InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De zieke Grasparkiet

De zieke Grasparkiet

De zieke Grasparkiet De grasparkiet is familie van de papegaai en wordt veel gehouden als huisdier. Grasparkieten zijn makkelijk te verzorgen maar er kunnen toch bepaalde kwalen of ziektes ontstaan die u soms zelf kunt verhelpen.

De zieke Grasparkiet

Velen van ons hebben een grasparkiet, het is een makkelijk te houden huisdier. Maar soms kan het voorkomen dat uw parkiet een ziekte of kwaal oploopt. Sommige van deze ziektes zijn goed te behandelen door medicijnen. Andere echter betekenen het einde van uw parkiet.

De symptonen

  • Gedrag, een zieke grasparkiet kijkt depressief voor zich uit en is niet geinteresseerd in zijn omgeving.
  • Veren, zijn misschien klitterig en worden slecht door de parkiet verzorgd.
  • Cloaca, kan aangekoekt zijn door uitwerpselen en licht onstoken.
  • Ademhaling, kan hijgend zijn, soms een snotterige neus.
  • Ogen, troebel of geinfecteerd.
  • Huid, pootjes en washuid kunnen schilferig en ruw zijn.
  • Tenen, misschien gebruikt de parkiet 1 poot niet graag of is deze opgezwollen.

Een zieke grasparkiet kan snel achteruit gaan. Denkt u dat uw vogel ziek is? Raadpleeg dan altijd uw dierenarts of iemand van de dierenspeciaalzaak.
Als u meerdere grasparkieten in een voliere heeft kan u het beste degene die ziek lijkt in quarantaine zetten. Zodat hij de andere parkieten niet kan besmetten.

Meest voorkomende ziektes/kwalen

Schilferige poten en snavel

Dit wordt vaak veroorzaakt door een mijt genaamd; Cnemidocoptus pilae. Deze mijt graaft tunneltjes in de hoornhuid. De ziekte is zeer besmettelijk voor andere vogels. De behandeling is zeer eenvoudig door een tinctuurzalf in te wrijven op de plekken die aan het schilferen zijn.

De veren vallen uit

Vaak komt dit door rode mijten, veerluis of andere parasieten. U kan dit verhelpen door een spray te halen bij de speciaalzaak tegen veerluis en de parkieten hiermee te behandelen. Het kan ook zijn dat de parkiet zichzelf kaalplukt uit verveling. Dit kan doorgaan totdat uw hele parkiet kaal is. U kan het beste wat meer speeltjes in de kooi hangen of een kameraad voor hem zoeken als hij alleen zit.

Gezwellen

De wat oudere parkiet kan geteisterd worden door gezwellen, zowel inwendig als uitwendig. Vaak wordt hier niks aan gedaan zolang de parkiet er niet al te veel last van heeft.

Luchtweginfecties

De papegaaienziekte is een zeer ernstige ziekte, vooral bij mensen kunnen ze nogal wat veroorzaken. Gelukkig komt deze ziekte niet zo heel vaak voor. De dierenarts zal dit behandelen met antibiotica.

Horrelvoet

Dit is een bacteriele ontsteking van de onderkant van de pootjes, waardoor deze opzwellen en pijnlijk worden. Takjes of zitstokken van de verkeerde dikte kunnen de oorzaak hiervan zijn. Zwaarlijvigheid van uw parkiet vergroot dit probleem. Geef uw parkiet minder voer en een behandeling met antibiotica.

De parkiet blijft eitjes leggen

Soms leggen vrouwtjes eitjes zonder dat er een mannetje is. Haal deze eitjes niet weg uit de kooi, het vrouwtje zal er alleen maar meer gaan leggen. Laat het vrouwtje gewoon op het ei broeden. Het gaat vanzelf weer over en de ene is nu eenmaal wat productiever als de anderen.
© 2007 - 2019 Senna0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De grasparkiet - De aanschafDe grasparkiet - De aanschafOp het moment dat je een grasparkiet gaat kopen, zijn er een aantal dingen die je moet regelen. Dit zijn de kooi in orde…
De grasparkiet - Voor de aanschafEr zijn een aantal zaken die je voor je een grasparkiet aanschaft moet weten. Dit gaat onder andere over waar en hoe je…
De grasparkiet - GedragDe grasparkiet - GedragGrasparkieten zijn erg sociale dieren, die vrijwel alles wat ze doen samen doen. Of ze nu direct met elkaar bezig zijn d…
De grasparkiet - De kooiDe grasparkiet - De kooiBelangrijk is een geschikte kooi voor je grasparkiet te hebben, en deze goed in te richten. Parkieten hebben veel afleid…
De vijf zintuigen van de grasparkietDe vijf zintuigen van de grasparkietGrasparkieten hebben een goed ontwikkelde tastzin en zien net zoals de mens, de wereld in kleur. Hij hoort in frequentie…

Reageer op het artikel "De zieke Grasparkiet"

Reacties

Bert, 28-09-2018 15:04 #28
Mijn grasparkiet Pipi, een mannetje van 3 1/2 jaar heeft sinds een paar weken een bult in z'n hals. Mee naar de vogelarts geweest en die heeft een jodiumkuur in het drinkwater voorgeschreven. Het zou iets met de schildklier kunnen zijn. Lijkt nu toch dat de bult groeit. Het vogeltje is verder gewoon heel actief, eet en drinkt goed en komt net als altijd gewoon bij je zitten om te kwekken en aangehaald te worden. Die vogelarts zei ook dat het een tumor kan zijn en dat er dan een biopsie gedaan kan worden… Maar kan zo'n kleine grasparkiet wel geopereerd worden? Zijn er mensen die ervaring hebben met operaties van een grasparkiet? Graag zie ik reacties van mensen tegemoet.

Wittendorp, 26-10-2017 11:56 #27
Hallo, wij hebben twee buitenparkieten, mannetje en vrouwtje. Denken dat het vrouwtje ziek is. Ze zit de hele dag stil, veertjes bol, snaveltje vaak in de veren verstopt en het mannetje haalt elke keer vier bij haar uit het snaveltje dat gepaard gaat met wat slijm. Of hij voert haar. Maar hij is wel bezorgt om haar. Mij. Vraag is wat denken jullie dat het vrouwtje heeft? Krobintzteking misschien? En wat zou ik eraan kunnen doen?

Nanda, 17-10-2017 13:31 #26
Hoi, ik heb twee Parkieten (mannetjes). ik schat ze een week of 16 a 20 wkn.
Ze hebben beide wat vieze veertjes oven hun neusdop, de een wat erger dan de ander, de huid daar is ook wat rood achtig. Niezen zie en hoor ik ze niet doen en ik zit regelmatig erbij dus dat zou moeten opvallen. Verder zijn ze heel erg actief samen maar eerst waren ze niet zo vies. Is het een ziekte of is de verzorging gewoon wat minder?

Gr, Nanda.

Roelie Klop, 02-02-2017 17:29 #25
Mijn parkietje heeft een dikke bult op zijn buikje kan dat een gezwel zijn?

Gerda V. D. Hoeven, 09-05-2016 13:04 #24
Onze parkiet, ca.8 maanden oud is een lief handtam vogeltje en vliegt meestal vrij rond. Sinds enige tijd kan hij niet meer normaal vliegen. Loopt het liefst over de grond of zit op mijn voet. Hij vliegt soms een klein stukje van de grond af. Wij hebben gezien dat 2 veren volgens ons niet goed zitten en het lijkt dat hij daar ook steeds aan wilt knabbelen. Wij durven deze veren er niet uit te trekken, adviseerde ons iemand. Is er misschien iemand die weet wat wij moeten doen? Bij voorbaat hartelijk bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
mevr.Gerda v.d.Hoeven

Lisa, 24-01-2016 17:53 #23
Ik heb 2 parkietjes. Ongeveer 10 weken oud. Brownie het mannetje heeft ontlasting dat aan z'n achterwerk blijft hangen. Hij heeft een beetje een kaal kontje. Niet heel erg. Ik weet niet wat ik moet doen? Misschien kunnen jullie me advies geven.
met de ander gaat het goed.

Brenda, 12-09-2015 16:35 #22
Wij hebben 8 grasparkieten.
1 ervan is vermoedelijk ongeveer 9 gaat heel vaak alleen ergens zitten trillen.eet volop drinken doet hij ook goed, en en hij heeft normale ontlasting.
slaapt heel veel.wat kan dat betekenen?

Eveline, 24-11-2014 10:18 #21
Ik heb 2 grasparkieten, een mannetje en vrouwtje. Allebei hebben ze al een aantal jaren té dunne ontlasting. Ik heb het al eens laten onderzoeken door mijn dierenarts, maar zij weet niet wat de oorzaak kan zijn. Ze zitten in een grote kooi die ik goed schoon hou en ze hebben alles wat parkieten nodig hebben in de kooi zoals sepia, mineraalsteen en wat speeltjes, waar ze niet zoveel mee doen. Ook geef ik niet alleen het standaard parkietenvoer, maar meng het ook met een beetje onkruidzaad wat in de dierenwinkels te koop is. Als ik thuis ben, gaat de kooi open en kunnen ze vliegen. Momenteel vliegen ze niet veel omdat ze in de rui zijn.

Het vrouwtje heeft nu al een paar jaar een grote bult halverwege haar borst en buikje. Ik ben al een paar keer met haar naar een dierenarts geweest. De ene prikte erin en haalde wat vocht eruit om te zien of er troep inzat, een klein beetje, was niet veel. Ik weet niet goed meer wat ik meekreeg om haar te behandelen, maar het hielp niet. Ik gaf toen een tijdje brandnetelthee als drinken en na een tijdje was de bult zo goed als weg, om vervolgens een hele tijd later weer terug te komen. Mijn eigen dierenarts weet niet wat ze ermee aan moet. Inmiddels ben ik weer naar een andere dierenarts geweest, die had ook wat vocht uit de bult weggenomen en opgestuurd naar een laboratorium en dat heeft mij totaal, dus onderzoek, consult, anti-bioticakuur en speciale multivitaminen
€ 116,00 gekost. Het erge is dat de bult wel iets minder groot is, maar nou is ze al een hele poos erg kaal onder de vleugel naast de bult en bovenaan haar pootje. Ook zit ze regelmatig onrustig overal te bijten en op haar kopje te krabben. Onder haar vleugel heeft ze een erg geïrriteerde huid en regelmatig wondjes. Ben weer naar diezelfde dierenarts gegaan, weer een anti-bioticakuur gehad en dit kostte mij € 36,00. Eigenlijk kan ik dit geld niet missen omdat ik van een uitkering moet leven, maar het ergste is dat niets geholpen heeft. Tussen deze twee bezoeken in heb ik nog een anti-parasiet behandeling gekocht bij de dierenzaak vanwege haar onrustige gekrab en gebijt, maar ook dit heeft niets geholpen. Ze eet, drinkt en vliegt nog af en toe, maar ze heeft zichzelf regelmatig tot bloedens toe kapot gebeten onder die vleugel. HELP! wat kan ik nu nog doen.

Mieke, 12-10-2014 14:34 #20
Mn parkiet zit de laatste dagen zachtjes te piepen. Nu zag ik een gezwel onder zn veren zitten.
Normaal kan ik hem niet pakken maar dat liet hij wel toe.
Wat kan ik er aan doen? Hij is al best wel oud.

Gr. Mieke

Van Hove Jean-Pierre, 10-10-2014 07:24 #19
Hallo, Mijn grasparkiet heeft schurft op zijn bek. Wat kan ik daar aan doen? Dank U

Sema, 17-10-2013 19:31 #18
Hallo,
De ene vleugel van mijn grasparkiet trilt de hele tijd en ik maak me zorgen. Verder heeft hij geen symptomen dat aantonen dat hij ziek is. Wat moet ik doen?

Lisette, 06-10-2013 19:22 #17
Goedenavond,

Mijn grasparkiet is net 3 maanden oud. Bij de cloaca blijft vaak poep hangen en dat moet ik dan schoonmaken, ook heb ik een paar veertjes weggeknipt bij de cloaca. Als hij rustig zit, gaat zijn staartje ook wild op en neer. Nu heb ik gekeken en de cloaca knijpt vaak en snel samen. Weet u misschien wat het zou kunnen zijn? Hij is voor de rest helemaal gezond, eet goed, drinkt goed en heeft genoeg praatjes en energie.

Vriendelijke groet,
Lisette

R. van Boven, 31-05-2013 09:55 #16
Hallo, ik heb een vraag: Sinds gisteren zit 1 van mijn parkietjes te hijgen, en als ze zich ergens over opwindt komt er ook nog een piepend geluid bij. Ze is al best oud, hoewel ik niet precies weet hoe oud want ik heb haar bij een fokker gekocht als ouder vogeltje dat was teruggebracht. Ze is nooit helemaal goed geweest want ze heeft nooit kunnen vliegen (ze maakt alleen noodlandingen en scharrelt dan over de grond), haar staartje ziet er niet uit en haar karakter is altijd wat knorrig geweest. Ze gedraagt zich verder voor haar doen normaal, haar veertjes zitten glad, ze eet en drinkt gewoon, heeft geen snotneus en geen diarree. Alleen dat hijgen dus. Moet ik me zorgen maken?

Joke, 09-03-2013 13:45 #15
Mijn grasparkiet kwam altijd boven de stofzuiger uit od radio muziek ik hoor hem al geen week meer hij eet nog wel maar zit ingedoeken op een stok wat heeft hij?

gr.Joke

Marijke, 20-10-2012 12:46 #14
Onze parkiet, 4 jaar oud, heeft ineens een grote bult bij de anus en alle poepresten blijven daar hangen in de veren. hij is ook niet helemaal fit. wat kan het zijn en wat kunnne we doen…?

Debby, 15-05-2012 19:14 #13
In de reacties hieronder lees ik dat veel mensen vragen hebben mbt de gezondheid van hun parkietje.

Parkieten kunnen het heel lang verborgen houden wanneer ze ziek zijn, dus als het zover is dat het merkbaar is, is het verstandig om direct naar een vogelarts te gaan.

Ook is er veel informatie te vinden op verschillende forums - daar zijn mensen die veel van parkieten weten.

Succes!

Roohan, 03-01-2012 13:41 #12
Hoe weet je dat je parkiet gezond is?

Ina, 01-11-2011 23:42 #11
Onze parkiet is sinds vanavond ziek. Hij zit op de bodem van de kooi en lijkt wel of hij dood is. Ademt erg vlug. Wat kan dit zijn en is er iets aan te doen? Hij is pas 1,5 jaar oud.

Dynke, 18-09-2011 17:39 #10
Ons parkietje heeft 2 weken logeetjes gehad ivm vakantie in juli. Hij werd van zijn plekje gejaagd, dus weer apart gezet. Sinds die tijd ging hij niet meer op zijn stokjes zitten, alleen nog op de bodem. Wij dachten dat hij zichzelf dat had aangewend. Sinds vandaag zit hij alleen nog naar boven te kijken en rondjes te draaien. Als een mens die een hersenbloeding heeft gehad, lijkt zijn zenuwstelsel of hersenen flink van slag. Kan dit bacterieel zijn? Zou hij nog te redden zijn?

Wilco Schoonvelde, 24-08-2011 17:44 #9
Ik heb sinds ander halve week 2 jonge grasparkieten bij een winkel gekocht. Nu kom ik net bij de dierenarts vandaan nu blijken ze VEERLUIZEN te hebben. In hoeverre is dit ernstig?.
Ik heb maar 2 vogels en ze hebben het allebei niet te gelijk gekocht maar komen wel uit een hok bij de dierenzaak vandaan?

Eline, 05-08-2011 17:04 #8
Sinds twee dagen is mijn groene grasparkiet(man) flink in de rui!
hij zit als een bolletje en gedraagt zich anders als normaal hij is wat rustiger. Mijn andere grasparkiet(pop) is net zo fit als altijd en lekker druk in de weer dus die schijnt er geen last van te hebben. Mijn parkieten hebben een grote schone kooi, vers water, een goed gevarieerd dieet + eivoer, maagkiezel en een kalkknaagsteen tot hun beschikking. een medewerkster van een dierenspeciaalzaak vertelde mij dat dit bij de rui kan horen. ik ben er alleen niet zo gerust op!

Ave, 01-11-2010 02:14 #7
Het is nogal laat (heel laat) maar misschien heeft iemand anders er nog wat aan:

@Marloes, deze parkieten zijn niet alleen ziek, maar heel erg ziek. Diarree en lusteloosheid zijn ernstige symptomen en het
feit dat de een de ander heeft aangestoken kan duiden op een ernstig virus, al hoeft dit natuurlijk niet. Het verkleuren van de veren kan duiden op een tekort aan vitaminen en mineralen mogelijk veroorzaakt door de diarree. Het enige wat je kunt doen is zo snel mogelijk langs een vogeldierenarts.

@Kira: dit is moeilijk te zeggen zonder dat je het gezien hebt, hiermee moet in ieder geval even mee langs de dierenarts gegaan worden. Vooral omdat de pop nog zo jong is. Het kan schurftmijt zijn, maar ook een tumor op de geslachtsorganen. Soms vergroeit de neusdop gewoon zonder ernstige oorzaak, meestal bij popjes van 10 jaar of ouder.

@Amit: kan van alles zijn, zo snel mogelijk (nu) mee naar de dierenarts, meestal overleven de parkieten dit niet.

@Henriette: zwarte ontlasting komt doordat de parkiet niet gegeten heeft. Hierdoor gaan de darmen bloeden en dit ziet eruit als zwarte ontlasting. Er zijn verschillende oorzaken voor het niet eten en dit kan naar boven komen in het ontlastingsonderzoek. Parkieten komen aan parasieten van andere vogels.

@Rebec, absoluut ziek, meteen mee langs de vogeldierenarts.

@Anouk, de poot is waarschijnlijk gebroken en het vogeltje is er zo te horen heel erg ziek van, zo snel mogelijk langs de dierenarts.

Met een grasparkiet moet je langs een dierenarts die is gespecialiseerd in kromsnavels, deze kan je het beste helpen.
Gewone dierenartsen weten meestal te weinig van grasparkieten. Met een zieke parkiet langs de dierenwinkel gaan is geen goed idee, deze mensen hebben niet gestudeerd voor dierenarts en meestal hebben ze ook niet veel verstand van zieke parkieten. Je kunt niet van een leek (dus iedereen die geen dierenarts is) verwachten dat hij/zij je vogeltje beter kan maken.
Ga met een parkiet die op de bodem van de kooi zit nog dezelfde dag naar de dierenarts, deze parkieten zijn heel erg ziek!

Anouk, 05-11-2009 19:18 #6
Mijn parkiet is een week of 6, hij is gevallen op een poot en die is nu bij de aanhechting lijf poot opgezet en bloeduitstorting, de tene zijn koud en bungelt heen en weer, als ik voorzichtig in de tenen knijp reageerd hij niet of een beetje, is die poot nu uit de kom of gebroken, lijkt wel of de poot aan het afsterven is. Hij zit alleen nog maar op de grond, slaapt veel vermagerd, terwijl en genoeg voer op de grond ligt en zijn veren zijn opgezet.

Rebec, 26-10-2009 21:21 #5
Mijn parkiet slaapt veel vaker dan dat hij normaal deed. Hij zit bol op zijn stokje. Als mijn parkietje gaat eten moet hij vaak kokhalzen. Ik vraag me nu dus of hij dan ziek is? En of ik dus naar de dierenarts moet. Hoop dat iemand me kan helpen.

Henriette Twigt, 29-07-2009 14:44 #4
Vandaag naar de dierenarts geweest met onze grasparkiet. Aangezien de ontlasting heel donker is wordt de ontlasting opgestuurd voor controle, de dierenarts vermoed dat het om parasieten of vlug bloeden gaat. Hoe kan een grasparkiet aan parasieten komen en wat is de behandelmethode hiervoor. Als het om vlug bloeden gaat, wat is daar aan te doen?

Amit, 10-04-2009 13:35 #3
Mijn grasparkiet braakt en zit in een hoekje van de kooi. Ik was vandaag van plan om hem te verschonen, maar hij komt nogal aggresief over. Weet u meschien waaraan hij lijdt :-( :-( :-(?

Kira, 06-02-2009 16:32 #2
Heey, ik heb een blauwe grasparkiet, een vrouwtje. Ze is zo ongeveer 6 jaar oud en de heeft een beetje een vergroeide neus. Het is niet bobbelig ofzo maar het groeit omhoog. Ze heeft er geen last van maar ik wil wel graag weten of ze mischien iets heeft.

Marloes, 10-06-2007 14:06 #1
Ik heb een vraag over een parkiet. Wat voor parkiet het exact is is niet helemaal duidelijk maar hij is wel ziek. Ik vond de ziektes hierboven geschreven niet overeenkomen met zijn verschijnselen en als het mogelijk is zou ik graag wat meer informatie willen ontvangen. Ik heb tevens een valkparkiet en die is zo lusteloos hij eet en drinkt wel maar bijt en niest nat tevens is hij aan de diarree. Hij is aangestoken door die parkiet die ik vorige week heb gekregen en hij heeft rode ogen, niest nat, heeft kleine poepjes en zijn vleugel zijn zwart aan het kleuren net als zijn staartveren. Hij heeft antibiotica en een mijt parasietenkuur dit ivm een vergroeide neus. Ik heb voor de zekerheid van mijn valkparkiet hem dezelfde kuren gegeven omdat ik erg bang ben hem na nog geen 8 weken oud te zijn te verliezen. Zou u mij kunnen helpen? Ik zou u erg dankbaar zijn uiteraard heb ik beide vogels uit elkaars buurt gehaald.
Met vrienelijke groet, Marloes

Infoteur: Senna0
Gepubliceerd: 30-01-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 28
Schrijf mee!