InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Grasparkieten: enkele weetjes

Grasparkieten: enkele weetjes

Grasparkieten: enkele weetjes Grasparkieten komen oorspronkelijk uit Australië. Daar trekken ze luid en kwetterend in grote zwermen rond, op zoek naar voedsel. Het zijn vogels die graag in gezelschap zijn, dus als je beslist om een grasparkiet in huis te halen koop je er beter twee, dan zijn ze nooit alleen.

Grasparkieten zijn niet altijd groen

Oorspronkelijk waren grasparkieten enkel in het groen te krijgen, maar er wordt nu al zo’n honderdvijftig jaar mee gekweekt waardoor ze in vele kleuren verkrijgbaar zijn. Bij jonge vogeltjes is het verschil tussen mannetjes en popjes (vrouwtjes) moeilijk te zien. Maar eens ze volwassen zijn, na een maand of vier, zie je het wel gemakkelijk. Boven het bekje hebben de vogeltjes een washuid waar de neusgaten zitten. Bij de mannetjes kleurt die blauw, bij de popjes is die bruin. Grasparkieten zijn niet graag alleen waardoor het beter is dat je twee mannetjes, twee popjes of een koppeltje neemt.

Echte klimmers

Als je naar de poten van een grasparkiet kijkt zie je een duidelijk verschil met zangvogels. Die hebben drie teentjes vooraan en eentje achteraan. Bij grasparkieten is dat net zoals bij de papegaaien twee vooraan en twee achteraan. Omdat de grasparkiet familie is van de papegaai klimt hij heel erg graag. Neem dus zeker een kooi met horizontale spijlen. Een extra laddertje om toeren uit te halen mag er zeker bij en ook speelgoed zoals een belletje of een schommel tegen de verveling mag natuurlijk niet ontbreken. Koop nooit zitstokjes in plastiek maar in hout van verschillende diktes omdat dit beter is voor de pootjes.

Niet in de keuken zetten

Zorg ervoor dat de kooi van de grasparkiet groot genoeg is en leg op de bodem fijngemalen schelpjes of grit. Zet de kooi niet op een te warme of tochtige plaats en ook niet in de keuken want grasparkieten kunnen doodgaan aan de dampen die pannen met een antiaanbaklaag maken. Hou daar ook rekening mee indien je met de hele familie gaat racletten of gourmetten in de woonkamer. Sluit de kooi steeds goed af, want grasparkieten zijn erg nieuwsgierig en kampioenen in het ontsnappen.

Verzorging

Geef de kooi regelmatig een poetsbeurt. Je kunt een badje hangen of de grasparkiet een beetje benevelen met een plantenspuit want sommige grasparkieten vinden baden helemaal niet fijn. Er is speciaal grasparkietenvoedsel in de handel verkrijgbaar, maar je mag de vogel best wat extra’s toestoppen in de vorm van groenten of fruit. Geef echter nooit avocado, rabarber of chocolade, want die zijn giftig voor je parkiet. Hang ook een sepia of zeeschuim in de kooi omdat ze daar extra kalk uit halen en dat scherpt ook hun naveltje. Elke dag vers drinkwater is natuurlijk ook een must.

Langzaam temmen

Om je grasparkiet tam te maken moet je zeker zijn dat je een jonge vogel hebt, want een volwassen exemplaar temmen is onbegonnen werk. Laat het vogeltje de eerste dagen zoveel mogelijk met rust zodat het kan wennen aan de nieuwe omgeving. Tussentijd moet je er wel veel mee praten. Na enkele dagen mag je voorzichtig je hand in de kooi steken om de grasparkiet iets lekkers aan te geven. Doe dit eerst vlak bij het stokje zodat het vogeltje er bij kan. Indien je het voedsel elke dag een beetje verder houd, zal de grasparkiet wel verplicht zijn om op je hand te komen zitten, maar je moet wel veel geduld hebben.

Wie weet hoe de wilde grasparkiet in de vrije natuur leeft, zal zijn huisdier ook beter kunnen begrijpen.

© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De grasparkiet - De kooiDe grasparkiet - De kooiBelangrijk is een geschikte kooi voor je grasparkiet te hebben, en deze goed in te richten. Parkieten hebben veel afleid…
De grasparkiet - De aanschafDe grasparkiet - De aanschafOp het moment dat je een grasparkiet gaat kopen, zijn er een aantal dingen die je moet regelen. Dit zijn de kooi in orde…
De zieke GrasparkietDe zieke GrasparkietDe grasparkiet is familie van de papegaai en wordt veel gehouden als huisdier. Grasparkieten zijn makkelijk te verzorgen…
De grasparkiet - Het tam makenDe grasparkiet - Het tam makenHet leukste aan een parkiet is toch wel wanneer hij tam wordt en uit zichzelf naar je toe komt. Maar hoe doe je dat? Het…
De grasparkiet - Voor de aanschafEr zijn een aantal zaken die je voor je een grasparkiet aanschaft moet weten. Dit gaat onder andere over waar en hoe je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Grasparkieten: enkele weetjes"

Reacties

Gert, 28-03-2015 08:09 #8
Maar. Hoe moet je ze dan schoonmaken de parkieten?

Cheyenne Tamminga, 26-06-2012 19:56 #7
Leuke site moeten er nog meer van komen.

Wilco Schoonvelde, 13-08-2011 18:53 #6
Ik heb sinds kort 2 jonge gras parkieten. Eentje heeft de grote staart pen al die ander nog niet. Ze komen bij elkaar uit de kooi in de zaak alleen zijn een dag na elkaar gekocht. Nu is de wit/blauwe ( zonder grote staart pen) af en toe met de veren te schudden en houd ze dan iets van het lichaam af. Hoe kan ik er achter komen hoe oud een parkiet is als hij niet geringt is. De groene heeft meer kleuring op de veren en de grote staart pen al maar heeft geen Ring. Hoop dat iemand mij antwoord kan geven op de vragen.

Simba Xx, 27-07-2010 14:21 #5
Mijn grasparkiet zijn snavel is roze-blauw ze zegen dat het een jongen is maar is het nu een jong beestje of een oud beestje? Reactie infoteur, 28-07-2010
Beste Simba,
Als de neus roze-blauw is, dan is het nog een jong beestje. Wanneer de neus volledig blauw is, is het een volwassen mannetje. De neus van een vrouwtje (pop) is roze-bruin en later wordt deze volledig bruin.

Worm

Theo, 09-06-2010 11:39 #4
Geachte lezer,

Helaas heb ik nergens iets kunnen vinden over het verlies van 'n parkiet.
Even kort: vanmorgen 'n parkiet gewond gevonden en is in m'n hand doodgegaan, hiervoor nog even aan die andere laten zien, werd gelijk op z'n kop gepikt is dit normaal gedrag omdat deze bijna niet meer in leven was?

Wat is wijsheid? 'n nieuwe parkiet aanschaffen jong of oudere? en hoelang wachten eventueel?

Hopenlijk kunt u mij advies geven,

Vriendelijke groeten.

Esmee, 11-01-2010 20:24 #3
Waar zitten de oren van een grasparkiet? Ik heb zelf ook een grasparkiet 'Zazou' en ik zou het heel graag willen weten!

Verdy, 23-10-2008 23:50 #2
Waar zitten de oren van een parkiet? Reactie infoteur, 26-10-2008
@Verdy,
Een parkiet heeft aan beide kanten van de kop, twee blauwe plekjes en dat zijn de oren!
Groetjes worm

A. Kors, 24-08-2008 09:32 #1
Wij hebben dwergkwarteltjes. ze leggen elke dag wel een eitje in een hoek net als kippen. Wat moeten wij met die eitjes, weggooien? Reactie infoteur, 25-08-2008
@ A.kors
In dezelfde hoek of in verschillende hoeken? Ik zou de eitjes laten liggen. Als ze willen broeden zullen ze dit wel doen.
Vriendelijke groet,
Worm

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 8
Schrijf mee!