InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Coscorobazwaan, Coscoroba coscoroba

Coscorobazwaan, Coscoroba coscoroba

De coscorobazwaan, Coscoroba coscoroba, is de enige zwaan uit het geslacht Coscoroba. Het is de kleinste zwaan, toch is hij groot voor een watervogel. De kop van deze vogel heeft meer weg van die van een eend dan van een zwaan. De coscorobazwaan eet voornamelijk waterplanten. Zijn naam heeft hij te ranken aan het geluid wat hij maakt, het lijkt namelijk of hij zijn naam zegt. Hij leeft in moerassen en plassen met veel begroeiing, zowel op het land eromheen als in het water zelf.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Anseriformes
  • Familie: Anatidae
  • Geslacht: Coscoroba
  • Soort: Coscoroba coscoroba

De Coscorobazwaan is de enige zwaan uit het geslacht Coscoroba. Sterker nog, het is het enige organisme uit dit geslacht. Andere zwanen horen tot het geslacht Cygnus.

Naamgeving

Zijn misschien wat vreemde naam heeft deze vogel te danken aan het geluid dat hij maakt. Het klinkt een beetje als het geluid van een eend. Het laat zich het beste omschrijven als ‘cos-co-ro-oa’.

Kenmerken

De coscorobazwaan is de kleinste zwanensoort. Toch is het nog een grote watervogel. Hij wordt gemiddeld 4,2 kilogram zwaar, en één meter lang. Zijn spanwijdte is anderhalve meter. De vogel is vrijwel geheel wit. Alleen een aantal veren hebben zwarte punten. Deze zijn meestal niet zichtbaar. Zijn snavel en poten zijn een opvallend rode kleur. Het lichaam van de coscorobazwaan ziet eruit als dat van een kleine zwaan, maar de kop ziet er eerder uit als die van een gans. Mannetjes en vrouwtjes zien er hetzelfde uit.

Voortplanting

Coscorobazwanen zijn monogaam, zoals alle zwanen. Ze bouwen een groot nest in het voorjaar en de zomer. Het nest wordt op de grond gemaakt, vlakbij het water. Ieder paar heeft een eigen territorium, wat het paar goed bewaakt. Het nest wordt gebouwd van grassen en andere planten. Het wordt bekleed met veren en dons. Coscorobazwanen leggen drie tot negen eieren. Deze zijn vrijwel wit, en rond. Het vrouwtje broedt gedurende 36 dagen. Het mannetje beschermt het nest. Het duurt drie jaar voordat de jongen broedrijp zijn.

Voedsel

De coscorobazwaan eet voornamelijk waterplanten. Hij vult dit aan met vissen, mosselen, insecten en grassen.

Verspreiding

De coscorobazwaan broedt in Zuid Amerika. In de winter vliegt hij naar Centraal Chili, Noord Argentinië, Uruguay en het zuidoosten van Brazilië.

Habitat

De coscorobazwaan komt voor in moerassen en plassen met veel begroeiing.

Bedreigd?

De coscorobazwaan is geen bedreigde vogelsoort.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.arthurgrosset.com www.seaworld.org www.damisela.com www.studio-evenaar.nl www.levendehave.nl www.birdlife.org www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Coscorobazwaan, Coscoroba coscoroba"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 28-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!