InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De keizertetra, makkelijk beginnersvisje

De keizertetra, makkelijk beginnersvisje

De Latijnse naam van de keizertetra is Nematobrycon palmeri en hij behoort tot de familie van de karperzalmen (Characidae). Het is geen moeilijk te houden vis, dus ideaal voor beginners.
  • Herkomst: Afrika, Colombia, Tanganjikameer
  • Lengte: 5 centimeter
  • Leeftijd: 9 jaar
  • Geslachtsherkenning: de man is groter, zijn rug- en aarsvin is langer en hij heeft meer kleur rondom de ogen

Huisvesting

De keizertetra kan gehouden worden in een aquarium vanaf 80 centimeter (112 liter). Hij wil graag kunnen schuilen, dus heeft hij voldoende platen nodig. Verder houdt hij niet van te veel licht, hij prefereert schaduwen, met een donkere bodembedekking. Op deze manier zal ook zijn kleur het beste tot zijn recht komen.

Uiterlijk

De keizertetra heeft een blauwe glans over zijn lichaam. Zijn ogen zijn blauwgroen en de vinnen kunnen gelig van kleur zijn. Vanaf de kieuwen tot de staart loopt een brede zwarte streep en zijn rug en buik zijn wittig van kleur.

Sociaal

Dit visje is een vreedzaam diertje. Het is een scholenvis, hij moet gehouden worden in een groepje van minimaal zeven exemplaren. Hij houdt niet van drukte, dus is het belangrijk hem te plaatsen bij rustige andere vissen.

Watersamenstelling

Omdat dit visje weinig eisen aan het water stelt, is het een fijn beginnersvisje. Een temperatuur van 24-27 graden vindt hij echter wel prettig en een pH waarde tussen 5 en 7,5 met een hardheid <15 is ideaal.

Voedsel

De keizertetra eet zowel droog als levend voer, al heeft hij een voorkeur voor muggenlarven en kleine insecten.

Kweek

Voor de kweek moet een paartje overgebracht worden in een kweekbak. Het water moet een temperatuur van 28 graden hebben, zodat het vrouwtje haar eieren zal gaan leggen. Dit kan wel een paar uur duren. Het is van belang hierop te letten, of een afzetrooster te gebruiken, want deze vissen zijn echte eierrovers en hebben de gelegde eitjes in een mum van tijd opgegeten. Na 1-2 dagen worden de jongen geboren. De eerste tijd moeten ze stofvoer krijgen, daarna kunnen we overstappen op artemia. Deze vissen krijgen overigens geen grote nesten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De keizertetra, makkelijk beginnersvisje"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 21-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!