InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Wilde zwaan, Cygnus cygnus

Wilde zwaan, Cygnus cygnus

Wilde zwaan, Cygnus cygnus De wilde zwaan, Cygnus cygnus vroeger Cygnus musicus, is een grote zwaan. Hij is volledig witgekleurd met een geel met zwarte snavel. De jonge dieren zijn gedeeltelijk bruin. De wilde zwaan broedt tussen mei en juni. Ze eten vrijwel alleen waterplanten, maar in de winter vullen ze dit aan met ander plantaardig materiaal. De wilde zwaan heet ook wel zangzwaan of zingzwaan, naar het geluid wat hij maakt. Ook onder de namen hoopzwaan en hoelzwaan heeft hij een tijd bekend gestaan.

Taxonomische indeling

Een wilde zwaan / Bron: Andrew Lee, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een wilde zwaan / Bron: Andrew Lee, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Anseriformes (Eendvogels)
  • Familie: Anatidae (Eenden, ganzen en zwanen)
  • Geslacht: Cygnus
  • Soort: Cygnus cygnus

Namen

De wilde zwaan heet officieel Cygnus cygnus, maar wordt ook wel Cygnus musicus genoemd. In het Nederlands heet hij Wilde zwaan, maar staat hij ook bekent als zangzwaan, zingzwaan, hoopzwaan en hoelzwaan.

Bron: Katman1972, RgbstockBron: Katman1972, Rgbstock

Kenmerken

De wilde zwaan is iets groter als de knobbelzwaan. Hij heeft een gemiddelde spanwijdte van 230 centimeter en een lengte van 160 centimeter. De twee soorten zijn van elkaar te onderscheiden doordat de wilde zwaan een gele snavel heeft, en hij zijn hals vaak rechtop houd in plaats van buigt. Van de wilde zwaan is het verenkleed geheel wit, net als van de knobbelzwaan. De gele snavel heeft een zwarte top. De poten zijn zwart.
Jonge wilde zwanen hebben grijsbruine bovendelen en een grijsbruine kop en nek. Van onderen zijn ze wit en ze hebben grijsbruine flanken. De snavel is vleeskleurig met een donkere punt.

Voortplanting

De wilde zwaan broedt tussen mei en juni. Ze maken hun nest op eilandjes in moerassen of meren Wilde zwanen leggen één legsel van drie tot vijf eieren per jaar. De eieren zijn wit of geelwit, naarmate het broedseizoen vordert worden ze bruiner. Vaak glanzen de eieren een beetje.

Voedsel

Wilde zwanen eten vrijwel alleen maar waterplanten. In de winter eten ze ook knollen, ontkiemend graan en andere plantaardige materialen.

Verspreiding

Wilde broeden in de subarctische gebieden van Eurazië. Ze zwanen overwinteren in Noord Europa en Oost Azië. In dat overwinteringgebied valt ook Nederland, hier zijn ze wintergasten en doortrekkers.

Habitat

De wilde zwaan komt voor in moerassen, agrarische gebieden, graslanden en in de omgeving van meren en plassen.

Bedreigd?

De wilde zwaan is geen bedreigde diersoort. Wel wordt hij in Nederland beschermd. Dit gebeurt volgens Europese richtlijnen, de zogenaamde vogelrichtlijn.
Gerelateerde artikelen
Kleine zwaan, Cygnus bewickiiDe kleine zwaan, Cygnus bewickii, lijkt sterk op de wilde zwaan. Alleen de snavel is iets anders, en het formaat scheelt…
Cygnus Atratus: De zwarte zwaanCygnus Atratus: De zwarte zwaanIn een stadspark in Leeuwarden vertoeven al enkele jaren een paar zwarte zwanen. Vroeger kwamen er vooral witte zwanen v…
Zwarthalszwaan, Cygnus melanocoryphusZwarthalszwaan, Cygnus melanocoryphusDe zwarthalszwaan, Cygnus melanocoryphus, is de kleinste zwanensoort uit het geslacht Cygnus. Zijn lichaam is wit, allee…
Coscorobazwaan, Coscoroba coscorobaDe coscorobazwaan, Coscoroba coscoroba, is de enige zwaan uit het geslacht Coscoroba. Het is de kleinste zwaan, toch is…
De knobbelzwaanDe knobbelzwaanDe knobbelzwaan is een sierlijke verschijning in onze sloten plassen en meren. Maar ook in de lucht is de knobbelzwaan e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Janquen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.wikipedia.nl http://home.scarlet.be www.vogelvisie.nl www.ivnvechtplassen.org www.geaflecht.nl www.soortenbank.nl www.vogelbescherming.nl Petersons vogelgids van alle Europese vogels door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom elfde druk.
  • Afbeelding bron 1: Andrew Lee, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Katman1972, Rgbstock

Reageer op het artikel "Wilde zwaan, Cygnus cygnus"

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 26-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!