InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Zwarte kraai, Corvus corone

Zwarte kraai, Corvus corone

Zwarte kraai, Corvus corone De zwarte kraai, Corvus corone, is, zoals de naam al zegt, een kraaiachtige. Hij is geheel zwart gekleurd, en heeft een spanwijdte van maximaal een meter. Het is een intelligente vogel, die goed in staat is gereedschappen te gebruiken en snel leert. Hij bouwt zijn nest hoog in een boom, en maakt het van takken en aarde. Hij eet alles wat hij maar kan vinden en komt in vrijwel heel West-Europa voor. Hij is nauw verwant aan de bonte kraai. Hij komt in verschillende habitatten voor.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Passeriformes (Zangvogels)
  • Familie: Corvidae (Kraaiachtigen)
  • Geslacht: Corvus (Kraaien)
  • Soort: Corvus corone

Kenmerken

De zwarte kraai wordt ongeveer 47 centimeter lang. Hij weegt dan 550 gram. Zijn spanwijdte is maximaal een meter. Hij is volledig zwart gekleurd. De staart is afgerond. De poten zijn donker, net als de krachtige snavel. Sommige zwarte kraaien wijken af van hun donkere verenkleed en ontwikkelen witte veren. Dit is maar zelden zichtbaar.

Gedrag

De zwarte kraai is een bijzonder intelligente vogel. Hij is in staat snel te leren. Er zijn kraaien waargenomen die walnoten op de weg lieten vallen. Ze zijn niet in staat zelf de noten open te breken, maar door ze op de weg te laten vallen, rijden er auto’s over. Hierna kunnen zij de inhoud van de harde schil eten. Ook gebruiken kraaien regelmatig stokjes om bij bijvoorbeeld mieren te komen. Ze zijn dus goed in staat werktuigen te gebruiken, iets wat maar weinig in de natuur voorkomt.

Voortplanting

De zwarte kraai bouwt zijn nest hoog in de boom, meestal in vrijstaande bomen. Dit nest is groot, en wordt gemaakt van takken en aarde. Van maart tot juni kan de zwarte kraai broedend worden gezien. Alleen het vrouwtje broedt, dit gebeurt gedurende 17 tot 19 dagen op vier of vijf eieren. De eieren zijn groenig gekleurd, met bruine stippen. Na 32 tot 36 vliegen de jongen uit. Hierna duurt het nog vier of vijf weken totdat de jongen volledig zelfstandig zijn.
De zwarte kraai in staat vruchtbare hybrieden te produceren met de bonte kraai.

Voedsel

De zwarte kraai is een alleseter. Hij eet onder andere kadavers, zaden, noten, insecten, afval en al het andere wat hij maar kan vinden

Verspreiding

De zwarte kraai komt voor in West-Europa, met uitzondering van Ierland en Schotland. In de rest van Europa komt de bonte kraai voor. Er is discussie over of dit een aparte soort is of niet.

Habitat

De zwarte kraai komt voor in akkers, bossen, parken, stedelijk gebeid en weiden. Hij heeft gevarieerde gebieden nodig, die voldoende voedsel en nestgelegenheid bieden.

Bedreigd?

De zwarte kraai is geen bedreigde diersoort. Niet op Europese schaal, en niet in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rottonara, Pixabay
  • www.vogelbescherming.nl www.vogelvisie.nl www.worldwidebase.com www.vivara.nl www.soortenbank.nl www.2metdenatuur.nl Petersons vogelgids van alle Europese vogels – door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom – elfde druk.

Reageer op het artikel "Zwarte kraai, Corvus corone"

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 12-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Kraaiachtigen
Schrijf mee!