InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De zwarte neon tetra

De zwarte neon tetra

De Latjinse naam van de zwarte neon tetra is Hyphessobrycon herbertaxelrodi en behoort tot de familie van de karperzalmen (Characidae).

Zwarte neon tetra

  • Herkomst: Brazilië, Amazonegebied
  • Lengte: 4 centimeter
  • Leeftijd: 9 jaar
  • Geslachtsherkenning: vrouwtje is groter en voller dan de man
  • Uiterlijk: donkergroene/zwarte kleur, met heldere witte streep over de lengte van het lichaam

Huisvesting

De zwarte neon tetra kan al gehouden worden in aquaria vanaf 60 centimeter (54-63 liter). Hij houdt niet van te fel licht, dus voldoende beplanting en drijfgroen is nodig. Hij heeft niet veel ruimte nodig, maar mag wel graag zwemmen, dus let er op dat hij die mogelijkheid ook krijgt. Hij houdt zich voornamelijk in de middelste waterlaag op.

Sociaal

De zwarte neon tetra is een zeer vreedzaam en zachtaardig visje. Hier moet op gelet worden met het bepalen van medebewoners, want hij kan niet op tegen sterkere, agressieve vissen. Het kan zelfs zijn dat ze opgegeten worden door te grote vissen. De zwarte neon is een scholenvis, die graag in een grotere school gehouden wordt, vanaf minimaal tien exemplaren. Het is een actief diertje.

Watersamenstelling

Deze vis voelt zich het beste in een temperatuur van 23 tot 26 graden. Een pH waarde tussen 5,5 en 7 met een hardheid <15 is ideaal.

Voedsel

De zwarte neon is een probleemloze eter. Hij eet droog en levend voer. Hij vindt vooral muggenlarven, fruitvliegjes en artemia erg lekker.

Kweken

Deze vis kweekt alleen in schoolverband. Het is dus het beste om meerdere paartjes samen in een kweekbak te plaatsen. Ze hebben dan heel zacht (0-4) water nodig met een pH waarde van 5,5-6. Zwarte neons zijn vrijleggers, na het afzetten moeten de ouderdieren uitgevangen worden, omdat anders de eieren meteen worden opgegeten. De jongen die uit de eitjes komen, moeten de eerste 5 dagen gevoerd worden met microwormen of pantoffeldiertjes, daarna mogen ze artemia hebben. Als de jonge visjes goed gevoerd worden, zullen ze vrij snel groeien en na 6-7 weken hebben ze dan hun normale lengte al bereikt. Wel zijn ze laat geslachtsrijp, dit gebeurt pas rond de 10-12 maanden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De zwarte neon tetra"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 20-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!