InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Rode wouw, Milvus milvus

Rode wouw, Milvus milvus

Rode wouw, Milvus milvus De rode wouw, ofwel Milvus milvus, is een roofvogel die nog maar zeer zelden in Nederland voorkomt. In sommige jaren zit er een broedpaar in Nederland, maar in andere jaren zijn er helemaal geen. De rode wouw is een redelijk grote roofvogel, die slank is gebouwd. Hij broed in april en mei op vier of vijf eieren. Hij eet verschillende prooien, zoals zoogdieren, vogels en aas. Hij komt voor op open plekken met lage begroeiing en met loofbossen in de omgeving.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Falconiformes (Roofvogels)
  • Familie: Accipitridae
  • Geslacht: Milvus
  • Soort: Milvus milvus

Kenmerken

De rode wouw is groter en slanker dan de buizerd. Hij heeft langere vleugels en een diep gevorkte, roestkleurige staart. Hij kan 73 centimeter groot worden, met een spanwijdte van 170 centimeter. Het mannetje wordt tot 1200 gram, het vrouwtje tot 1400 gram. De mannetjes en de vrouwtjes zijn gelijk gekleurd. Van boven zijn ze roodbruin, van onder iets lichter en roestrood. Ze hebben donkere strepen en een lichtgrijze kop. Zijn vleugels zijn smal en sterk geknikt met grote witte vlekken. Jonge vogels zijn lichter gekleurd en hebben een bruine kop. De rode wouw heeft een specifieke zweefvlucht, waarin hij met het grootste gemak rondzweeft. Hij maakt een schril miauwend geluid.

Voortplanting

De rode wouw broedt van midden april tot midden mei. Het nest bestaat uit drie of een enkele keer vier eieren, waarop 28 tot 30 dagen gebroed wordt. De eieren zijn dof wit met roodbruine, bleekbruine en donkerbruine vlekken. De eieren zijn 57 bij 45 millimeter groot, met een gewicht van 61 gram. Ze zijn moeilijk te onderscheiden van de eieren van de buizerd. Alleen het vrouwtje broed, het mannetje brengt voedsel naar het nest. Het nest, soms horst genoemd, wordt in een boom gebouwd en is ondiep. Het wordt bedekt met onder andere papier en ander afval.

Voedsel

De rode wouw eet veel verschillende kleine zoogdieren, zoals muizen. Ook eet hij vogels, tot ongeveer de grote van een kip. Ook eet hij aas, zoals dode vissen. Verder eet hij insecten en amfibieën. Hij jaagt door op grote hoogte of laag boven een gebied te vliegen. Hij steelt ook vaak het voedsel van ander roofvogels.

Verspreiding

Als broedvogel komt de rode wouw in grote delen van Europa voor. Vooral in centraal Europa en zuid Europa is hij veel te zien. Ook oostelijker in Europa komt hij af en toe broeden. Verder komt hij in west Rusland voor, en in Noord Afrika. In Nederland is het een zeldzame broedvogel. In sommige jaren is er één broedpaar, in andere jaren geen.

Habitat

De rode wouw komt voor in akkers, op graslanden en kleinschalig in weilanden. Ook op andere open plekken is hij waar te nemen, bij voorkeur als er loofbossen in de omgeving staan en veel wateroppervlakte is, hoewel het water geen vereiste is.

Bedreigd?

De rode wouw is op Europese schaal niet bedreigt, noch staat hij op de rode lijst van Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwarte wouw, Milvus migransZwarte wouw, Milvus migransDe zwarte wouw, Milvus migrans, is een roofvogel die maar zelden in Nederland voorkomt. Als hij hier al voorkomt is het…
Roofvogels in NederlandWe hebben er niet zo heel erg veel van in Nederland. En als je ze een keertje ziet, dan zie je ze meestal langs de snelw…
Wespendief, Pernis apivorusWespendief, Pernis apivorusDe wespendief, Pernis apivorus, is een roofvogel die in Nederland maar weinig voorkomt. Hij lijkt sterk op de buizerd, m…
Hoe bescherm je jezelf tegen aanvallende roofvogels?Hoe bescherm je jezelf tegen aanvallende roofvogels?Ook in Nederland komen weleens vogels voor die mensen aanvallen. In de krant staan af en toe berichten over aanvallende…
De Stellers zeearend, een enorme roofvogelDe Stellers zeearend, een enorme roofvogelDe Stellers zeearend behoort tot de grootste roofvogels op aarde. Met zijn enorme spanwijdte domineert hij het luchtruim…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • www.soortenbank.nl www.eaglewatch.nl www.vogelbescherming.nl

Reageer op het artikel "Rode wouw, Milvus milvus"

Reacties

Ben Verkolf, 19-02-2013 21:24 #3
Ik bestudeer nu al een tijdje een stelletje op Linnerveld. Tussen St. Odiliënberg en Linne. Ook heb ik een verlaten nest gevonden. Had ik niet verwacht in Midden Limburg. Reactie infoteur, 05-05-2013
Altijd leuk om te horen dat deze mooie vogel in Nederland zit!

Ellen Melsen, 14-04-2012 11:39 #2
Roodbruin was hij en hij vloog laag over de weg, vlak voor ons richting het bos. Zo enorm groot, ik had nog nooit zoiets groots zien vliegen en ik wilde erachteraan, weten waar 'het' gebleven was, het bos in. Maar mijn vriend durfde niet. De vogel, duidelijk herkenbaar als een roofvogel maar slank en veel groter (spanwijdte) dan andere roofvogels die ik weleens gezien had, hebben we niet meer gezien.
Thuis belde ik met de vogelbescherming. Ze zeiden dat het een rode wouw moest zijn geweest.
Dit zal zo'n 20 jaar geleden zijn. Ik zag de vogel nabij het Panbos in Zeist/Bosch en Duin. Door de lucht misschien maar 5 km van de lokatie bij Den Dolder waar ze dus in 2011 door Jos mogelijk gezien zijn. Goed te horen dat ze terug zijn. :)

Jos van Hornsveld, 21-07-2011 15:49 #1
Op woensdag 20 juli 2011 fietste ik op een fiestpad tussen Den Dolder en Soest. Dit pad loopt door het bos waar een deel naaldbomen, maar voornamelijk loofbomen staan. Hier en daar liggen er wat kleine weilanden verspreid en een enkele maisakker, In een van de weilanden zag ik 3 Roofvogels zitten, 2 waren er bruin, 1 was bruin met een vanaf de schouders omhoog een wit/grijze kop, Ik heb wat informatie opgezocht omdat ik de meeste in deze omgeving voorkomende roofvogels herken. Deze echter niet, Helaas is mijn telefoon nog van het type waarvan de foto capiciteiten niet echt hoog zijn dus een foto maken lukte niet, De vogel met de wit/grijze kop vloog weg en ging in een boom zitten krijsen, daarop krijste de twee bruine terug en het klonk zoals het geluid van de rode wouw beschreven staat. Dus ik kan het mis hebben, maar nogmaals, omdat ik de in deze omgeving normaal voorkomende soorten her(ken), vraag ik me af of ik misschien een zeldzaam tafreel heb gezien. Toen ik terug fietste heb ik ze helaas niet meer gezien.

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 16-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Roofvogels
Reacties: 3
Schrijf mee!