InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Zwarte wouw, Milvus migrans

Zwarte wouw, Milvus migrans

Zwarte wouw, Milvus migrans De zwarte wouw, Milvus migrans, is een roofvogel die maar zelden in Nederland voorkomt. Als hij hier al voorkomt is het als dwaalgast of zomergast. Het is een alleseter, met een voorkeur voor aas. Er zijn vijf ondersoorten, die ieder in een ander gebied voorkomen. De zwarte wouw komt heeft een groot verspreidingsgebied. Hierdoor komt hij ook in veel verschillende habitatten voor. De zwarte wouw is in Nederland geen bedreigde diersoort, maar op Europese schaal wordt hij als kwetsbaar aangeduid.
Een zwarte wouw / Bron: Honest, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een zwarte wouw / Bron: Honest, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Taxonomische indeling

Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Aves (Vogels)
Orde: Falconiformes (Roofvogels)
Familie: Accipitridae
Geslacht: Milvus
Soort: Milvus migrans

Kenmerken

De zwarte wouw wordt ongeveer 56 centimeter groot, met een spanwijdte van zo’n 180 centimeter. Hij kan tot een kilo zwaar worden. Hij heeft een lange staart, met en gevorkt uiteinde. Het verenkleed is kastanjebruin, maar kan ook donkerder zijn. Hij is te onderscheiden van de rode wouw doordat hij donkerder is, zijn staart minder diep gevorkt is, en hij kleiner is. De kop van de zwarte wouw is grijzig.

Voortplanting

De zwarte wouw broedt van april tot juni. Het vrouwtje legt 1 tot vijf eieren en één legsel per jaar. De eieren zijn dofwit en hebben soms variabele roodbruine tot donkerbruine vlekken. Ze zijn 54 bij 43 millimeter groot. Het kost 28 tot 32 dagen broeden voordat de eieren uitkomen. De jongen blijven nog 40 tot 45 dagen in het nest.

Voedsel

De zwarte wouw is en alleseter. Hij eet voornamelijk aas, zoals dode of verzwakte vissen, afval en aangereden wild. Als hij jaagt, jaagt hij op kleine zoogdieren en vogels, reptielen en insecten.

Ondersoorten en verspreiding

Er zijn vijf ondersoorten van de zwarte wouw. Ieder van deze ondersoorten komt in op een andere plek voor.
  • Milvus migrans migrans broedt in Centraal, Zuid en Oost Europa. Verder broedt hij van West Azië tot in Pakistan. Deze ondersoort brengt de winter door ten zuiden van de Sahara. Deze ondersoort komt af en toe in Nederland voor als zomergast of dwaalgast.
  • Milvus migrans lineatus leeft in Oost Azië
  • Milvus migrans gavinda leeft in Zuidelijk Azië, van Pakistan tot het Maleisisch schiereiland.
  • Milvus migrans affinis leeft in Celebes, Nieuw-Guinea en Australië.
  • Milvus migrans formosanus leeft in Taiwan en Hainan

Habitat

De zwarte wouw komt in veel verschillenden omgevingen voor. Hij is te vinden in agrarisch gebied, in velden en tussen het struikgewas, bij meren, rivieren en bergen en in zowel loof als naaldbossen.

Bedreigd?

De zwarte wouw staat in Nederland niet op de rode lijst van bedreigde diersoorten. De Europese status van deze vogel is ‘kwetsbaar’.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode wouw, Milvus milvusRode wouw, Milvus milvusDe rode wouw, ofwel Milvus milvus, is een roofvogel die nog maar zeer zelden in Nederland voorkomt. In sommige jaren zit…
Roofvogels in NederlandWe hebben er niet zo heel erg veel van in Nederland. En als je ze een keertje ziet, dan zie je ze meestal langs de snelw…
De zwarte ooievaar broedt niet langer in NederlandDe zwarte ooievaar broedt niet langer in NederlandDe zwarte ooievaar is een bijzondere vogel, nog specialer dan zijn witte zusje. Het dier broedde ooit in Nederland, maar…
Schwarzwald, of Zwarte WoudSchwarzwald, of Zwarte WoudHet Schwarzwald, ook wel het Zwarte Woud genoemd, is een bosgebergte in het zuiden van Duitsland. Zowel in de zomer als…
Wintersport in het Zwarte WoudWintersport in het Zwarte WoudSkiën of langlaufen in het Zwarte Woud, bij Feldberg of Todtnauberg, is betrekkelijk voordelig en rustig. Hoge hotelkost…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • www.vogelbescherming.nl www.soortenbank.nl www.worldwidebase.com www.vogelvisie.nl http://home.hccnet.nl/r.goedegebuur/roofvog/zwartewouwn.html
  • Afbeelding bron 1: Honest, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Zwarte wouw, Milvus migrans"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 20-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Roofvogels
Schrijf mee!