InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De vlindervis, een apart diertje om te zien

De vlindervis, een apart diertje om te zien

De Latijnse naam voor de vlindervis is Pantodon buchholzi en hij behoort tot de familie van de vlindervissen (Pantodontidae). Deze vis is een bijzonder diertje, omdat hij veel tanden in zijn bek heeft.
  • Herkomst: West-Afrika
  • Lengte: 15 centimeter
  • Leeftijd: 5 jaar
  • Geslachtsherkenning: De man heeft een ingesneden anaalvin

Huisvesting:

De vlindervis hoort in een aquarium thuis van minimaal 100 centimeter (200 liter). Ze bevinden zich altijd in de bovenste waterlaag en dan niet verder dan 1 centimeter onder het wateroppervlak. Ze houden van dichte beplanting. Stroming is niet nodig, vinden ze ook zeker niet prettig. Dit visje kan behoorlijk springen, dus het is noodzakelijk het aquarium af te dekken.

Sociaal

De vlindervis is geen sociale vis. Het is een jager, kleine vissen zal hij aan- of zelfs opvreten. Als u er andere vissen bij wilt houden, kan men het beste kiezen voor een sterke vis, die zijn mannetje staat en zich meer in de onderste waterlaag ophoudt. De vlindervis is een scholenvis, dus er moeten er meer bij elkaar worden gehouden.

Watersamenstelling:

Het water moet voor deze vis tussen de 24 en 28 graden zijn. Een pH waarde van 7 en een hardheid < 10 is ideaal.

Voedsel

De vlindervis is een vleeseter. Hij mag droogvoer hebben, maar dat kan niet zijn complete maaltijd zijn. Hij eet het liefst insecten en kleine vissen.

Kweken

Kweken met deze vissen is moeilijk. Allereerst moet men een goed passend kweekpaar hebben, die apart in een kweekbak moeten worden uitgezet. Als de temperatuur wat hoger is dan dat ze gewend zijn, bestaat de kans dat het vrouwtje eieren gaat leggen. Dit doet ze aan het wateroppervlak, waarna ze de eieren aan hun lot overlaten. Voor de zekerheid kunnen de ouders weer uitgevangen worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissenencyclopedie. ISBN: 9036610761, uitgever Rebo productions.

Reageer op het artikel "De vlindervis, een apart diertje om te zien"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!