InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Nomorhamphus liemi liemi

De Nomorhamphus liemi liemi

De nomorhamphus liemi liemi behoort tot de familie van de halfsnavelbekjes (Hemirhamphidae), het is één van de bekendere halfsnavelbekjes.

Nomorhamphus liemi liemi

  • Herkomst: Indonesië, Celebes
  • Lengte: 7-10 centimeter
  • Geslachtsherkenning: mannetje is kleiner, heeft meer kleur en een grotere uitstulping aan de onderlip

Huisvesting

De nomorhamphus liemi liemi kan gehouden worden in een aquarium vanaf 80 centimeter (112 liter). Hij heeft behoorlijk veel zwemruimte nodig, net onder het wateroppervlak. Omdat dit visje graag springt, is een dekruit geen overbodige luxe. Hij stelt een stevige stroming en veel beplanting op prijs. Deze vis houdt zich alleen in de bovenste waterlaag op.

Sociaal

Deze vis een vreedzaam diertje, hij kan probleemloos met alle andere vissen gehouden worden. Let er wel op dat de andere vissen niet te klein zijn, aangezien ze dan kans lopen opgegeten te worden. Onderling kunnen mannetjes agressief tegen elkaar zijn. Het is het beste één mannetje met meerdere vrouwtjes te houden.

Watersamenstelling

De nomorhamphus liemi liemi stelt niet veel eisen aan het water, maar een temperatuur van 23-26 graden stelt hij wel op prijs. Een pH waarde tussen 6 en 7,5 met een hardheid tussen 5 en 12 is ideaal.

Voedsel

De nomorhamphus liemi liemi eet droogvoer, maar in de vrije natuur zal hij slechts insecten en hun larven eten, die op het wateroppervlak zijn gevallen. Om deze vissen gezond te houden, is het dus belangrijk ze regelmatig insecten te voeren.

Kweken

Het is niet zo makkelijk met deze vissen te kweken. Het vrouwtje draagt acht weken lang haar eieren, die zich dus in haar lijf ontwikkelen. Als ze de jongen krijgt, hebben die meteen al een lengte van ongeveer twee centimeter. De worpen van deze vis zijn niet groot, er zullen maximaal zo'n 15 jongen geboren worden. Na de geboorte kan men beter de ouderdieren uit de bak verwijderen, omdat ze ze anders op zullen eten. Omdat de jongen al meteen zo groot zijn, kunnen ze onmiddellijk meteen fijn droogvoer eten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De Nomorhamphus liemi liemi"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!