InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Het dwarsbandsnoekje

Het dwarsbandsnoekje

De Latijse naam van het dwarsbandsnoekje is Epiplatys dageti en hij behoort tot de familie van de eierleggende tandkarpers (Cyprinodontae).
  • Herkomst: West-Afrika
  • Lengte: 7 centimeter
  • Leeftijd: 5 jaar
  • Geslachtsherkenning: de man is kleiner, heeft meer kleur en een prachtig rode keel

Huisvesting

Het dwarsbandsnoekje kan al gehouden worden in een kleiner aquarium, vanaf 80 centimeter (112 liter), als hij maar voldoende zwemruimte heeft. Ook moeten er genoeg planten op een donkere ondergrond geplaatst zijn, zodat hij (en andere vissen) voldoende schuilmogelijkheden heeft. Deze vis leeft voornamelijk in de bovenste waterlaag.

Sociaal

Het dwarsbandsnoekje is een rustig en vreedzaam diertje, zolang hij wat jonger is. Naarmate ze ouder worden, kunnen ze behoorlijk agressief zijn tegen andere aquariumbewoners, ze kunnen dan ook niet echt meer bij te kleine vissen geplaatst worden. Het is het beste om één mannetje met meerdere vrouwen te houden.

Watersamenstelling

De temperatuur van het water moet voor deze vis rond de 21-25 graden zijn. Niet al te hard, wat zuur water (<15) en een pH waarde van 6-7,5 is ideaal.

Voedsel

Hert dwarsbandsnoekje doet het prima op droogvoer, maar waardeert het zeer als hij zo nu en wat levend voer krijgt, zoals bijvoorbeeld muggenlarven, artemia en kleine insecten.

Kweken

Voor het kweken moet de temperatuur naar 25 graden gebracht worden. Het water moet een hardheid van 12 hebben, een pH waarde van 7 en het moet iets verduisterd worden (dmv planten). Her vrouwtje zal rond de 200, 300 minuscule eieren in de planten leggen, denk er wel om dat ze hier langere tijd over doet. Na het leggen moeten de ouderdieren of de planten met eieren verwijderd worden uit de kweekbak, omdat de volwassen vissen de eieren en de jongen op zullen eten. Na zeven tot veertien dat komen de eieren uit. De jongen kunnen de eerste tijd grootgebracht worden met fijn stofvoer. Na drie maanden zullen ze (bij goed voer) al vruchtbaar zijn, ook al zijn ze dan nog niet volgroeid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "Het dwarsbandsnoekje"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 13-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!