De Indische glasmeerval

De Latijnse naam van de Indische glasmeerval is Kryptopterus bicirrhis en behoort tot de familie van de echte meervallen (Siluridae). Het is een visje met een bijzonder uiterlijk. Hij is nl. bijna doorzichtig, waardoor hij niet opvalt voor vijanden. Er is helaas niet zoveel bekend over deze vis, maar hij is wel de moeite waard genoemd te worden.
  • Herkomst: Indonesië, Thailand, Maleisië, Sumatra en Borneo
  • Lengte: 15 centimeter
  • Leeftijd: 10 jaar
  • Temperatuur: 23-26 graden

Huisvesting

De Indische glasmeerval hoort thuis in de grotere aquaria, zeker van een meter (200 liter). In de vrije natuur kunnen ze een lengte van 15 centimeter bereiken, in gevangenschap worden ze vaak niet groter dan 10 centimeter. Het is een decoratieve vis, die snel tevreden is, als het water in ieder geval regelmatig ververst wordt.

Sociaal

Deze vis is een vreedzaam, rustig diertje, die zich niet zo prettig voelt bij al te drukke andere vissen. Het is een scholenvis, waarvan er minimaal vijf bij elkaar gehouden moeten worden, een grotere groep is nog beter.

Watersamenstelling

Zacht water (<10) en een pH waarde tussen 5 en 7,5 is ideaal, verder stelt deze vis weinig eisen aan de samenstelling van het water.

Voedsel

De Indische glasmeerval is een insecteneter, met een voorkeur voor watervlooien. Hij neemt echter ook genoegen met vlok-, levend, of ingevroren voer.

Helaas is bij deze vissen over het kweken (en de verdere levenswijze) weinig bekend.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "De Indische glasmeerval"

Reactie

Luna, 17-10-2015 18:48 #1
Heel mooi en grappig. Heb ze nu net een klein uurtje in huis. Ze zijn heel bijzonder… bedankt voor de informatie!

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!