De kogelvis, een echte slakkeneter

De Latijnse naam van de kogelvis is Tetraodon biocellatus. Hij dankt zijn naam aan zijn grappige, rode vorm. Het is een leuk diertje om te zien, maar helaas is het geen visje wat heel makkelijk in ieder aquarium past.
  • Herkomst: Maleisië, Indonesië, Thailand, Sumatra en Borneo
  • Geslachtsherkenning: is niet zo makkelijk, het vrouwtje is vaak wat groter en ronder
  • Lengte: 6-8 centimeter
  • Temperatuur: 22-26 graden

Huisvesting

De kogelvis is geen drukke zwemmer, hij zwemt op een grappige, aparte manier heen en weer. Hij heeft niet zo'n groot aquarium nodig, vanaf 80 centimeter (112 liter) is voldoende. Zorg voor genoeg beplanting, aangezien hij daar voornamelijk zijn voedsel zoekt en het gebruikt als verstopplek. Als bodembedekking kan het beste zand gebruikt worden. Hij zwemt voornamelijk in het midden en onder in het aquarium.

Sociaal

De kogelvis is een visje, dat het beste zonder soortgenoten gehouden kan worden. Op jonge leeftijd gaat het nog, wel, maar naarmate hij ouder wordt, zal hij steeds agressiever worden.

Watersamenstelling

De kogelvis stelt niet veel eisen aan het water, bij een pH waarde tussen 7 en 9 en een hardheid tussen 15 en 30 gedijt hij prima. Dit visje komt in de vrije natuur voor in brak water, ze kunnen erg veel hebben.

Voedsel

De kogelvis is een echte slakkeneter. Hij zal ook best eten van levend voer en vlokvoer, maar zijn sterke voorkeur gaat uit naar slakken. Wanneer die dan ook niet meer voldoende aanwezig zijn in het aquarium, zal hij in de meeste gevallen gaan knabbelen aan de andere aanwezige vissen. Een kogelvis heeft enorm sterke kaken (hij bijt de slakkenhuisjes ermee kapot), dus hij kan echt schade aanrichten aan vissen. Zorg daarom voor voldoende slakken door ze te kopen of te kweken.

Kweken

Kweken in gevangenschap is tot op heden nog bijna niet gelukt, ze worden in het wild gevangen. Heel af en toe wordt er melding gemaakt van een geslaagde kweek, maar dat komt echt weinig voor. We weten wel dat het mannetje voor de eitjes zorgt, die overigens giftig zijn voor andere vissen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Tropische vissen encyclopedie, ISBN: 9036610761, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "De kogelvis, een echte slakkeneter"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!