort in Nederland. Er zijn drie ondersoorten te onderscheiden, de Larus fuscus graellsii, de Larus fuscus foscus en de Larus fuscus intermedius. Deze soorten zijn te onderscheiden aan de verschillende kleuren van hun mantel. Iedere ondersoort komt op een ander gebied voor. Kleine mantelmeeuwen zijn alleseters. Ze voeden zich met planten, dieren en afval. Deze vogels broeden in kolonies.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Charadriiformes(steltloperachtigen)
  • Familie: Laridae (meeuwen)
  • Geslacht: Larus
  • Soort: Larus fuscus

Kenmerken

De kleine mantelmeeuw wordt gemiddeld 53 centimeter van snavel tot staartpunt. Zijn spanwijdte ligt tussen de 128 en 148 centimeter, zijn gewicht tussen de 650 gram en één kilo. Hiermee is hij slechts iets groter dan de kokmeeuw. Zijn snavel is opvallend donkerrood, net als zijn poten. Deze laatste worden in de winter meer geelachtig dan rood. De kleine mantelmeeuw heeft drie duidelijk te onderscheiden ondersoorten de eerste, de Larus fuscus graellsii staat ook wel bekend onder de naam Engelse kleine mantelmeeuw. Deze ondersoort heeft een leigrijze mantel en vleugels. De tweede soort, de Larus fuscus foscus heeft een gitzwarte mantel. De derde en laatste soort, Larus fuscus intermedius heeft een roestbruine mantel.

Voortplanting

De kleine mantelmeeuw broedt tussen april en juni. Ze broeden in kolonies. Ze hebben één legsel per jaar, met één tot drie eieren.

Voedsel

De kleine mantelmeeuw eet zeer veel verschillende dingen. Hij eet zowel planten als dieren. Verder doet hij zich regelmatig tegoed aan afval.

Verspreiding

De verschillende ondersoorten komen in verschillende gebieden voor. Larus fuscus graellsii, ofwel de Engelse kleine mantelmeeuw, komt voor in Nederland, België, Groot-Brittannië en Ijsland. De Larus fuscus foscus, komt voor in Scandinavië. De laatste soort, Larus fuscus intermedius, is te zien in Denemarken, Nederland en Noorwegen.

Habitat

Kleine mantelmeeuwen komen voor in bossen en buitengebieden, maar ook in cultuurlandschappen, zoals parken en tuinen. Ook in graslanden en weiden is hij te vinden. Hij broedt bovenop zeekliffen, moerassen of grazige eilanden. Hij is vaak in het binnenland te zien, veel vaker dan bijvoorbeeld de zilvermeeuw.

Bedreigd?

Op Europese schaal is de kleine mantelmeeuw niet beschermd. In Nederland is het een Natura 2000 broedvogel. Het aantal kleine mantelmeeuwen in Nederland neemt toe.
Gerelateerde artikelen
Grote mantelmeeuw, Larus marinusDe grote mantelmeeuw, Larus marinus, is de grootste meeuwensoort. Hij wordt ook wel de koning der meeuwen genoemd. De gr…
Meeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreusMeeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreusDe grote burgemeester, Larus hyperboreus, lijkt sterk op de kleine burgemeester. Deze meeuw wordt tot ongeveer 68 centim…
Meeuwensoort: Kleine burgemeester, Larus glaucoidesDe kleine burgemeester, Larus glaucoides, is een meeuwensoort die ongeveer 56 centimeter groot wordt. Hij lijkt sterk op…
Zilvermeeuw, Larus argentatusZilvermeeuw, Larus argentatusDe zilvermeeuw, Larus argentatus, is een grote meeuwensoort. Hij is in Nederland veel te zien. Hij wordt tot 60 centimet…
Terschelling; natuur en toerisme naast elkaar!Terschelling; natuur en toerisme naast elkaar!Terschelling is het derde Waddeneiland vanaf de kust van Den Helder en is tevens de grootste van de vier Friese eilanden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maximilian Albert, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.soortenbank.nl www.vogelbescherming.nl www.ecomare.nl www.digiocto.com www.zie-zoo.nl www.natuurinformatie.nl www.vogelvisie.nl www.wikipedia.nl Petersons vogelgids van alle Europese vogels door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom elfde druk.

Reageer op het artikel "Kleine mantelmeeuw, Larus fuscus"

Reactie

Van Schoote Alain, 15-07-2016 18:27 #1
We wonen op het 8 verdiep en we kunnen al 10 dagen niet meer op onze terras gaan voor het genieten van de zon of voor mijn planten te onderhouden, daar de mantel meeuw ons bekogelen met hun afval en boven ons hoofd vliegen, wat kan ik doen?
In afwachting van uw mening, want moest ik een stok plots boven mijn hooft duwen zouden ze er opvliegen
In afwachting van uw mening danken we U bij voorbaat.

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 19-12-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 1
Schrijf mee!