InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Hyphessobrycon pulchripinnis - Citroentetra

Hyphessobrycon pulchripinnis - Citroentetra

De Citroentetra is typisch zo'n vis die je meteen voorbijloopt in de aquariumwinkel. In de winkel zien ze er namelijk niet zo spectaculair uit. In een goed ingericht aquarium zijn ze echter een schitterende aanwinst. De Citroentetra is geschikt voor beginners, al kan hij niet zo goed tegen hard water. Wetenschappelijke Naam
Hyphessobrycon pulchripinnis

Nederlandse Naam

Citroentetra

Familie

Characidae (karperzalmen)

Herkomst

Amazonegebied

Lengte

Tot ongeveer 5 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Vrij lastig te zien. De vrouwtjes zijn meestal wat groter dan de mannetjes. Bij de mannetjes is de zwarte rand langs de aarsvin wat intenser van kleur en vaak is deze rand ook wat breder dan bij de vrouwtjes.

Huisvesting

Deze kleine vis heeft geen groot aquarium nodig, 60 centimeter lengte is voldoende. Deze vissen houden veel van zwemmen, zorg daarom voor voldoende open zwemruimte. Een flinke randbeplanting en een donkere bodem worden op prijs gesteld. Door een donkere bodem en het gebruik van drijfplanten ziet de Citroentetra er veel mooier uit. Wat kienhout als schaduwplaats wordt ook op prijs gesteld.

Karakter

Zeer vreedzame vis die in een school gehouden moet worden. Houdt ze met minimaal 5 stuks, maar een grotere school is veel beter voor de vissen. Houdt ze nooit met agressieve vissen. Citroentetra’s hebben een voorkeur voor de middelste waterlaag.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-26
  • Ph: 6-6,5
  • GH: 4-8

Door het gebruik van zacht water worden Citroentetra’s mooier van kleur. Ververs regelmatig wat water. Het is aan te raden om te filteren over turf.

Voeding

De Citroentetra stelt zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer op prijs. Ze hebben wel een voorkeur voor levend voer.

Kweek

De kweek is vrij lastig. Zorg voor een kweekbak met veel fijnbladige planten, drijfplanten en zacht water (4-8GH) Verwijder de ouders na het afzetten van de eitjes, want ze zullen deze opeten. Na vijf dagen gaan de jongen vrijzwemmen en kun je gaan voeren met stofvoer.

Er gaan verschillende verhalen over de kweek, sommige aquarianen gaat het zeer makkelijk af, bij anderen lukt het, onder dezelfde omstandigheden, nooit. Ook een beetje een kwestie van mazzel dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hyphessobrycon pulchripinnis - Citroentetra"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!