InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De ornatus, een fijn beginnersvisje

De ornatus, een fijn beginnersvisje

De Latijnse naam van de ornatus is Hyphessobrycon bentosi bentosi en hij behoort tot de familie van de karperzalmen (Characidae).

Ornatus

  • Herkomst: Brazilië en Guyana
  • Lengte: 4,5 centimeter
  • Leeftijd: 9 jaar
  • Geslachtsherkenning: de man is kleiner en zijn rugvin heeft de vormen van een sikkel, terwijl die bij het vrouwtje rond is

Huisvesting

De ornatus kan gehouden worden in een aquarium vanaf 60 centimeter (54-63 liter). Bij een donkere bodembedekking en genoeg beplanting komt zijn kleur het beste uit. Deze vis heeft het liefst weinig stroming. Hij lijkt sterk op de roze tetra, waar hij dan ook nog wel eens mee verward wordt.

Sociaal

De ornatus is een scholenvis. Hij moet in een groep van minimaal vijf exemplaren gehouden worden, meer is nog beter. Het is een rustig en vreedzaam visje, dat soortgenoten en andere vissen met rust laat. Hij heeft ook rustige medebewoners om zich heen nodig. Als anderen te druk of agressief zijn, zal hij schuw worden en zich veel verschuilen, wardoor we hem weinig meer zullen zien.

Watersamenstelling

Doordat dit visje weinig eisen stelt aan het water en hij behoorlijk taai is, is het een ideale beginnersvis. Hij heeft graag een temperatuur van 23-27 graden en een pH waarde van 5,5-7,5 met een hardheid tussen 5 en 15 is ideaal.

Voedsel

De ornatus eet probleemloos droogvoer, maar vindt het prettig zo nu en dan wat levend voer te krijgen.

Kweken

De ornatus zal zich niet of nooit voortplanten in een gezelschapsaquarium. Wanneer dat bij toeval al eens gebeurt, zullen de eieren snel opgegeten zijn door andere vissen. Een kweekpaartje moet dus samen in een kweekbak geplaatst worden met voldoende fijnbladig groen. Het water moet zacht (5-9) zijn en een pH waarde van 6,5 hebben. Deze vissen zijn vrijleggers, wat betekent dat ze willekeurig hun eieren laten vallen. Na het leggen moeten de ouderdieren worden uitgevangen, omdat ze anders de eieren op zullen eten. De jongen kunnen worden grootgebracht met stofvoer.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De ornatus, een fijn beginnersvisje"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 20-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!