InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Wespendief, Pernis apivorus

Wespendief, Pernis apivorus

Wespendief, Pernis apivorus De wespendief, Pernis apivorus, is een roofvogel die in Nederland maar weinig voorkomt. Hij lijkt sterk op de buizerd, maar heeft langere vleugels en een langere staart. In mei komt hij vanuit Afrika naar zijn broedgebied, onder andere in Nederland. De wespendief eet, zoals zijn naam al zegt, wespen en bijen. Verder eet hij veel van hun producten. Hij leeft in half open bosgebieden, meestal loofbossen, met voldoende open plekken tussendoor.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Falconiformes (Roofvogels)
  • Familie: Accipitridae
  • Geslacht: Pernis
  • Soort: Pernis apivorus

Kenmerken

De wespendief is een slanke roofvogel, die 52 tot 60 centimeter lang wordt. Zijn spanwijdte is ongeveer 130 centimeter. Het mannetje is kleiner dan het vrouwtje, het mannetje weegt 750 gram en het vrouwtje 790 gram. De wespendief is even groot als de buizerd, maar heeft langere vleugels en een langere staart. Zijn kop is kleiner. De wespendief is donkerbruin van boven. Van onderen is lichter bruin tot wit, met roodbruine vlekken en donkere banden. De kop is bruin of lichtgrijs. De staart heeft drie donkere banden, de snavel is zwart tot grijs. Bij jonge vogels is de washuid geel, bij oudere vogels wordt deze zwart. De klauwen zijn geel.

Voortplanting

Begin mei trekken de wespendieven naar hun paargebieden. Hier zoeken of bouwen zij een geschikt nest. Vaak worden oude nesten van andere vogels gebruikt. De nesten, horst genoemd, bevinden zich op vijftien tot twintig meter hoogte, meestal bij een waterkant. Het nest wordt in een paar dagen gebouwd, en zit niet bijzonder stevig in elkaar. Beide ouders bouwen mee aan het nest. In mei en juni worden de eieren uitgebroed. Dit duurt 33 dagen en wordt voornamelijk door het vrouwtje gedaan. De jongen blijven nog 40 tot 46 dagen in het nest. Hierna blijven ze nog 14 dagen bij de ouders.

Voedsel

Zoals de naam al suggereert eet de wespendief wespen. Verder eet hij bijen, larven en honing. Hij is volledig afhankelijk van deze diersoorten. Als er echt te weinig voedsel is, kan hij ook de jongen en eieren van zangvogels eten, of kleine zoogdieren en reptielen. Zijn klauwen zijn bedekt met een dikke huidlaag, zodat hij veilig is voor steken.

Verspreiding

De wespendief komt voor van West-Europa tot West-Siberië. Alleen in het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië komt hij niet voor. In de winter is hij in tropisch Afrika te vinden.

Habitat

De wespendief komt voor in niet te dichte bossen voor. Meestal is hij in loofbossen te zien, vooral wanneer deze langs de weilanden liggen. Ook bij andere grenzen met het open landschap is hij te vinden. Hij komt in de bergen voor tot een hoogte van 1500 meter.

Bedreigd?

Hoewel er niet veel wespendieven in Nederland voorkomen, staat hij niet op de rode lijst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J. F. Naumann, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.soortenbank.nl www.vogelvisie.nl www.vogelbescherming.nl www.eaglewatch.nl

Reageer op het artikel "Wespendief, Pernis apivorus"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 17-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Roofvogels
Schrijf mee!