InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Cygnus Atratus: De zwarte zwaan

Cygnus Atratus: De zwarte zwaan

Cygnus Atratus: De zwarte zwaan In een stadspark in Leeuwarden vertoeven al enkele jaren een paar zwarte zwanen. Vroeger kwamen er vooral witte zwanen voor in Nederland. De fascinerende zwarte zwaan wordt steeds vaker in Nederland gespot. Het wordt dus tijd om wat meer over deze vogels te weten te komen.

Oorsprong

De zwarte zwaan komt oorspronkelijk uit Australië, Nieuw Zeeland en Tasmanië. De zwaan is echter niet een vogel die op vaste plaatsen verblijft, maar ook vooral ook graag mag rondtrekken. De zwaan kan honderden kilometers afleggen, waardoor ze zichzelf over verschillen landen in Europa verspreiden. Tijdens hun vlucht kun je ze herkennen aan hun trompetterende en klagende geluid.

Uiterlijk

Qua uiterlijk kun je de zwaan snel herkennen. De zwaan heeft een bijna volledig zwart bedekt verenkleed met enkele witte handpennen. De snavel is rozerood wat lichter wordt op de punt van de snavel. De lengte is tussen de 110 en 140 centimeter lang en de poten zijn grijs. Van alle soorten zwanen heeft de zwarte zwaan de langste hals. De hals is meer dan de helft zo lang als de totale lichaamslengte. De uiterlijke kenmerken tussen een vrouwtje en een mannetje zijn vrijwel gelijk. Het mannetje is alleen wat groter en heeft een dikkere hals.

Zwanensoorten

Er bestaan geen gedomesticeerde zwanensoorten. Dit betekend dat de zwaan in zijn ras oorspronkelijk is gebleven.
Alle zwanen bestaan uit het geslacht Cygnus met uitzondering van de coscorozwaan.

Soorten zwanen:

  • Knobbelzwaan
  • Wilde zwaan
  • Bewickzwaan
  • Fluitzwaan
  • Trompetzwaan
  • Zwarthalszwaan

Voortplanting

De zwarte zwaan broedt het hele jaar door. Dit komt doordat het in Australië zomer is als het in Europa winter is. De biologische klok zorgt ervoor dat de zwanen in de winter in Europa ook broeden. De zwaan legt tussen de 4 en 8 eieren per keer. De broedplaats is dicht bij het water en zichtbaar voor de omgeving. Het mannetje en vrouwtje wisselen het broeden af. De niet broedende ouder zal op de wacht gaan staan. De eieren zullen na een broedperiode van 35 tot 38 dagen uitkomen. De zwanenkuikens zijn donzig en grijs van kleur. Na 2 tot 3 jaar zullen ook deze kuikens geslachtsrijp zijn.

Vooral rond het IJsselmeergebied kun je deze exotische vogels bewonderen, maar ook in parken kun je deze zwarte zwaan tegenkomen.
© 2009 - 2019 Brasseuph, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wilde zwaan, Cygnus cygnusWilde zwaan, Cygnus cygnusDe wilde zwaan, Cygnus cygnus vroeger Cygnus musicus, is een grote zwaan. Hij is volledig witgekleurd met een geel met z…
Coscorobazwaan, Coscoroba coscorobaDe coscorobazwaan, Coscoroba coscoroba, is de enige zwaan uit het geslacht Coscoroba. Het is de kleinste zwaan, toch is…
Kleine zwaan, Cygnus bewickiiDe kleine zwaan, Cygnus bewickii, lijkt sterk op de wilde zwaan. Alleen de snavel is iets anders, en het formaat scheelt…
Zwarthalszwaan, Cygnus melanocoryphusZwarthalszwaan, Cygnus melanocoryphusDe zwarthalszwaan, Cygnus melanocoryphus, is de kleinste zwanensoort uit het geslacht Cygnus. Zijn lichaam is wit, allee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cygnus Atratus: De zwarte zwaan"

Reacties

Joop, 17-05-2017 22:38 #3
Vanmiddag 2 zwarte zwanen gezien tussen Sleen en Oosterhesselen, Drenthe. Ze zijn niet geheel zwart. Vraag: zijn dit jongen van vorig jaar?

Henri, 05-04-2017 22:18 #2
Vanmiddag 5 April een zwarte zwaan gespot in de Drentse hoofdvaart in Meppel.

Paul Advokaat, 19-07-2011 19:58 #1
Regelmatig lees je in artikelen over de zwarte zwaan dat ze op het noordelijk halfrond in de winter zouden broeden omdat het dan in Australie zomer is. Volgens mij is dit niet juist. Behalve dat vogels waar ook ter wereld heel goed de seizoenen volgen i.vm. de stand van de zon, broeden zwarte zwanen in Australie in de herfst in het noorden van het continent en in het (koelere) zuiden vanaf juni tot oktober, hartje winter dus.

Het is dus niet zo zwarte zwanen in de war zijn of het nu zomer of winter is, hun instinct vertelt hen dat je broedt als de dagen korter worden.

Infoteur: Brasseuph
Gepubliceerd: 22-05-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 3
Schrijf mee!