InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Nyassacichlide

De Nyassacichlide

De Latijnse naam van de Nyassacichlide is Melanochromis auratus en hij behoort tot de chichliden. Het is een interessante, maar onvriendelijke vis.
  • Herkomst: Malawizee, Njassazee in Afrika
  • Lengte: 11 centimter
  • Leeftijd: 7 jaar
  • Geslachtsherkenning: vrouwtje is groter dan mannetje, man is zwart met twee gele strepen, vrouw is geel met 2 zwarte strepen

Huisvesting

De Nyassacichlide kan goed in een aquarium vanaf 100 centimeter (200 liter). Het aquarium kan normaal beplant worden, omdat deze vis, in tegenstelling tot veel andere cichliden, de planten niet kapot woelt. Hij houdt van stromend water en bevindt zich vooral in de middelste en onderste waterlaag.

Sociaal

De Nyassacichlide is een zeer onverdraagzame vis, tegen eigen, maar ook naar andere soorten. Als ze als jonge dieren al bij elkaar gehouden worden, kan het beter lukken, maar over het algemeen is het het beste één man met meerdere vrouwen te houden. Het is een territoriumvis, dus als er toch andere vissoorten bij gehouden worden, moet het aquarium groot genoeg zijn en voorzien van voldoende verstopplekken.

Watersamenstelling

Het water moet een temperatuur hebben tussen 22-25 graden. Deze vis stelt niet echt bijzondere eisen, maar een pH waarde van 8,3 en een hardheid van 4,5 is ideaal.

Voedsel

De Nyassacichlide kan gevoerd worden met droog en levend voer en cichlidensticks. Het is één van de weinige vissen die blauwalgen eet.

Kweken

Als me met deze vissen wil kweken, moet de watertemperatuur 1 á 2 graden verhoogd worden. Ze hoeven niet in een aparte kweekbak, maar als er eieren/jongen zijn, zullen ze nog agressiever zijn naar de andere bewoners. Deze vis is overigens een muibroeder. Het vrouwtje houdt de eieren ongeveer drie weken lang in haar bek, waarna ze uitkomen. Van deze vis zijn geen verdere kweekvormen bekend.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissenaquarium, ISBN: 9036610761, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "De Nyassacichlide"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!