InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De olifantsvis, een apart dier

De olifantsvis, een apart dier

De Latijnse naam voor de olifantsvis is Gnathonemus petersii en hij behoort tot de familie van de tapirvissen (Mormyridae). Het is een vis, die best moeilijk gezond te houden is en daarom ook niet echt geschikt voor beginners.
  • Herkomst: Afrika (Kameroen, Nigeria)
  • Lengte: 18 centimeter
  • Geslachtsherkenning: de man heeft een inkeping in de aarsvin, bij vrouwen is de aarsvin recht.

Huisvesting

Deze vis heeft veel ruimte nodig, hij hoort in een aquarium van minimaal 2 meter thuis. Hij houdt niet van fel licht, dus veel drijfgroen is aan te raden. Verder stelt hij verstopplekken in de vorm van hout, stenen en dichte beplanting op prijs, evenals een zachte ondergrond, zonder scherpe uitsteeksels, omdat hij graag door de bodem wroet. Deze vis houdt zich voornamelijk in de onderste waterlaag op.

Sociaal

De olifantsvis is vreedzaam naar andere aquariumbewoners (mits ze hem niet teveel lastig vallen), maar verdraagt geen soortgenoten om zich heen. Hij moet dus solitair gehouden worden, ook omdat hij erg territoriaal is. Het is een vis die 's avonds en 's nachts actief wordt, overdag zullen ze zich niet zoveel laten zien.

Watersamenstelling

De olifantsvis is best moeilijk in goede gezondheid te houden, maar met het juiste water komt u een heel eind. Hij heeft warmte nodig, dus een temperatuur van 24-28 graden is nodig. Als het water kouder is, zal hij snel ziek worden. Een pH waarde van 7-7,5 en een hardheid van 5-8 is prima. Zet het aquarium op een rustige plek, ververs het water niet vaak (daar kunnen ze slecht tegen) en hou hem niet samen met teveel andere vissen, daar dan zijn rust teveel vestoord wordt.

Voedsel

De olifantvis eet praktisch alleen voer van en uit de bodem. Omdat het dier pas 's avonds actief wordt, is het dan ook verstandig dan te gaan voeren, omdat anders alles al op zijn gegeten door andere vissen. Hij stelt prijs op levend voer als tubifex en rode muggenlarven, maar vlokvoer neemt hij ook wel op. Als traktatie kan men zo nu en dan een geblancheerd slablaadje geven.

Kweken

Over het kweken met deze vissen is helaas nog niets bekend.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De olifantsvis, een apart dier"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 14-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!