InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Roodpootvalk, Falco vespertinus

Roodpootvalk, Falco vespertinus

Roodpootvalk, Falco vespertinus De roodpootvalk, ook wel Falco vespertinus, staat door zijn late activiteit ook bekend onder de naam avondvalk. Het is een kleine valk, niet groter dan 31 centimeter. Mannetjes zijn leigrijs met oranje boven hun poten, vrouwtjes hebben iets meer kleur. Roodpootvalken zijn koloniebroeders, meestal leven ze in kolonies van 10 paartjes. Ze jagen ook regelmatig in groepsverband. Ze jagen dan op insecten, of op muizen, jonge vogels, kikkers of hagedissen. De vogelsoort is kwetsbaar.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Falconiformes (Roofvogels)
  • Familie: Falconidae
  • Geslacht: Falco
  • Soort: Falco vespertinus

Kenmerken

Roodpootvalken worden 28 tot 31 centimeter lang, en kunnen een maximale spanwijdte van 65 tot 75 centimeter krijgen. Hij weegt 110 tot 190 gram. Hiermee is het een relatief kleine valksoort. Mannetjes zijn leigrijs over vrijwel hun gehele lichaam. Alleen vlak boven zijn poten heeft hij oranjerode veren. Zijn poten en snavel zijn oranje. Vrouwtjes hebben strepen en een oranje buik. Hun rug is gevlekt. Rond hun ogen zitten zwarte veren. Zowel het mannetje als het vrouwtje heeft een haaksnavel, en beide hebben sterke klauwen voor het grijpen van hun prooi.

Voortplanting

De roodpootvalk broed tussen april en juni. Hij broed in roekenkolonies van 10 paartjes of in oude kraaiennesten. Het vrouwtje legt meestal drie of vier eieren. Het kunnen er ook twee tot zes zijn, afhankelijk van de aanwezigheid van voedsel. De eieren zijn 37 bij 29 centimeter groot. Het duurt 22 of 23 dagen broeden totdat de eieren uitkomen. Bij uitzondering kan het tot 27 dagen kosten. De jongen blijven nog 26 dagen in het nest alvorens ze uitvliegen.

Voedsel

Roodpootvalken eten vooral veel insecten. Voornamelijk sprinkhanen, kevers, krekels en libellen worden regelmatig gegeten. Hij eet ook woelmuizen, jonge vogels, kikkers en hagedissen. Ze jagen ‘biddend’, stilhangend in de lucht totdat er een prooi aankomt. Dan stort hij zich erop. Hij jaagt tot ’s avonds laat. Hierdoor staat hij ook bekend onder de naam avondvalk.

Verspreiding

Roodpootvalken komen voor van Hongarije en het zuiden van Polen tot in Azie. Ze overwinteren in de savannes en steppen van Oost en Zuid Afrika. Ze trekken soms door Nederland.

Habitat

Roodpootvalken komen voor in moerassen, agrarische gebieden, bossen en in open vlakten, zoals heidevelden.

Bedreigd?

De Europese status van de roodpootvalk is kwetsbaar. Dit betekent dat ze nog niet bedreigd zijn, maar dat er maar dat bij meer afname van de soort deze wel in gevaar komt. In Nederland staan roodpootvalken niet op de rode lijst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • www.eaglewatch.nl www.vogelbescherming.nl www.vogelvisie.nl http://home.hccnet.nl/r.goedegebuur/roofvog/roodpootvalkn.html

Reageer op het artikel "Roodpootvalk, Falco vespertinus"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 20-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Roofvogels
Schrijf mee!