InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogels de winter door helpen

Vogels de winter door helpen

Met strenge vorst hebben de vogels die in Nederland blijven het behoorlijk zwaar. Voedsel is moeilijker te vinden door vorst en een warm plekje om te slapen is ook schaars. Je kunt vogels een handje helpen om de winter door te komen, en het kost je relatief weinig en het is nog leuk om te maken ook. En als vogels eenmaal doorhebben dat ze op een bepaalde plek veel voedsel te vinden is, zullen ze sneller terug komen. Vogelvoer in de winkel is relatief duur. Dit komt omdat het helemaal kant en klaar is. Je hoeft het alleen nog maar op te hangen. Wil je de vogels de winter door helpen en je vind freubelen leuk dan moet je vooral verder lezen. Vogels bijvoeren in de winter is niet alleen heel erg dankbaar maar ook nog eens heel erg leuk om te zien. Door voer op te hangen zie je ook vogels die je normaal niet zo snel zult zien. Denk maar eens aan het Roodborstje of pimpelmezen. Deze zul je in de zomer vrijwel niet zien.

Vetbollen

Vetbollen kun je heel makkelijk zelf maken. Het enige wat je nodig hebt is het restant frituurvet en een zak strooivoer en wat plastic bekers. Verdeel nu het (warme) vet in de plastic bekers tot ze voor 3/4 gevuld zijn. Vul de bekers aan met het strooivoer. Meng het strooivoer even door het vet heen. Laat nu dit mengsel een dag (in de koelkast) stollen. De volgende dag kan je de vetbollen er uit halen. Let er wel op dat alleen frituurvet gebruikt en geen botervet. Botervet heeft een laxerende werking en is dus niet goed voor de vogels. Je kan deze vetbollen ophangen of gewoon neerleggen op bijvoorbeeld een voederplateau. Maar dit deert de vogels niet. Het voordeel hiervan is dat grote vogels zoals Kauwtjes en Eksters niet met de zakjes weg kunnen vliegen! Maar je kan de vetbol natuurlijk ook ergens in een boom tussen klemmen.

Pindaslingers

Voor het zelf maken van een pindaslinger heb je een naald, wat dikker draad en natuurlijk een zak doppinda's nodig. Zorg er voor dat je naald wat dikker en scherp is, anders word het lastig om door de doppen van de pinda's heen te prikken. Rijg eerst een doppinda aan het draad en knoop deze een centimeter of vijftien voor het uiteinde vast zodat de doppinda niet meer kan bewegen. Rijg nu de rest van de pinda's aan het draad tot je aan de andere kant ook vijftien centimeter draad overhoud en bind deze doppinda ook vast. Nu is de pindaslinger klaar om opgehangen te worden. Het beste is dat je twee pindaslingers maakt. Eksters en Kauwtjes zijn ook verzot op pinda's. Ze zullen de kleine vogeltjes dan ook wegjagen om alles zelf op te kunnen eten. Hang één pindaslinger ook zo op dat grote vogels er niet bij kunnen. Hang de slinger dus bijvoorbeeld lekker slap tussen twee heel dunne takjes in. De kleine vogeltjes kunnen dan zonder problemen lekker aan de slinger hangen om hun maaltje er uit te peuteren. Maar als een Ekster op de tak wil gaan zitten om de slinger te pakken, zal het takje doorbuigen onder zijn gewicht.

Waar moet je het voedsel neerleggen

Het bijvoederen van vogels kan gestart worden zodra het begint te vriezen. Strooi het voer op een open plek op de grond waar ze geen gevaar lopen om zelf te worden opgegeten. Natuurlijk is het mooi als je een plakje hebt kunnen maken waar je zelf wel mooi uitzicht hebt op de voederplaats. Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een voederplank of een voederhuis / -buis die met een touw aan een tak vast hangt. Plaats de voederplank zo dat het uit de wind maar in het zonnetje staat. Zorg ervoor dat er een afdakje boven de voederplank is, zodat het voeder niet nat wordt of verdwijnt onder een sneeuwbui. Een voederplank onder een boom, pergola of tuinhuisje plaatsen is ook niet zo een goed idee, omdat katten daar vanaf naar beneden kunnen springen om zo een lekker vogeltje te kunnen vangen.

Als je de vogels ook water wil geven is dat geen probleem. Zet een bakje water neer en dek dit af met een netje. Dit netje zorgt er voor dat de vogels niet in het water gaan badderen. Want met vorst bevriest dan hun verenpak. Is het water bevroren, sla het ijs dan in kleine stukjes. De vogels laten kleine stukjes ijs dan in hun bekjes smelten.

Wat vinden vogels allemaal lekker

Er zijn heel erg veel wat vogels lekker vinden maar niet alles is goed voor ze. Hieronder vind je een lijstje wat vogels graag eten en wat je mogen hebben.
  • Restjes kaas zonder plastic
  • Restjes cake en gebak
  • Broodrestjes
  • Ongezouten spek
  • Zaden
  • Fruit (overrijp)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kan ik vogels in de winter voeren?Met name tijdens de winter en de herfst is het fijn voor vogels als mensen voer in de tuin klaar leggen voor ze. De wint…
Vogels voeren zonder ongedierte te trekkenVogels voeren zonder ongedierte te trekkenWilde vogels kunnen best wat extra voer gebruiken. Zeker in de winter is bijvoeren nodig en leuk om te doen. Maar hoe vo…
Leuke en originele vogelvoerdecoraties zelf makenLeuke en originele vogelvoerdecoraties zelf makenVogels kunnen in de meeste jaargetijden zelf voor hun voedsel zorgen. In de herfst en winter vinden de vogels het echter…
Taart en cup-cakes maken van frituurvet voor de vogelsTaart en cup-cakes maken van frituurvet voor de vogelsHeel leuk om zelf te maken zijn de vogeltaarten of cup-cakes. Het geeft een schitterend resultaat en de vogels zijn er b…
Hoe krijg ik meer vogels in de tuin?Hoe krijg ik meer vogels in de tuin?Vogels in de tuin zijn niet alleen leuk om naar te kijken maar is ook nog eens goed tegen allerlei insecten en slakken.…
Bronnen en referenties
  • Tuinadvies.be

Reageer op het artikel "Vogels de winter door helpen"

Reacties

Vogelvraag, 20-01-2013 11:42 #7
Hallo ik heb een vraag : ik wil wat fruit in de tuin neer leggen maar we hebben alleen maar bananen dus mijn vraag is mogen vogesl ook bananen?
ik wil hier heel graag een reactie op hebben Reactie infoteur, 20-01-2013
Hallo Vogelvraag,

Ik denk niet dat je vogels veel plezier doet om bananen te geven (sommige vogels eten wel fruit hoor, maar meer bessoorten). Ze hebben toch veel liever zaden en noten. Maar een klein knaagdiertje maak je er waarschijnlijk wel gelukkig mee. Gewoon in de tuin neerleggen, kan geen kwaad. Als het niet verdwijnt dan weet je dat het fruit niet op prijs gesteld word.

Groetjes Lautof

Willeke, 24-11-2010 09:09 #6
Mag ik de vogels cake geven?
Ze zijn er dol op.
Ook hebben ze een voorkeur.
Cake van de lidl vinden ze het lekkerst. Reactie infoteur, 25-11-2010
Beste Willeke,
In cake zit veel vet (boter) en suiker. Als het echt heel streng gaat vriezen is dit geen probleem. De vogeltjes verbranden deze energie wel weer. Maar geeft niet te veel, ik weet niet of de suiker wel zo goed is voor de vogeltjes.

Groetjes Lautof (infoteur)

Annette Bakker, 14-01-2010 16:42 #5
Ik heb ook een probleem wand als ik eten neerzet
pikken de meeuwen het af en dat is ook met de eenden
ik wil graag een manier daarvoor weten.
geen vogelverschrikker wand dan komen er geen vogeltje op af.
ik heb een kat en nogwat dieren maar ik weet niet wat ik moet doen kunnen jullie mij andwoord geven?
:-)

Annette Bakker, 14-01-2010 16:04 #4
Ik wil graag antwoord op mijn vraag:
Hoe kan ik de meeuwen op afstand houden?

Annette Bakker, 14-01-2010 15:41 #3
Ik vind het heel leuk dat jullie dit doen maar ik regel zelf alles.:-p
duss maar ik ben echt een dieren vriend en ik help dieren graag, ook vogels:-)
ik doe van alles om dieren te helpen. ik wil graag dat er veel mensen bestaan zoals ik…
dus. nouja, ik ga nu alle vogel-gerechten maken die er op de site staan.
Groetjes annette en mijn dieren.

pss: Veel succes met dieren helpen!:-)

N. S., 13-01-2010 23:27 #2
Hi Nellie,

Nou ik heb een beetje hetzelfde probleem ik voor de diertjes zoals ze zeggen twee keer per dag.
Ik koop een aantal broden in de week nu speciaal voor de vogels en de eendjes.Ik haal het gewoon bij de aldi en dan gewoon brood maar ook zonnebloempitten en meergranen brood zodat ze toch genoeg binnen krijgen.Ik heb een bronnetje in de tuin waar ze zich badderen en water drinken daarnaast staat een vogelhuisjes met vetbollen, pinda's en appel maak daar komen ze niet aan raar he je zou toch denken dat ze meer honger hebben als dat ze zich willen wassen.

Nellie Schotman, 10-01-2010 13:25 #1
Ik heb voor de kerst een krans gekocht met allerlei zaden, een pindanetje een ander zadennetje, maarer komen geen vogels op af.
Daarvoor had ik ook pinda's hangen en daar kwamen toen veel groene parkieten op af maar die zie ik nu ook niet meer.
Er zitten wel een paar merels op de grond waar ik kaas heb gestrooid.
Kan iemand mij vertelllen hoe dit kan? Nu met de kou en de sneeuw zou je toch denken dat alle voer snel weg is.
Hoop dat iemand een antwoord weet,
Nellie

Infoteur: Lautof
Laatste update: 27-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Nederlandse vogels
Reacties: 7
Schrijf mee!