InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De kardinaaltetra

De kardinaaltetra

De Latijnse naam van de kardinaaltetra is Paracheirodon axelrodi en hij behoort tot de familie van de karperzalmen (Characidae).

Kardinaaltetra

  • Herkomst: Amazonegebied, Venezuela, Brazilië, Colombia
    Bron: Leino88, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Leino88, Flickr (CC BY-2.0)
  • Lengte: 5 centimeter
  • Leeftijd: 10 jaar
  • Geslachtsherkenning: vrouwtjes dikker dan mannetjes

Huisvesting

De kardinaaltetra kan al in een kleiner aquarium gehouden worden, vanaf 60 centimeter, maar het zijn wel vissen die graag en veel zwemmen. Als je een grote groep houdt, is het beter ze in een groter aquarium te plaatsen. Ze houden niet van felle verlichting en met een donkere bodembedekking komt hun kleur het beste uit. Een beetje stroming wordt op prijs gesteld. Ze houden zich voornamelijk op in de middelste waterlaag.

Sociaal

Dit is een zeer vreedzaam en vriendelijk visje. Hij is enorm verdraagzaam tegen alle andere vissen, ook tegen soortgenoten. De actieve vis is een scholenvis, dus hij moet in een groep gehouden worden en met deze vissen is een grote groep beter. Ze zullen zich dan niet alleen prettiger voelen, het effect is ook prachtig om te zien.

Watersamenstelling

De kardinaaltetra heeft een watertemperatuur nodig van 24-28 graden Celsius. Hij kan in diverse waterwaardes gehouden worden, maar hij houdt het verreweg het langst vol met een pH waarde tussen 5 en 6,5, met een hardheid <5.

Voedsel

Dit is een makkelijke eter, hij eet probleemloos droogvoer. Let er wel op dat het fijn gemaakt wordt, te grote stukken voer eten ze niet. Artemia, tubifex en muggenlarven zijn ook uitstekend om te voeren.

Kweken

Het is niet zo makkelijk om met de kardinaaltetra te kweken, het meeste wat verkocht wordt, is nog wildvang. Als men toch wil proberen te kweken, is een kweekbak nodig, die goed ontsmet is, aangezien de vissen erg gevoelig zijn. Als er eieren afgezet worden, wat bij voorkeur in Javamos gebeurt, moeten de ouders uitgevangen worden of er moet gebruik zijn gemaakt van een legrooster. Als dit niet het geval is, zullen ze hun eigen eieren opeten. Als de eieren uitkomen, kunnen de jongen worden grootgebracht met zeer fijn stofvoer en artemia. Na drie maanden zijn ze dan geslachtsrijp. Denk er wel om dat de jongen behoorlijk gevoelig zijn voor ziektes.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.
  • Afbeelding bron 1: Leino88, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De kardinaaltetra"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!