InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De bloedvlektetra of bloedvlekzalm

De bloedvlektetra of bloedvlekzalm

De Latijjnse naam van de bloedvlektetra is Hyphessobrycon erythrostigma en hij behoort tot de familie van de kaperzalmen (Characidae).

Bloedvlektetra

  • Herkomst: Peru, Colombia, Guyana, Amazonegebied
  • Lengte: 6 centimeter
  • Leeftijd: 6,5 jaar
  • Geslachtsherkenning: de man heeft een grotere rugvin dan de vrouw

Huisvesting

De bloedvlektetra is niet zo'n kleine vis, het is de grootste van de tetrasoorten, en daarom heeft hij een aquarium van minimaal 80 centimeter (112 liter) nodig. Het moet voorzien zijn van voldoende beplanting en met een donkere bodembedekking zullen de kleuren het beste uitkomen. Hij bevindt zich voornamelijk in de middelste waterlaag, waar hij dan ook voldoende vrije zwemruimte nodig heeft.

Sociaal

Deze vis een zeer vreedzaam diertje, naar soortgenoten en naar andere vissen toe. Het is een scholenvis, die in een grotere groep gehouden moet worden, van minimaal tien exemplaren. Wanneer we dit niet doen, kan hij wegkwijnen of zelfs agressief worden. Hij moet niet samen met al te drukke of agressieve vissen gehouden worden.

Watersamenstelling

De bloedvlektetra voelt zich het best in een temperatuur van 23-27 graden. Een pH waarde tussen 5,5 en 7 en een hardheid <10 is ideaal. Filteren over turf geniet de voorkeur.

Voedsel

Deze vis eet eigenlijk alles, droog, groen- en levend voer. Hij stelt bijvoorbeeld larven van insecten erg op prijs. Denk er om dat hij genoeg te eten krijgt, anders zou hij zich wel eens kunnen richten op andere kleine vissen, zoals guppen.

Kweken

Het kweken met de bloedvlektetra is moeilijk, er is ook nog weinig over bekend. Wat we wel weten, is dat het een vrijlegger is, wat wil zeggen dat hij geen nest bouwt maar gewoon de eieren tussen de planten legt. Bij het kweken is zeer zacht water en een goed passend kweekpaar nodig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De bloedvlektetra of bloedvlekzalm"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 21-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!