InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De vijf zintuigen van de grasparkiet

De vijf zintuigen van de grasparkiet

De vijf zintuigen van de grasparkiet Grasparkieten hebben een goed ontwikkelde tastzin en zien net zoals de mens, de wereld in kleur. Hij hoort in frequenties van 400 tot 20.000 Hrz, maar hoe goed grasparkieten ruiken is niet precies bekend. Toch beweert een bekend schrijfster dat haar grasparkiet aan de geur herkende wat ze had gekookt en bij zijn lievelingsgerechten van opwinding totaal uit zijn dak ging.

Gezichtsvermogen

Het gezichtsvermogen van de grasparkiet is veel beter ontwikkeld dan dat van de mens. Daarnaast is zijn gezichtsveld veel groter, aangezien zijn ogen aan de zijkant van de kop zitten. Ze kunnen alle zijwaartse bewegingen waarnemen, waardoor hij zeer goed beseft wat er opzij en schuin achter hem allemaal gebeurt. Dit komt van pas als de wilde vogel de grasvlakten afspeurt, want voor een vliegende vogel is het soms van levensbelang dat hij ieder detail binnen de kortste keren kan opmerken. Een parkiet kan bovendien per seconde meer dan 150 beelden verwerken; de mens verwerkt slechts zestien beelden per seconde.

Gehoor

Grasparkieten hebben een scherp gehoor, waardoor ze alle klanken en kreten heel goed kunnen opnemen. In de vrije natuur is het gehoor een zeer belangrijke factor, dit voor de onderlinge communicatie tegen mogelijke vijanden.

Voelen

Grasparkieten hebben een goed ontwikkelde tastzin. Een broedend vrouwtje kan zelfs via de broedvlek op haar buik de bewegingen van het kuiken in het ei voelen. Hoe bijzonder het tastvermogen is, blijkt echter uit de enorme gevoeligheid van de tastcellen in de pootjes voor vibraties. Op deze manier voelen ze de vijand naderen, bijvoorbeeld een slang.

Een huisparkiet moet wennen aan allerlei trillingen, waarvoor hij in de natuur zou vluchten, zoals een voorbijrijdende vrachtwagen. Vooral ’s nachts kunnen grasparkieten daarvan in paniek raken. Langzaam leren ze echter dat er geen gevaar dreigt. Laat de parkiet niet onnodig schrikken door zijn kooi op een trillend apparaat te zetten, zoals een koelkast.

Proeven

De smaakzenuwen van een grasparkiet zijn niet te vergelijken met die van de mens. Dat betekent niet dat hij geen echte smaakverschillen kan waarnemen, want grasparkieten zijn echte lekkerbekken. Ze houden van alles wat zout smaakt en met echte wellust pikken ze de zoutkorreltjes op. Veel grasparkieten storten zich op zoetigheden. Anderen knabbelen vol hartstocht op een droge broodkorst. Parkieten zijn ook dol op bepaalde vruchten en zolang er geen snoepgoed in de buurt is, zal hij tevreden zijn met het gewone parkietenvoer.

Ruiken

Hoe goed grasparkieten kunnen ruiken is niet precies bekend. Toch beweert een bekend schrijfster “Berta Ragotzi”, dat haar grasparkiet “Putzi”, aan de geur herkende wat ze had gekookt en bij zijn lievelingsgerechten van opwinding totaal uit zijn dak ging!

Lees verder

© 2009 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De vijf zintuigen van de grasparkiet"

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!