InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Hyphessobrycon herbertaxelrodi - Zwarte Neon

Hyphessobrycon herbertaxelrodi - Zwarte Neon

Als de Zwarte Neon in een flinke school wordt gehouden, is het resultaat zeer spectaculair, net als bij andere neon-soorten. Deze Neon is zeer geschikt voor het gezelschapsaquarium. Omdat hij geen hoge eisen stelt, is het een geschikte beginnersvis. De gevorderde aquariaan zal ook plezier beleven aan de kweek van deze mooie Zwarte Neon. Wetenschappelijke naam:
Hyphessobrycon herbertaxelrodi

Nederlandse naam:

Zwarte Neon

Familie:

Characidae (karperzalmen)

Herkomst:

Brazilië en Paraguay

Lengte

Tot ongeveer 4 centimeter.

Geslachtsonderscheid

De vrouwtjes zijn wat groter en dikker dan de mannetjes.

Huisvesting

Dit kleine visje doet het prima in een aquarium van 60cm lang. Zorg ervoor dat er voldoende open zwemruimte is in de middelste waterlaag. Randbeplanting wordt op prijs gesteld. Een donkere bodem en gebruik van drijfplanten doen de kleuren van deze vis mooier uitkomen.

Karakter

Zeer vreedzaam en wat schuw visje. De Zwarte Neon is een echte scholenvis en moet daarom met minimaal 6 exemplaren worden gehouden. In een grotere school voelen ze zich beter op hun gemak. Zwarte Neons zijn vrij actief en hebben een voorkeur voor de middelste waterlaag. Ze zijn uitstekend geschikt voor het gezelschapsaquarium.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 23-26
  • Ph: 6 6,5
  • Gh: 4-8

Het is aan te raden om over turf te filteren.

Voeding

De Zwarte Neon is een makkelijke eter en eet zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer.

Kweek

De kweek is lastig. Richt een kweekbak in met veel fijnbladige planten en zorg dat het water zeer zacht is (maximaal 4 GH) en zuur (Ph 5,5-6) De vissen moeten vooraf goed gevoerd worden met veel levend voer, voornamelijk zwarte muggenlarven. Breng meerdere paartjes van de vissen over naar de kweekbak. Na het afzetten moeten de vissen verwijderd worden, want ze eten de eitjes op. Na ongeveer 3 dagen komen de eitjes uit. De jongen kun je opkweken met stofvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hyphessobrycon herbertaxelrodi - Zwarte Neon"

Reactie

Desie, 22-08-2011 14:06 #1
Hoelang zijn neons visjes zwanger? Kunnen ze ook schijn zwanger zijn? Ik heb nu meerderen neons visjes maar volgens mij zijn er twee zwanger maar ik weet niet zeker of ik het goed heb gezien of de anderen ook zwanger is. Met anderen woorden ik weet niet hoe je kan zien dat er een visje zwangr is. Wie zou mij het kunnen vertellen?

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!