InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Peckoltia vittata of L015

Peckoltia vittata of L015

Deze meerval is zeer mooi getekend, ondanks dat is het geen dure vis. Voor ongeveer 10 euro kun je er al een kopen. Mocht je op zoek zijn naar een L-nummer, dan is deze zeker aan te raden. Een mooie Peckoltia die makkelijk te houden is. Wetenschappelijke naam:
Peckoltia vittata of L017 (meer L-nummers)

Nederlandse naam:

Familie:
Loricariidae (harnasmeervallen)

Herkomst:

Amazonegebied, Brazilie

Lengte

Tot ongeveer 15 centimeter, meestal blijven ze iets kleiner, 10-12 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Onbekend.

Huisvesting

Deze meerval heeft een aquarium nodig van minimaal 1 meter breed. Het is belangrijk dat er veel schuilplaatsen aanwezig zijn, in de vorm van kienhout en een dichte beplanting. Ze houden erg van stroming in het water. Een stuk kienhout in het aquarium is noodzakelijk omdat de vissen hier overheen schrapen, op deze manier nemen ze voedingsstoffen op.

Karakter

Zeer vreedzame meerval die zijn eigen gangetje gaat. Net als bij andere meervallen wordt de L015 pas tegen de schemering actief. Je kunt de Peckolta vittata zowel solitair als in een groepje houden. Zorg er wel altijd voor dat er genoeg ruimte is om een territorium af te bakenen. Is dit niet het geval, dan kunnen ze soms agressief worden.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 23-25
  • Ph: 6,5 - 7,5
  • Gh: 4 - 8

Zorg voor een sterke filter, de L015 produceert namelijk veel afvalstoffen.

Voeding

Deze meerval eet uitsluitend plantaardig voedsel. Een bealgd aquarium is daarom een must, zijn er geen algen meer dan zal er bijgevoerd moeten worden. Geschikt voedsel zijn algentabletten, en geblancheerde slablaadjes. Daarnaast zijn het ook uitstekende opruimers, visvoer dat niet wordt opgegeten door andere vissen, wordt ook gegeten.

Aangezien deze vis pas tegen de schemering actief wordt, is het verstandig om tegen die tijd te voeren.

Kweek

Dit is nog niet gelukt in aquaria.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Peckoltia vittata of L015"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!