Gnathonemus petersii - Olifantsvis

Gnathonemus petersii - Olifantsvis De olifantsvis is een wel heel opmerkelijke aquariumbewoner. Met zijn slurfachtige snuit doet hij zijn naam eer aan. Deze vissen zijn niet geschikt voor beginners, ze hebben een zeer groot aquarium nodig en stellen wel wat eisen aan de waterwaardes en de voeding.
  • Wetenschappelijke naam: Gnathonemus petersii
  • Nederlandse naam: Olifantsvis
  • Familie: Mormyridae (tapirvissen)
  • Herkomst: Afrika. Met name in Kameroen, Nigeria en Zaïre.

Lengte

Tot ongeveer 23 centimeter.

Geslachtsonderscheid

De vrouwtjes hebben een rechte aarsvin, de mannetjes hebben er een inkeping in.

Aquarium voor olifantsvissen

Deze grote vis heeft een ruim aquarium nodig, van minimaal 1.80 meter lang. De bodem moet zacht zijn, want olifantsvissen woelen in de bodem. Zorg dus voor een bodem van zand of grind. Het is ook belangrijk dat het licht gedempt wordt, bijvoorbeeld door drijfplanten. Omdat de olifantsvis in de bodem woelt, zullen de planten goed verankerd moeten worden.

Karakter

Ondanks dat de olifantsvis een territorium afbakent, is hij redelijk vreedzaam. In zijn territorium mogen geen andere vissen komen, maar verder laat hij andere vissen links liggen. Je kunt deze vissen het best solitair houden, omdat ze onderling wel agressief kunnen zijn. Olifantsvissen houden zich voornamelijk in de onderste waterlaag op. Houd hem het liefst met rustige medebewoners. De olifantsvis wordt pas tegen de schemering actief.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 24-28
  • Ph: 7 7,5
  • Gh: 5 - 8

Voeding

Deze vis eet voornamelijk voedsel uit de bodem. Tubifex is daarom goed voedsel voor de olifantsvis. Daarnaast lusten ze ook ander levend voedsel, droogvoer, diepvriesvoer en geblancheerde sla.

Olifantsvissen kweken

Gnathonemus petersii kweken is vrijwel onmogelijk in het aquarium, er is nog erg weinig over bekend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bjoertvedt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Gnathonemus petersii - Olifantsvis"

Reactie

Beckwe, 21-01-2008 10:55 #1
Zeer interresant artikel, veel over te leren.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!